Sunday, September 22, 2013

Hjertelig gjensyn

Den grønne hjertegenseren jeg strikket for ganske nøyaktig et år siden ble en favoritt både hos meg og hos frøkenen på tre, så den har blitt fryktelig mye brukt. Men ungen vokser kjapt, og nå begynner yndlingsgenseren å bli knapp både her og der, så det var på tide å strikke et par nye, tynne gensre – og såpass fornøyd var jeg med hjertegenseren at jeg rett og slett har kopiert meg selv: hvite hjerter og et enslig rødt hjerte blant alle de hvite (en idé jeg også brukte på denne luen). Lilla i stedet for grønt, og denne gang hjerter nederst bare på det ene ermet, men ellers er gensrene like. De samme røde prikkeknappene, til og med.

IMG_0696

Oppskriften jeg har brukt som utgangspunkt er, nok en gang, rullegenser (nr 1931) fra Strikk til nøstebarn. Nå i størrelse seks år med ekstra lengde på både bol og ermer, siden genseren i utgangspunktet er både kort og brei, mens ungen min er lang og smal.

2013-09-22

Forrige hjertegenser ble strikket i totrådsgarnet fra Nøstebarn, men siden fargeutvalget til Nøstebarn er heller snevert valgte jeg Holst supersoft fra danske Holst garn (mørk lilla og rød) og Shetland soft fra Malsen og mor (naturhvit). Tror muligens jeg har nevnt et par-tre-femti ganger før at Holst supersoft er et av favorittgarnene mine, og Shetland soft er mistenkelig likt, om ikke identisk (bare med et hakket mer realistisk navn, selv om garnet blir mye mykere etter en vask eller to så er det en aldri så liten overdrivelse å kalle det supersoft). Supre garn å strikke med, og garnet gir lette, gode bruksplagg – det eneste jeg halv-negative jeg har å si om garnet er at det ikke er helt ideelt å strikke mønster med, resultatet kan bli litt ujevnt. Men ikke verre enn at det kommer seg etter en runde i vaskemaskinen!

IMG_0702

Treåringen syns forresten at jeg brukte altfor lang tid på å strikke denne genseren, hun gledet seg veldig til den skulle bli ferdig (og jeg må vel i grunnen si meg enig, hjertegenseren ble stadig forbigått i strikkekøen så dette prosjektet tok tid). Men en morgen, midt under matpakkelaging og eggkoking, kom frøkenen på tre og slengte armene rundt halsen min og ga meg verdens beste klem: "Åh, mamma, eg må bare si TUSEN MILLIONAR takk for denne superfine kjolen!!!" – hun var barnehageklar, hadde fått på seg denne kjolen som jeg strikket i sommer, og følte seg tydeligvis fryktelig fin! Da smeltet såklart mammaen, og sørget for å strikke ferdig hjertegenseren ungen ventet sånn på. ;o)

18 comments:

  1. Helt herlig! Både jenten og genseren :) Har noen nøster med holst supersoft liggende, kanskje de snart har modnet lenge nok ;)

    ReplyDelete
  2. Nydelig jente med en utrolig flott genser! Skjønner godt at den er en av favorittene.

    ReplyDelete
  3. Knallfin genser, og flotte bilder :D

    ReplyDelete
  4. Flott genser på nydelig jente! :)

    ReplyDelete
  5. Knallfin hjertegenser! Skjønner godt at jenta di ble glad for denne. Så morsomt å se rullegenseren på en så frisk og morsom måte, du er jammen flink!

    ReplyDelete
  6. Ikke rart du gjentar en slik suksess. Jammen fin genser!

    ReplyDelete
  7. Liker veldig godt hjertegensrene dine, og jenta di er veldig søt! Kunne godt tenke meg å strikke en sånn jeg og. Kanskje et veldig dumt spørsmål, men har du noen enkel måte å få hjertene til å gå opp med antall masker? Jeg har strikket endel, men aldri med mønster og kjenner at jeg gruer meg litt :-) Men det ble utrolig fint!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takker! :) Jeg tilpasser masketall i bolen på genseren sånn at det går opp med mønsterrepetisjonen jeg vil bruke. Hjertemønsteret går over ti masker, så da passer jeg på at masketallet er delelig med ti. (Jeg endrer med andre ord masketallet i genseroppskriften, for å få det til å gå opp med mønsteret jeg vil bruke.)

      Delete
    2. Aha, da skjønner jeg! Tusen takk for svar :-)

      Delete
  8. Dette ble et flott plagg i fine farger! Nydelig barnehagejente også! Og for noen fine bilder du har tatt!

    Ha en strålende dag! Her venter tyttebærskogen. Nydelig vær og litt vind. Herlig.

    Klem

    ReplyDelete
  9. Kjempefin genser! Artig å gjøre en vri, og ikke symmetrisk system på farger og motiv! Skjønner godt at prinsessa di er fornøyd med den :)
    Ser du strikker mye i Holst Supersoft. Jeg har ikke helt klart å like det garnet. Synes det er like stivt etter vask.....
    Ha en fin uke!

    ReplyDelete
  10. Kjempe fin genser og søt jente.

    ReplyDelete
  11. Utrolig fin genser! På alle måter!! :)

    ReplyDelete
  12. Flotte bilder av koselig genser på fin jente!

    ReplyDelete
  13. Den genseren falt jeg pladask for i grønn versjon, like nydelig i lilla. Og bildene dine er en estetisk drøm.

    ReplyDelete
  14. Nydelig genser på nydelig jente!

    Har enda ikke strikket med Holst supersoft, lurer på om det er det garnet jeg har fått noen nøster av min venn T. Det må jeg sjekke ut. Kanskje det blir hjertegenser på frøkenen her i huset også...

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)