Thursday, October 10, 2013

Estisk ull – giveaway

En del av dere som følger bloggen på facebook eller på instagram fikk med dere at jeg nettopp var en liten tur i regnbuegarnhimmelen, nærmere bestemt Tallinn. Og sånn innimellom bursdagsfeiring og kakespising ble det, muligens ikke så overraskende, satt av tid til litt garnshopping. Jeg har bodd noen år i Tallinn, så jeg har grei kontroll på garnbutikkene i sentrum, og etter at en aldri så liten garnkrise var avverget (kom til tomme lokaler når jeg skulle innom favorittbutikken min, men den var ikke nedlagt, bare flyttet!) så ble kofferten fylt ganske bra opp før jeg fløy hjem igjen.

bilde (26)

Jeg spurte to vrange-følgerne på facebook hva slags garn de helst ville sende meg ut for å handle til en liten giveaway her på bloggen, og selv om det ikke akkurat ble enstemmig vedtatt var det mange som gjerne ville ha den grønnblåturkise flerfargede inni hjørnet på bildet over, og plategarn var også blant ønskene. Så derfor:

IMG_0806

Vil du ha et lodd i trekningen legger du igjen en kommentar på dette innlegget, og forteller meg hva du helst vil vinne. Jeg trekker to vinnere, en får blågrønnturkist ullgarn og en får lilla-svart-grått plategarn, og du kan såklart delta selv om du ikke har blogg. Legg eventuelt igjen epostadresse eller Ravelrybrukernavn så jeg har mulighet til å kontakte deg om du skulle vinne. Vinnerne trekkes den 27. oktober (for da kommer jeg hjem fra ferie og kan rusle på posten med garnet).

Alternativ 1: flerfarget blåturkisgrønt ullgarn (fargen på det øverste bildet er riktigst). Hvis du ikke har strikket med Kauni eller lignende før: dette er ordentlig ullete ull, den blir mykere etter en vask eller to men den vil aldri bli pusemyk. Jeg strikker ofte striper med flerfarget garn + et ensfarget, og garn som Hifa Ask eller Rauma Finull egner seg veldig godt sammen med dette garnet, som er totrådet og har en løpemeter på 400/100 gram. Flerfarget estisk ullgarn kan ha en del skjøter og knuter (selv om man såklart kan være heldig og få helt skjøtefrie hesper). Vil du se hva jeg har strikket med estisk ull, trykk på merkelappen “kauni” eller “aade lõng” under blogginnlegget eller ute i høyre marg, under “garn”. Eller, vi gjør det enkelt: trykk HER, rett og slett.

Alternativ 2: En “rull” lillagråsvart plategarn, eller forgarn. Dette er tynt ullgarn som er kardet, men ikke spunnet. Artig å strikke med, selv om tråden ryker temmelig lett. Da er det bare å legge endene over hverandre og strikke videre! Du kan også strikke plategarnet sammen med en tråd (tovbart) ullgarn. Jeg har strikket deilige votter med plategarn – de kan du se her, og der kan du også lese litt mer om hvordan det er å strikke med dette garnet.

107 comments:

  1. Så flotte give-aways. Ikke lett å si hva man helst vil ha, jeg ville blitt kjempeglad for begge deler. Men jeg tror kanskje jeg holder en knapp på plategarnet.

    ReplyDelete
  2. MarteS @ Ravelry10 October, 2013 09:19

    Nydelig garn! Skulle jeg være heldig å vinne, så ønsker jeg meg det lilla/grå- plategarnet! :)

    ReplyDelete
  3. Du er grei altså! Jeg hadde blitt superglad for plategarnet. Det har jeg aldri vært borti før.
    Mvh Gunnhild
    Kenguminken74@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Du er grei altså! Jeg hadde blitt superglad for plategarnet. Det har jeg aldri vært borti før.
    Mvh Gunnhild
    Kenguminken74@gmail.com

    ReplyDelete
  5. For en koselig give-away! Dersom jeg blir en av de heldige, vil jeg helst ha alternativ 1. Men nå frister det med en tur til Tallin......

    Ha en strålende dag!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  6. Gratulerer! Med baade bursdag og finfin garntur.
    Skulle gjerne teste plategarnet, men det turkise lyser opp mørke vinterdager saa fint... m.a.o. jeg er graadig. :)
    Takk for at du deler!

    ReplyDelete
  7. Så flott! Jeg kunne ønske meg det flerfarget blåturkisgrønt ullgarnet. Nydelig farge!
    Ha en fortsatt god ferie!
    Mvh Magda
    solarissa@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. Du er vel gullegod som har giveaway! Plategarnet er kjempefristende, men fargene på det andre er jo helt fantastiske! Så det ville blitt mitt valg!

