Sunday, September 15, 2013

Fjærlett

Tredje og siste prosjekt i årets Camp Loopy (som du kan lese mer om her og her) er forlengst i mål! Denne gangen var det eneste kravet at man skulle bruke minimum 800 yards (730 meter) garn, og prosjektet skulle strikkes i løpet av august. Jeg hadde en vag plan om å strikke jakke til meg selv, og bestilte 3 hesper Cascade heritage sock i en finfin blågrønn farge – samme myke, deilige garn som jeg brukte til juliprosjektet, som var treåringens Novakjole.

Som vanlig var jeg seint ute, jeg vaklet og vinglet mellom Featherweight og et par-tre andre jakker, vi var godt inne i andre halvdel av august før jeg klarte å bestemme meg for hvilken oppskrift jeg ville strikke, så nok en gang satset jeg på en treg start og påfølgende nistrikking for å nå fristen (som var 31. august). Featherweight er enkel og fin, syns jeg, og dessuten forholdsvis kjapp å strikke. Ikke en ulempe når man bare har knappe to uker på seg og strikkelysten i tillegg er unormalt laber. I likhet med juliprosjektet ble jakken ferdig sånn omtrent tre sekunder før tidsfristen gikk ut, her jobber man tydeligvis best under press.

2013-09-15

Featherweight strikkes ovenfra og ned, veldig greit når man har litt begrenset med garn og er usikker på hvor lang jakken kan bli. Jeg ville ikke ha en såpass kort jakke som i oppskriften, så jeg valgte å strikke ermene ferdig før bolen, sånn at jeg hadde bedre kontroll på garnforbruket og kunne strikke bolen lengst mulig. Sånn omtrent 1.2 kilometer garn gikk med, jakken veier ganske nøyaktig tre hundre gram. Godt fornøyd, jakken sitter fint på, den er myk og god og fargen er knallfin.

Det tok faktisk mye lenger tid å somle seg til å få knipset bilder av jakken enn å strikke den – men i løpet av helgens hyttetur benyttet jeg sjansen til å true lure med meg fotograf ned i fjæren mellom regnbygene. På med prikkekjole og jakke, og lett jogg ned i fjæren (ikke spesielt fristende å spankulere rundt i kjole i 10-12 grader og grått, vått, vindfullt høstvær i lengre tid, spesielt ikke med både snottenese og halsvondt) – men mens jeg drev og kommanderte instruerte fotografen kom hun på noe glupt: “kan’kje heller eg ta på meg kjole og jakke, då, så får du tatt bildene sjøl?” Så vi vrengte av oss, byttet antrekk, knipset et par bilder i full fart og jogget inn i hyttevarmen igjen. Strikkeblogging får folk til å gjøre litt snodige ting iblant, har jeg hørt rykter om… ;o)     

14 comments:

  1. Strikkeblogging får deg til å gjøre rare ting,ja:) bra historie! Flott, fnugglett jakke! Nydelig farge.

    ReplyDelete
  2. Hehe! Herlig :) Finfin jakke. Her er strikkelysten unormal laber også, men det går seg forhåpentligvis til.

    ReplyDelete
  3. For en fin jakke! Og tenk bare 300 gram.... Nydelig farge også! Denne blir nok høstens favoritt vil jeg tro.

    Ønsker deg ei fin uke!

    Klem

    ReplyDelete
  4. Flott valg! Jakken ble knallfin og den blå/grønne fargen er nydelig. Minner meg litt om fargen petrol, som jeg er så glad i!! Smart med klesbytte (kostymeskift) i fjæra, så fikk du de bildene du ville ha!! Ha en fin kveld!

    ReplyDelete
  5. Hahaha....synes jeg ser dere for meg der dere står og vrenger av dere klærne i kald høstvind i fjæra. Men fine bilder ble det, og jakka ser deilig ut. Så da var det nok verdt det. :)

    ReplyDelete
  6. Utrolig fin jakke -superfin farge! Artig beskrivelse av photo-shooten, ser det levende for meg :) -og høres litt kjent ut må jeg innrømme... ;)

    ReplyDelete
  7. Fiin jakke! Jeg er fortsatt superfornøyd med min etter 2-3 år. Og det med å gjøre rare ting i forbindelse med fotografering er bare løse rykter, tror jeg... :)

    ReplyDelete
  8. Utrolig flott jakke. Likte den brede stolpen/kragen. Veldig fin altså. Og så var det en veldig flott farge også! :)

    ReplyDelete
  9. Rett og slett vakker! Den fargen er jeg svak for, altså :)

    ReplyDelete
  10. Flott jakke og en nydelig farge! Garnet du har brukt er også en av mine favoritter; mykt og herlig!

    ReplyDelete
  11. Den er kjempefin!!! Fikk ordentlig lyst til å strikke en slik til meg selv (...men hvem er det jeg forsøker å lure, har eda ikke strikket noe større enn en lue til meg selv).

    Nydelig farge!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)