Monday, July 22, 2013

En strikkeblogg med respekt for seg selv…

…må selvfølgelig kunne vise fram minst én variant av Bella!

IMG_0496

Og endelig kommer jeg diltende etter, sånn omtrent et halvt år etter at “alle andre” strikket Bella. Men den er da fremdeles fin? :o) Jeg somlet meg til slutt til å kjøpe heftet Babystrik på pinde 3, av Lene Holme Samsøe – jeg skulle nemlig strikke barselgave! Riktignok en noget forsinket barselgave, så jeg strikket en jakke i størrelse ca 12-18 mnd sånn at den forhåpentligvis passer lille Malin til høsten og vinteren.

bilde (16)

Jeg vet at mottager (eller, rettere sagt mottagerens mamma) liker lyserosa, hvitt og lysegrått. Ingen hemmelighet at rosa og jeg ikke er bestevenner, og dessuten syns jeg bladmønsteret i jakken er temmelig søtt i seg selv, så en lyserosa Bella ville gitt meg en overdose nusselig – derfor ble Bella lys grå. Men litt rosa dristet jeg meg til, jeg bestilte intet mindre enn tre ulike typer rosa prikkeknapper på eBay for å få helt rett rosafarge – sju knapper gikk med til jakken, og siden knappeselgere på eBay som regel opererer med store kvanta (og latterlig lave priser) har jeg 113 prikkeknapper til overs. I rosa. Kjekt å ha! (Eller kanskje jeg må lage meg en bod nedi gaten her og starte butikk med overskuddet fra diverse eBayknappekjøp;o)

bilde (15)

Med mindre jeg har pålitelig og troverdig info om mottagerens over gjennomsnittlige ullvaskeferdigheter velger jeg alltid superwashbehandlet ull når jeg strikker gaver, kjedelig om plagget ødelegges i første vask, og minst like kjipt om noe havner nederst i skuffen og ikke blir brukt fordi det ikke kan vaskes i maskin. Så bellajakken er strikket i Arwetta classic bestilt fra danske 123knit, myk og behagelig superwashull iblandet litt nylon (heldigvis holder dette garnet seg mye bedre enn, og må ikke forveksles med, Arwetta ekstra fin merino som nupper og siger og loer noe voldsomt). Tror forresten 123knit satte ny hurtigleveringsrekord med denne pakken – jeg la inn bestilling en onsdag formiddag, et par timer senere fikk jeg mail om at ordren var sendt (altså fra Danmark), og to dager etter lå garnet i postkassen min i Bergen. Imponerende!

2013-07-211

Bellaoppskriften fins i størrelse 3-6 mnd, 9-12 mnd og 18-24 mnd – jeg ville ha en jakke et sted mellom de to største størrelsene, så jeg strikket en slags mellomting av de to. I oppskriften skal ikke ermene strikkes rundt, de skal sys sammen til slutt, så det endret jeg (selvsagt). Er ingen tilhenger av å sy i strikketøy med mindre jeg faktisk MÅ.

Jeg hører rykter om (eller, leste på Lene Holme Samsøe sin facebookside) at det skal komme en oppfølger til dette heftet i løpet av august, Børnestrik på pinde 3½-4, med oppskrifter i størrelser fra 2-8 år. Sikre kilder (nemlig Holme Samsøe selv) sier at Bella blir med der også, så det skal vel ikke utelukkes at frøkenen min på 3 også får seg en Bella i løpet av høsten. Grønn, kanskje?

8 comments:

  1. Supersøt! Likte veldig godt de rosa knappene mot det delikate grå.

    Jeg har ikke rotet meg til å strikke Bella enda -eller skaffe meg heftet heller, for den saks skyld... Men et utrolig fint mønster, det er det definitivt!

    God sommer videre :)

    ReplyDelete
  2. Super søte jakke - deilig mønsteret - herlig din rosa knapper.
    Storfine strikkearbeid du har lage. Hilsen fra Viola.
    Ha en riktig god uke

    ReplyDelete
  3. Kjempefin i grått - enig i at det søte mønsteret kler mindre søte farger :)

    ReplyDelete
  4. Aj, aj for eit fint plagg! Grått og rosa er veldig fint saman:-)

    ReplyDelete
  5. Med respekt for min egen blogg som ennå er Bella-løs, så var dette likevel et alldeles nydelig lite plagg. Jeg sier bare: Vakkert, vakkert :-)

    ReplyDelete
  6. Så utrolig flott den jakka var, og bildene var jo bare himmelske! :)