    Klem fra Yvonne

    ReplyDelete
  9. Jeg er stor fan av Kauni og Evilla, så valget faller på det blå-turkise garnet. Flott tiltak!

    ReplyDelete
  10. Så flott garn du tok med hjem i kofferten :-) synes den turkise er flott, men er utrolig svak for lilla. Dette var generøst av deg, for det er ikke akkurat noe billiggarn du byr på. Ha en riktig god ferie.
    Klem fra Kristin

    ReplyDelete
  11. Åh så kult! Takk for at du gjør sånt, og takk for inspirerende blogg. Kanskje jeg er så heldig at jeg får sjansen til å reise dit en gang :) Hvis jeg skulle være så heldig å vinne, er min favoritt det blågrønne ullgarnet :) Hilsen fast bloggfølger, Sidsel (med Raverlynick sidselfbachmann)

    ReplyDelete
  12. Ojoj, så flott garn! Kunne gjerne tenkt meg alternativ nr. 1! Og ein tur til Tallin ;o)

    Anne Merethe (areknes @ online.no)

    ReplyDelete
  13. Bloggen din er til stor inspirasjon. Du lager utrolig mye fint! Det turkise garnet er min favoritt i giveawayen. Hilsen Hilde

    ReplyDelete
  14. Oi, vanskelig å velge! Det turkise garnet er nydelig, MEN jeg har aldri prøvd plategarn før. Derfor er det det jeg har lyst til å prøve å vinne. Spennende!

    ReplyDelete
  15. Gøy med giveaway. Jeg krysser fingrene og henger meg på denne. For noen kjempe flotte premier. Om jeg skulle være så heldig å vinne ville jeg foretrukket det blåturkise garnet.

    ReplyDelete
  16. Hvis jeg skulle blive den heldig, så foretrækker jeg: Alternativ 1: flerfarget blåturkisgrønt ullgarn
    tagelaursenpiaeriksen@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Oi,her var det mange som ville være med.Om æ vinner er det en bonus,men hva er ikke så nøye egentlig.Bare artig å være med.

    ReplyDelete
  18. Garnbutikkene i Tallinn høres utrolig fristende ut. Håper jeg får anledning til å dra dit en vakker dag... Ønsker meg det blåturkise garnet, flotte farger!

    ReplyDelete
  19. Enda en god grunn til å ta med mannen på helgedate til Tallinn... :-P Jeg ville gjerne ha plategarnet om jeg vinner! Aldri prøvd det før!! Ravelrynick: Matoligur

    ReplyDelete
  20. Skulle gjerne ha vunnet det blåturkise :)

    ReplyDelete
  21. Mye fint garn og farger i den butikken. Tallinn må besøkes en gang. Det blåturkise var fristende. Jeg er Doffen på Ravelry:-)

    ReplyDelete
  22. Marit Breistøl Lie10 October, 2013 10:50

    Så fin giveaway! Jeg ønsker meg plategarnet siden jeg aldri har prøvd det før:-)

    Marit Breistøl Lie
    Maritblie@Hotmail.com

    ReplyDelete
  23. Så flott giveaway og så heldig du er som er på tur! Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg det blåturkise ullgarnet. krysser fingre:)

    ReplyDelete
  24. Jeg har veldig lyst til å prøve plategarnet. Og kosleig med give away.

    ReplyDelete
  25. Hei! Jeg ble veldig nysgjerrig på det plategarnet, så jeg melder meg på der. Og har veldig lyst på en tur til Tallinn!

    Klem, Peanuts :) (aka Medri på rav)

    ReplyDelete
  26. Så koselig med "give away" Jeg henger meg gjerne på og skulle jeg være heldig så hadde det vært artig å prøvd det plategarnet. Ha fortsatt en fin ferie og kos dere!

    Klem fra tante
    tinkivinki.2012@gmail.com

    ReplyDelete
  27. Hei,vil gjerne være med på trekningen.Ønsker meg plategarnet hvis jeg skulle være heldig å vinne.Koselig,inspirerende blogg du har,hilsen Vigdis ( viva301@hotmail.com )

    ReplyDelete
  28. Jeg bor i Singapore og der er garnutvalget heller elendig......MYE acryl for å si det sånn! Så blir jo helt garnsjuk av å se alt det fine garnet! Det blåturkiset er nok min favoritt! Følger deg både på Instagram og her på bloggen og må si du inspirerer stort med alt det fine du lager!!!

