Sunday, August 18, 2013

Hermegås

Jeg er svak for striper og har tenkt på Tankestreg en stund, men oppskriften, designet av Bente Geil, fås (så vidt jeg vet) bare kjøpt som kit (oppskrift + garn), fra danske Geilsk. Garn hadde jeg verken bruk for eller lyst på, og ikke hadde jeg spesielt lyst til å vente på pakke i posten før jeg kunne begynne å strikke, heller – så jeg gravde fram passende garn fra garnlageret, og hermet litt. Eller ble inspirert, om du vil.

bilde (21)

En del endringer har jeg gjort i forhold til originalen, både planlagte og litt mer tilfeldige. Jeg ville begynne å strikke med en eneste gang, men fant ikke kort nok rundpinne i farten, så derfor strikket jeg fram og tilbake i starten og satte inn en knapp øverst (det tror jeg ikke originalversjonen har). Jeg valgte 2x2 ribb i overdelen, det gir mye elastikk og dermed forhåpentligvis en kjole/tunika som sitter fint på, lenge lenge. Jeg strikket dessuten ovenfra og ned, mens originaloppskriften starter nederst på skjørtet.

Frøkenen på 3 fikk plukke seg en knapp blant et lite lilla utvalg fra knappelageret (her går vi for delvis selvråderett), og prikkeknappen ble vinneren. At avkommet satset på prikker var ikke særlig overraskende, det skal vel ikke utelukkes at hun har blitt en smule miljøskadd og påvirket av sin littovergjennomsnittet prikkeglade mor. ;o) Knappen havner bak når jeg hjelper frøken 3 å kle på seg, mens det er litt mer tilfeldig hvor den havner når hun kler på seg selv. Begge deler funker helt fint!

2013-08-183

Kjolen er strikket i Holst supersoft (grå og mørk lilla) og ull-silkeblandingen Holst Samarkand (lysere lilla), alt fra danske Holst garn. Rimelig og godt hverdagsgarn som fins i fryktelig mange fine farger, spesielt supersoft (selv om garnet strengt tatt heller burde hete ganskesoft eller langtfradetsoftestemanharkjentmenheltgreit, for supersoft syns jeg blir å ta litt, eh, hardt i), og det er et garn jeg bruker mye. Veldig mye, til og med. Hvis du vil se flere plagg strikket i dette garnet kan du trykke på merkelappen under blogginnlegget, eller på garntypen i oversikten ute i høyre marg.

IMG_0623

Veldig fornøyde, både treåringen og jeg, faktisk såpass fornøyde at jeg lurer på om jeg ikke må strikke minst én til i andre farger.

21 comments:

  1. Kjempefin i lilla og grått! Og såklart, prikker må til!

    ReplyDelete
  2. Super fajna sukienka ! Pozdrawiam !

    ReplyDelete
  3. Åhhh den var helt fantastisk nydelig. Du lager så utrolig mye flott.

    ReplyDelete
  4. Lilla er nydelig på ullungen din :) Likte veldig godt mønsteret også! Dette kan du :)

    ReplyDelete
  5. Lekker, rett og slett! Og for en søt modell! Hun vil nok gjerne ha en tunika/kjole til...

    Ønsker deg ei fin uke!

    Klem

    ReplyDelete
  6. Nydelig kjole! Du strikker så mye fint, jeg er stum av beundring. Og så kjekt å se at det er flere som går med ulltrøye om sommeren...

    ReplyDelete
  7. Superfin, og flotte bilder som alltid!

    ReplyDelete
  8. your knitting is so lovely, and your little girl too!

    ReplyDelete
  9. Flott kjole på ei nydelig lita jente! :)

    ReplyDelete
  10. Flott kjole til en fin jente :)

    ReplyDelete
  11. Jeg må si at dette ble et fantastisk hermeprodukt! Nydelig kjole med fine farger og bra snitt. Mottager kler den veldig godt i tillegg :)

    ReplyDelete
  12. Denne ble veldig fin! Du strikke så mange herlige kjoler, blir veldig inspirert :) Har garnet liggende, gleder meg til å bli kjent med det.

    ReplyDelete
  13. Du er flink til å herme! Kjempefine farger i kombinasjon. Og prikker <3 Fant meg nye prikkesko på nett i dag...Skal, skal ikke? ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nye prikkesko, sier du? Kan ikke si sånt uten å fortelle hva og hvor!!! ;) (Og takk for kjoleskryt!)

      Delete
  14. Du lager så mye fint! Enig med deg i at striper er flott! Det er denne kjolen også et bevis på! Nydelig jente, lekker og tøff kjole!

    ReplyDelete
  15. Striper e tingen og ei fornøyd jente blir man også gla av å ha i huset.
    Strikker mye fint du og man blir inspirert av å lese bloggen din.

    Ha ei fin helg !

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)