Sunday, August 4, 2013

Supernova

Prosjekt to av Camp Loopy er i mål – du kan lese mer om Camp Loopy, og camp-prosjekt nummer én her. Til prosjekt to, som skulle strikkes i løpet av juli, var utfordringen å finne en oppskrift som er populær på Ravelry, men som man ikke har strikket selv tidligere. Oppskriften skulle ha minst 1000 prosjekter registrert på Ravelry (eventuelt befinne seg i minst tusen ravelrykøer), og dessuten skulle man bruke minimum 500 yards (457 meter) garn.

IMG_0601

Jeg lette og søkte og virret rundt på Ravelry en god stund, før jeg landet på Nova til treåringen, og kunne begynne å tenke på hvilket garn jeg skulle bestille. Jeg ville holde meg under tohundrekronersgrensen for tollbehandling og moms og tull, både fordi jeg er gniten og kjip og fordi det tar lenger tid å få garnet i postkassen dersom det må tollbehandles først, så garnet jeg valgte fra The Loopy Ewe er forholdsvis rimelige Cascade Heritage sock. Cascade har godt utvalg av fine farger, og denne lillafargen har jeg strikket med før, da et sjal i deilige Cascade Heritage silk. Heritage Sock var et nytt bekjentskap, mykt og godt (mykt nok til at frøkenen på tre mer enn gjerne har kjolen rett mot huden), men et lite irritasjonsmoment at garnet splitter seg ganske lett når man strikker.

2013-08-04

Nova er gratis, og fins på både dansk og engelsk, i størrelser opp til ti år. Jeg jobber best under press, men hadde jeg ikke vært pittelitt vanvittig sta hadde prosjektet definitivt ikke blitt ferdig innen fristen (onsdag 31. juli). Nova skulle liksom være sommerferiestrikk, men selv om strikketøyet har vært med både på båtturer og strandturer og lange stunder på bryggen og på terrassen har det ikke blitt strikket særlig mye i sommer. Har spist mye jordbær, da. Og moreller.

Downloads3

Seint lørdag kveld – fire dager før prosjektfristen – var jeg kommet et bra stykke oppover bolen, og ermestrikk så ut til å endelig være innen rekkevidde. Men så… den ser da veldig liten ut, denne kjolen? Var fristet til å vekke treåringen for å sjekke, men tok til vett og kontrollmålte i stedet mot diverse andre plagg – og konklusjonen var at joda, utvilsomt liten. For liten.

Hjernen min var tydeligvis ikke helt med da jeg la opp til Nova, for jeg (som heller strikker fast enn løst, og rett som det er går opp en halv pinnestørrelse for å få rett strikkefasthet) hadde valgt et par pinnenummer mindre enn i oppskriften. Smart. Og minst like glupt å ikke sjekke strikkefastheten og legge merke til at kjolen ble noget smal. Brukerfeil på flere fronter her, altså. Jeg mistenker at man må strikke løst for å få rett strikkefasthet med garnet og pinnene som brukes i oppskriften, og jeg syns resultatet blir for luftig med såpass tynt garn og oppgitt strikkefasthet, så jeg valgte å beholde en litt “feil” strikkefasthet og heller gå opp i masketall/størrelse.

IMG_0593

Så dermed: rykk tilbake til start. Opp i pinnestørrelse, og masketall til størrelse seks år til min store treåring. Fire dager med tilløp til nistrikking, etterfulgt av intens trådfesting og isying av 6 gule prikkeknapper – og kjolen ble ferdig.

Superfornøyd mottager, som erklærte at “Denne var fiiin! Og myk! Jeg vil ha den på meg alltid!”

14 comments:

  1. Nydelig kjole! Jentene mine har også hver sin, og det er virkelig et både vakkert og funksjonelt plagg!

    ReplyDelete
  2. Kjempefin, den har jeg hatt på lista mi lenge, men aldri kommet så langt. dette cascadegarnet, har det samme tykkelse som cascade 220?om du kjenner til det?

    god kveld:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har strikket en del med Cascade 220, og det er mye tjukkere - ganske nøyaktig dobbelt så tjukt. Heritage sock er også mye glattere, og mykere. :)

      Delete
  3. Så flott kjole. Havnet plutselig på lista mi også. :)

    ReplyDelete
  4. Fytti, for et pågangsmot :) den ble knallfin!!

    ReplyDelete
  5. Kjempe flott kjole, til kjempe søt jente:-)

    ReplyDelete
  6. Så fin kjole!

    Denne har jeg hatt på strikkelista mi lenge - synes fargene dine var fine, for ikke å snakke om modellen :)

    ReplyDelete
  7. Kjempe flott!! Likte farge valget ditt :)

    ReplyDelete
  8. Med sånn reaksjon fra mottakere. Vet man at det var verdt det. Veldig flott kjole!

    ReplyDelete
  9. Det er gøy å strikke noe som blir tatt godt i mot. :-) kjempefin var den!

    ReplyDelete
  10. Forstår godt at hun gjerne vil ha den på alltid!
    Jeg har den på lista mi, men har ikke funnet det rette garnet ennå, kanskje jeg skulle forsøke cascade sock, det er nytt for meg.

    ReplyDelete
  11. Den ble utrolig fin! Morsom utfordring fra Loopy også!

    ReplyDelete
  12. Nydelig kjole og kjempesøt jente. Flotte bilder! Det er alltid en glede når mottaker av strikkeplaggene vi lager blir så fornøyd :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)