    ReplyDelete
  29. Stas med nye garntyper, jeg liker også det blå best. Og håper jeg er så heldig at jeg vinner det:)
    Martine_engebakken@hotmail.com

    ReplyDelete
  30. Så inspirerende garnhandling du har vore på! Snilt av deg å dele med oss! Eg held ein knapp på det blåturkise om eg skulle vinna!

    ReplyDelete
  31. Så flotte give aways! Og Ikke minst, du skriver så inspirerende og artig. Det er moro å følge med på bloggen din. Jeg blir gjerne med på trekningen av det blåturkise hespet, det var helt nydelig!

    ReplyDelete
  32. Så snill du er da, som vil gi bort så flott garn! Hvis jeg skulle være så heldig å vinne velger jeg det turkise garnet, da blir det kanskje endelig litt egostrikk siden jeg har to rååsa prinsesser ;)
    Takk for at du deler, og takk for flott og inspirerende blogg! Og ikke minst, graturerer med overstått bursdag :)
    Mvh Ina Larina
    (lurelarina @ hotmail.com)

    ReplyDelete
  33. Så gøy!! Jeg tar et lodd på det blåturkise garnet:) Takk for informativt innlegg om garnbutikker i Tallin! (Fulgte beskrivelsen din i London da jeg var der for noen mnd siden... Lett å finne frem! Takk!)

    ReplyDelete
  34. Så spennend med nytt garn. Jeg tar gjerne et lodd på det turkise garnet.
    Gratulerer med vel overstått bursdag.

    ReplyDelete
  35. Gøy med giveaway! Er jeg så heldig og blir trekt så blir det nok alternativ 1 som er mitt valg=)=)

    tass_2tass@hotmail.com eller rav:leeleev2

    ReplyDelete
  36. Så flotte gaver, jeg ville valgt det blåturkise garnet. Takk for en kjempefin blogg som jeg følger med på :)
    Hilsen beth

    ReplyDelete
  37. Oi, det ser ut som en drøm å shoppe garn i Tallinn! Jeg slenger meg med på give-away og ønsker meg det turkise ullgarnet. Det hadde så nydelige farger!

    ReplyDelete
  38. Så herlig, heldige den som vinner, jeg elsker dette garnet! Hadde det vært meg så ville jeg hatt det blå! Ha en flott torsdag hos deg! Happy Knitting!

    ReplyDelete
  39. Synes det plategarnet virker intressant. Nyt ferien videre. Og takk for inspirerende blogg. Tone, ravelry: tim

    ReplyDelete
  40. Til å miste pusten av.....Det blåturkise var jo bare himmel og hav.....

    ReplyDelete
  41. Jeg ønsker meg veldig det blåturkise!! Ellers er det en flott blogg du har som inspirerer meg:-)

    ReplyDelete
  42. Kjempegøy. Vil gjerne vinne den blå.

    ReplyDelete
  43. Spennende...! Jeg vil gjerne vinne det blågrønne. Kanskje til et sjal, eller votter kanskje?

    ReplyDelete
  44. Så moro med giveaway! Jeg holder en knapp på alternativ 1 hvis jeg skulle være så heldig... :)

    ReplyDelete
  45. Åh, så hyggelig! Hvis jeg skulle være så heldig å vinne, ville jeg valgt det blågrønne.

    ReplyDelete
  46. Skulle jeg være så heldig å vinne ville jeg holdt en knapp på alternativ 1. Morro med giveaway :) Ravelry navn: Sivjor

    ReplyDelete
  47. For en flott premie! Jeg elsker den blåturkise fargen, og vil gjerne ønske meg det om jeg vinner.

    ReplyDelete
  48. Så spennende med estisk garn! Har jeg ikke prøvd før. Synes umiddelbart det blågrønne snakker til meg -men skulle gjerne prøvd det lilla også ;)

    ReplyDelete
  49. Hei.
    Først må jeg bare si at jeg digger bloggen din, blir super inspiret av den. Å du har de siste dagen drevet ganske god reklame for Tallin, så en dit bare må jeg en gang...med tom koffert på ned reisen og FULL på hjem turen.
    Jeg har aldri været borti plante garn, så om jeg skulle være den heldig vinneren vil jeg velge det, selv om jeg skulle ønske jeg kunne være litt Ole Brumm Ja takk begge deler ;) hehe

    Mvh Åse-Helen
    aasehho@gmail.com

    ReplyDelete
  50. Tja, skulle jeg vinne, så ønsker jeg meg forgarnet.
    Har strikket en del med plategarn, men siden jeg også spinner, så ville jeg gi det en tur med rokken.

