Wednesday, July 10, 2013

Sol og regn

En liten pakke som skal sendes i posten til en knalltøff mamma og en liten baby som har hatt en ekstra trøblete start. En regnbue måtte det bli, en regnbue for store kontraster, sol og regn, sorg og glede – og dessuten er regnbuefargene så fine og glade og passer til en tenker-på-dere-gave, syns jeg.

IMG_0478

Da treåringen min var liten og ny strikket jeg noe sånt som fem stripete varianter av Gros djevellue til henne. Djevellue er muligens ikke det mest sjarmerende navnet på en babylue, men passformen er supergod og luen er både kjapp og enkel å strikke. Oppskriften er gratis, og du finner den her. Dette er en fullstendig sømløs og monteringsfri variant av djevellue (eller hjelmlue, om du vil), i motsetning til de lignende luene det er oppskrift på for eksempel i Strikk til nøstebarn, i Myk start, eller her hos Garnstudio. Ikke så rart at den har blitt en skikkelig klassiker, med over fem tusen prosjekter registrert på Ravelry.

regnbuelue

Luen fikk icordsnorer (eller hestetømmer, som danskene kaller dem) – veldig enkelt, men en smule kjedelig, å lage: Bruk to strømpepinner. Plukk opp tre masker der snoren skal starte og strikk de tre maskene rett, før du skyver maskene til høyre ende av pinnen (uten å snu arbeidet). Før tråden på baksiden av arbeidet, strikk de tre maskene, og skyv til høyre ende av pinnen igjen. Stram alltid litt ekstra godt ved første maske. Gjenta til snoren har ønsket lengde, bryt tråden og dra den gjennom de tre maskene. Fest trådendene godt. Her hos knittinghelp.com kan du se en video som viser hvordan man strikker icordknittinghelp.com anbefales omtrent uansett hva man kan finne på å lure på når det gjelder strikketeknikker. Veldig god hjelp når man “strikker på engelsk” og ikke har alle engelske strikkeforkortelser inne eller plutselig har glemt hvordan det var man skulle gjøre k2togtbl eller m1r eller kfbf eller ssp-p3yo.

IMG_0476

Den naturhvite bunnfargen er fra Dale, mens stripene er strikket i ymse sorter babyull – jeg vet i hvertfall at jeg har brukt Gjestal, Sandnes Lanett, Dale, Trysil, men ikke alle restenøstene som fins i babyullhaugen min har beholdt merkelappene. (Minst) fire ulike garntyper, men alt er superwashbehandlet ull med noenlunde samme tjukkelse og egenskaper, så det går helt fint å bruke i samme plagg.

I teorien et finfint resteprosjekt, og de fleste fargene er fra garnlageret, men så har jeg plukket med meg et nøste her og et der for å supplere med passende regnbuefarger, og luen veier hele 30 gram, så i praksis har jeg mer garn nå enn før jeg startet. Selvfølgelig.

17 comments:

  1. Kjempe søt lue :) Pleier å bli sånn med små prosjekter som liksom skal ta rester.. hmm :/

    ReplyDelete
  2. Kjempefin og glad lue:-)

    ReplyDelete
  3. Kjempeflott lue! :) Ekstra søt med regnbuefarger

    ReplyDelete
  4. Knallfin! Nå ble jeg inspirert til å strikke babylue, et kjapt lite prosjekt til gavekorga i sommervarmen.....

    Takk for tips om strikkehjelp! Alltid morsomt å lære noe nytt.

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  5. Nydelig liten lue, akkurat strikket en selv, men i kjedelig lysegrått. Den neste blir stripete, og ja, jeg har strikket en hel haug av de tidligere også. Den beste babylua!

    ReplyDelete
  6. Denne var kjempefin! En lue til å bli gla av. Jeg har strikket mange djevelluer, men aldri e monteringsfri, så takk for tips. God sommer til deg og dine!

    ReplyDelete
  7. Flott lue til å bli glad av :-)

    ReplyDelete
  8. Så fin! Oppskrifta skal lagres, mindre montering = glad Vero :)

    ReplyDelete
  9. Så utrolig flott lue! Og de luene har jo perfekt passform. Gjør godt å ha en slik på hodet. Digger at du har brukt så mange farger i striper! Skal sjekke ut oppskriften jeg også, for det er ikke noe som er bedre enn å kunne unngå den monteringen! (selv om jeg hater å strikke slike icord-rekker.)

    Ha en fin kveld!

    ReplyDelete
  10. Veldig søt og enkel lue! Har lagett slike selv. Din ble så fin i de lekreste farger :)

    ReplyDelete
  11. Så herlig lue! Flotte farger du har brukt :-) Og koselig med en liten oppfriskende gave til noen som har fått en tøff start.
    Ha en fin dag!!

    ReplyDelete
  12. Koseligg "tenker på deg"-gave! Kjempefin med regnbuestriper :)
    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  13. Det er bare så fin en hue - dejligt med et hint om en udgave der ikke skal syes sammen :-)

    ReplyDelete
  14. Slike luer er kjempefine. Har strikket noen selv, og mottakerene(foreldrene) er superfornøyde.

    ReplyDelete
  15. Skjønn lue som gjør en glad!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)