Sunday, September 29, 2013

Little things and little creatures

På jakt i garnlageret (etter noe helt annet) snublet jeg over en hespe Skinny Bugga fra Cephalopod yarns. I høstsolen kom fargenyansene i garnet ekstra godt fram, og garnhespen, som hadde ligget til modning i lageret i et års tid, ble plutselig fryktelig fristende. Aldeles uimotståelig, faktisk, så garnet måtte umiddelbart på pinnene. Hadde en vag plan om å en eller annen gang bruke dette garnet til et sjal, men jeg er visst i luemodus om dagen, og sjalstrikk fristet ikke.

Treåringen er ullpyse fra halsen og opp, og syns at kun den supemyke (og supernuppete) merinoen fra Garnstudio duger til luer, men jeg kunne ikke tro annet enn at denne deilige merino/kasjmir-blandingen også måtte bli godkjent, men det ser dårlig ut etter en liten times bruk: “Denne luen klør, mamma. Kanskje det e’ maurene på knappene som biter?”.

Jeg liker fasongen og konstruksjonen på “Little things” (designet av flinke Veera Välimäki), og har strikket flere varianter av denne luen tidligere, både til avkommet og til meg selv. Originalluen er ganske kort, mens jeg liker at luene er litt baggy og dekker ørene godt, så jeg strikker en del centimeter ekstra før jeg begynner å felle.

2013-09-29

Cephalopod yarns gir fargene på Skinny bugga navn etter insekter, edderkopper og andre småkryp av ymse slag, og fargen jeg har brukt her heter Bold jumping spider. Denne hoppeedderkoppen er en snodig liten sak, med nydelig (okei, det sitter langt inne å omtale selv pittesmå deler av en edderkopp som nydelig, men la gå) blågrønnlillaskimrende farge på chelicerene (munndelene) – se bare på bildet her (hvis du ikke lider av araknofobi, da)! Og garnet matcher såklart edderkoppen det har blitt oppkalt etter, det er mørk blågrålilla, med spetter av lysere lilla, blågrønt og grålig. Mer spraglete enn garnet jeg vanligvis strikker med, men her syns jeg fargevariasjonen er fin! Og siden vi nå er inne på zoologitema fikk luen kule treknapper med maur på. Som tydeligvis biter, ifølge frøkenen på tre.

Ganske nøyaktig 36 gram garn gikk med til luen, og de 83 grammene jeg har igjen av hespen skal få bli hals til meg, tror jeg. Eller kanskje en lue?

6 comments:

  1. Å, så fine maurknapper! Ja, og fin lue, også! Og modell!

    ReplyDelete
  2. Så synd at lua klør, for den er jo kjempefin. Kledelig farge også. Strikk noe til deg selv av det som er igjen.

    God ny uke!

    Klem

    ReplyDelete
  3. Kanskje den lille frøkenen vil bruke lua hvis mamma får likedan? Enig med deg i at garnet var nydelig, og det var jammen modellen din også.

    ReplyDelete
  4. Superfin lue, så synd at den klør på den skjønne modellen! ...og så synd at Merinogarn nupper. Vi sliter med samme ullkløe her i huset.

    ReplyDelete
  5. Flott lue, og fin detalj med de fsøte knappene. Nydelig melert garn og farge! Synd den klør. Prøv å vask den i milo, og test en gang til.

    Ønsker deg en fin dag!

    Ingrid

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)