Wednesday, July 24, 2013

I serien: ting man aldri trodde man skulle strikke

Presenteres herved: lampeskjem! Ikke én, men to!

IMG_0526

Du store alpakka la ut en litt snodig forespørsel på facebooksiden sin i slutten av juni – de ville lage “tidenes fineste stand” på Gave & interiørmessen, og ville derfor ha hjelp til å strikke tredve lampeskjermer “på størrelse med en litt stor lue”. Jeg syns det hørtes ut som et artig lite prosjekt, så jeg rakk opp hånden og meldte min interesse, og var blant de som ble plukket ut til å delta. (Og folkene i Du store alpakka er snille og greie og verdsetter strikkere, bare så det er nevnt – de sendte (mer enn nok) garn til de to lampeskjermene jeg skulle strikke, og de betalte godt for strikkejobben.)

Ble litt smånervøs etter å ha takket ja, for tenk om oppskriften ville være aldeles uforståelig eller bare superkomplisert? Tenk om jeg slettes ikke klarte å produsere to akseptable lampeskjermer og dermed totalt skjemte ut det som skulle ha blitt “tidenes fineste stand”? Eller, skrekk og gru, tenk om garnet jeg skulle strikke med ville vise seg å være …råååsa…? ;o)

Pakken kom i posten, spennende, spennende! Jeg ante ikke på forhånd hvilket garn som skulle brukes (men alt garnet jeg har vært borti fra DSA tidligere har vært deilig å strikke med, så jeg var ikke spesielt bekymret for å ha forpliktet meg til å slite meg gjennom timer med kjipt garn på pinnene) – men jeg må innrømme at jeg ble en smule skeptisk når jeg skjønte at jeg skulle strikke med dobbel tråd Faerytale, pluss en tynn glittertråd. Og dét på pinne 7, jeg som vanligvis syns pinne 3.5 er i tjukkeste laget. Fargene, derimot, skulle man nesten tro jeg hadde plukket ut selv: rødt og gult, det kan man like!

IMG_0522

Faerytale var et nytt bekjentskap for meg, ren alpakka, og særdeles mykt og fluffy. Så mykt er det, at frøkenen på tre (som er ganske miljøskadd og bestandig følger spent med når det kommer garn i posten) klappet betatt på det og uttalte at “sånt garn skal jeg strikke med når jeg blir stor, mamma!”.

Oppskriften var heldigvis særdeles enkel og ukomplisert, og på pinne 7 var dette to kjappe prosjekter, selv om det var litt plundrete med en tynn liten glittertråd som drev og gjemte seg innimellom de to tjukke fluff-trådene. Jeg innbilte meg at Faerytale ville komme til å loe og røyte, men neida, fint garn å strikke med. (Aldri så lite minus at jeg hører Alexander Rybak gaule “She’s a faaaairytaaaaaaaaaaale” hver gang jeg leser navnet på garnet, men ok.;o)

IMG_0527

Satser på at Du store alpakka etterhvert legger ut bilder fra Gave & interiørmessen, så vi får sett hvordan de tredve lampeskjermene tar seg ut i bruk, for jeg klarer visst ikke helt å se for meg hvordan dette kommer til å bli seende ut!

6 comments:

  1. Stilig! Gler meg til å sjå dette som lampeskjermar:-)

    ReplyDelete
  2. Så flotte skjermer du har strikket.
    Morsom oppgave å få prøve seg på.

    ReplyDelete
  3. Jepp, lampeskjerm er absolutt på lista over ting man ikke trodde skulle strikkes. Godt du hadde flaks med mønster og farge, det kan være litt skummelt med hva man får av oppdragsstrikk;)

    ReplyDelete
  4. Så morsomt at du deltar på sånne utfordringer. Lampeskjermene dine ble kule da:)

    ReplyDelete
  5. Jøss, dette blir spennende. Må bli bra. Fint mønster, fint garn og knall farge!

    ReplyDelete
  6. Så spennende dette ser ut! Blir nok stilige lampeskjermer!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)