Sunday, June 9, 2013

Mysteriet er løst!

Noen husker kanskje at jeg meldte meg på mysteriesamstrikk for et par uker siden – mer om det her, med bilder av den spede starten på sjalet.

IMG_0295

Jeg liker bladmønster, syns sjalet så riktig så bra ut underveis, og var spent på hvordan det hele skulle avsluttes, ville sjalet få spisse tagger? Små tagger? Buer? Ingen tagger eller buer i det hele tatt, bare en rett kant? Strikket i vei mens jeg krysset fingrene for at sjalet skulle få en eller annen form for taggekant (syns sjal med tagger er finest i bruk når man gjør som jeg og snurrer sjalet rundt halsen i stedet for å dandere det pent over skuldrene – eller, strengt tatt syns jeg vel i grunnen at taggekant er finest uansett hvordan man finner på å bruke sjalet), og svaret på Det Store Spørsmålet fikk vi i siste del av oppskriften, som kom den 7. juni:

IMG_0320

Tja. Det pinneferske sjalet har rette kanter – men jeg har i desperasjon blokket det slik at bladspissene lager små tagger. (I allefall umiddelbart etter blokking, de forsvinner nok etterhvert.)

2013-06-092

Selv om jeg syns det var en smule irriterende å ikke vite hvordan det ferdige produktet ville bli seende ut var dette forsåvidt en artig måte å strikke på, sjalet ble innimellomstrikk siden man bare fikk en mønsterbit i uken, så man rakk aldri å bli lei av oppskriften. Ikke et vanskelig sjal å strikke, men mønsteret krever litt konsentrasjon og en hel del telling underveis.

Syns forresten at Funkia var et snodig navn på et sjal, men det viste seg å være et (gammelt) navn på planteslekten Hosta. Mange av hosta-artene har ovale blader som, hvis man legger godviljen til, ikke er helt ulike bladmønsteret på sjalet.

2013-06-091

Garnet er, som nevnt i første innlegg om mysteriesamstrikken, Mithril fra Verdant Gryphon. Veldig fornøyd med kombinasjonen garn + farge + mønster! Jeg strikket to ekstra rapporter av bladmønsteret for å få et stort sjal, og det gikk med nitti gram eller en drøy halvkilometer garn. Tynt og lett sjal, dette! Nå er mysteriesamstrikken ferdig, så oppskriften blir (snart) tilgjengelig her med bilder og det hele.

Dette var sjal nummer ni i 2013 – og NÅ blir det en stund til neste sjal, kjenner jeg.

13 comments:

  1. Nydelig sjal! Så stort i så tynt garn! Er jammen imponert! Flott og frisk grønnfarge! :) Et fint sommersjal! Ha en fin kveld videre, og fin uke fra i morgen! Klem fra Ingrid

    ReplyDelete
  2. Det der er noe av det lekreste jeg har sett. Så utrolig nydelig. Elsker både fargen og mønsteret. Du lager utrolig mye lekkert altså. Jeg blir kjempe inspirert av alt det fine du tryller frem. Veldig flotte bilder også.

    ReplyDelete
  3. Nydelig sjal! Synes den grønn-farga passer så godt til mønsteret. En inner-tier spør du meg.

    Ønsker deg ei fin uke!

    Klem

    ReplyDelete
  4. Hvor er det smukt!! Jeg er helt forelsket i den grønne farve!

    ReplyDelete
  5. Du strikker så mange fine sjal!! Og så mye annet fint!! Hvor tar du tiden fra?? Du har barn, hus, jobb, mann, hytte og sikkert en bil eller to på baklommen. Hvordan får du tid til alt det du lager?? Strikker du ekstremt fort og/eller er du av den typen som kan strikke uten å se på arbeidet?? Selv kan jeg gjerne snakke med folk når jeg strikker, det er ikke noe problem, men jeg kan ikke se på tv/film f.eks. er helt avhengig av å se på det jeg gjør. ;-)

    Jeg henter masse inspirasjon her hos deg, og stjeler ideer vilt og hemningsløst, men kun et bittelite fåtall blir noe av. Men det gir utrolig mye inspirasjon!!! <3 <3

    Spør om en ting til her, så slipper jeg å følge med på flere innlegg samtidig. ;-) Den røde luen med hvite prikker som du laget til datteren din for litt siden, jeg skjønner jo at den er rød med hvite prikker, men hvilken farge er det på kanten? Jeg klarer ikke se det. Jeg har bestemt meg for å lage en med lilla kant og så rødt med hvite prikker i samme garn som deg. Men det hadde vært artig å høre hvilken kantfarge du brukte. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe :) Er en ganske effektiv strikker, tror jeg. Dessuten ser jeg "aldri" på tv, kan faktisk ikke huske sist jeg satte meg ned for å se noe på tv - blir sikkert mer strikketid da? :)

      Kjekt å kunne inspirere! Den røde prikkeluen har blå kant - den er strikket i Drops baby merino, og blåfargen er ganske mørk, muligens med litegranne lilla-aktig skjær.

      Delete
    2. Ja du får nok mye mer strikketid da. Jeg ser heller "aldri" på tv hjemme. Sist jeg så på tv her var i midten av desember og det var SOS barnebyers artistgalla en lørdag!!. ;-) Er så komlete med to fjernkontroller for å slå på tv og jeg er så dårlig på husk etter cellegiften, så jeg glemmer fra gang til gang hvordan det gjøres. Til film er det til alt overmål tre kontroller. Lktt hårete som pappa sier. ;-) Ser selvsagt tv hos venner når de har det på. Helt klart. Har bl.a. blitt mye Fantorangen på nrk super med tantegutten siste året. <3

      Takk for svar. Liker så masse av det du har og er ofte inne her for inspirasjon. Bruker og bloggen som et oppslagsverk og går stadig tilbake her for å sjekke ting!! Veldig greit!! :-) <3 Lurte veldig på den kantfargen på prikkeluen ja. Jeg trodde det var lilla, så veldig lilla ut, men i ettertid har jeg faktisk lurt på om ikke den var blå ja. :-) Den skal lages til tantegutten. Vet om et sted jeg kan finne et brukbart prikkemønster. :-)

      Delete
  6. Nydelig! Flott kombinasjon av garn, farge og mønster. Jeg har havnet bakpå med mitt, siden det var lite egnet som tankeløs feriestrikk. Nå skal det strikkes igjen, moro å se hvordan det blir ferdig. :)

    ReplyDelete
  7. Oj, det ble jo kjempefint! Flott mønster og herlig grønnfarge!

    ReplyDelete
  8. Så lekkert det ble. Spennende(eller modig) å sette i gang med noe så stort og omfattende uten å kjenne resultatet. :)

    ReplyDelete
  9. Hei. Takk for masse inspirerende prosjekter. Jeg måtte nettopp inn på ravelry og kjøpe mønsteret til Pettine-sjalet fordi jeg har sett dine modifiserte versjoner. Derfor; kan jeg få spørre om hvordan du har modifisert slik at det blir passe smalt? Jeg regner med at du ikke har økt så mye som oppskriften sier, men jeg er ingen kløpper på engelske oppskrifter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg øker (og feller) bare halvparten så ofte som i oppskriften. :) Husker ikke hva oppskriften sier, men hvis du skal øke på f.eks hver 2. pinne, så har jeg økt bare hver 4.

      Delete
    2. Hei igjen. Tusen takk, nå vet jeg hva jeg skal bruke kvelden og mitt første Malabrigogarn til, yey:) Måtte arbeidsdagen gå fort. Ha en fin dag:)

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)