    ReplyDelete
  51. Jeg kunne tenkt meg plategarnet! ;) For noen flotte farger! dina.saevik@gmail.com

    ReplyDelete
  52. Ser ut som du har hatt en herlig tur til Tallinn! Herlig garn begge to - men jeg ønsker meg mest det flerfargede blåturkisgrønne =)

    ReplyDelete
  53. Blir gjerne med på din giveaway! Kan godt tenke meg å prøve plategarnet, så jeg krysser både fingre og tær! ;-)

    ReplyDelete
  54. Så gøy. Hadde vært lekkert med turkis - jeg elsker de fargen.

    ReplyDelete
  55. Her vil eg gjerne vere med, og håpar på blåturkis garn:)

    ReplyDelete
  56. Jeg holder en knapp på det turkise garnet! :-D Tror ikke jeg har tålmodighet til plategarn :P

    Hilsen Carina (frufondenes@gmail.com)

    ReplyDelete
  57. Ååååå krysser strikkepinnene for at det turkise garnet får nytt hjem hos meg :)

    ReplyDelete
  58. Elsker både lilla og turkist :) Er ingen strikker, men følger bloggen din fordi du skriver morsomt og informativt og har så delikate bilder. Så er det yndlingsmodellen da..... Herlig.
    Jeg velger meg plategarnet - skal få det til om det så blir grytekluter :)

    ReplyDelete
  59. Jeg ønsker meg det turkise ullgarnet :)

    ReplyDelete
  60. Fristende bilder! Jeg trekker også et lodd på det blåturkise garnet :) Hanne3 på ravelry

    ReplyDelete
  61. For noen herlige nøster du har fått med deg hjem. Ønsker meg nok en tur til Tallin igjen. Sist jeg var der var jeg ikke så ivrig strikker. Men enn så lenge hadde jeg blitt veldig glad for det blågrønne garnet. Også må jeg bare si at jeg digger bloggen din. Helt klart min favoritt strikkeblogg for tiden.

    ReplyDelete
  62. Så flott garnfangst! Som en av de som falt pladask for det blågrønnturkise garnet, må jeg vel ønske meg det om jeg skulle vinne ;-) Skjønner at jeg trenger en tur til Tallinn en eller annen gang. Det må jo være himmelriket for en garnelsker...

    ReplyDelete
  63. Å, de så veldig fine ut! Tallinn står herved på lista over reisemål! Blir mer enn gjerne med i trekningen om alternativ 1, nydelig var det. :) Hilsen ullball på Ravelry

    ReplyDelete
  64. Jeg er med, elsker ullete deilig garn. Klarer ikke helt bestemme meg... blåturkis var jo nydelige farger, men har aldri prøvd plategarn, så det må bli det.

    ReplyDelete
  65. Åh, tror jeg vet hvor jeg vil på ferie! *sikle*

    Henger meg på give-awayen jeg også. Liker begge to jeg. :)

    ReplyDelete
  66. Jo mer jeg leser om Estland, jo større blir ønsketom å dra dit bare for strikke-opplevelsen!
    Jeg har allerede holdesett på en finsk utgave at plategarn og det ga mersmak. Og så liker jeg lilla veldig godt.
    Takk for spennende giveaway!

    ReplyDelete
  67. Jeg er med. Likte begge garnene veldig godt, men synes det er veldig vanskelig å strikke med plategarnet. Ønsker deg en fin uke :-)

    ReplyDelete
  68. Hyggelig med give away! Spennende å prøve nytt garn, om jeg skulle være så heldig å vinne ønsker jeg meg det blå-turkise garnet.

    ReplyDelete
  69. Så fint garn! Har aldri prøvd plategarn før, men ser for meg nydelige votter med det :)

    ReplyDelete
  70. FINE GARN, har vært i Riga og fant masse fint der også. Hvis jeg skulle bli den heldige vinner ønsker jeg meg alternativ1.

    ReplyDelete
  71. Platebarene har jeg aldri prøvd så det vil jeg gjerne prøve ... X fingre og tær 😊

    ReplyDelete
  72. ALLTID kjekt med Giveaway, sjøl om eg aldri har vunne ;) Om eg skulle være så heldig å vinne, ville det blågrønnturkise garnet bli tatt godt i mot =)

    hildeknit på Ravelry

    ReplyDelete
  73. Hei! Eg har aldri prøvd verken det eine eller det andre garnet, men dei ser no rasande morosame ut begge to! Takk for fint innlegg om Talinn her om dagen forresten, fekk rett lyst til å ta meg ein tur :)

    ReplyDelete
  74. Så koselig med give-away:)
    Hvis jeg skulle være så heldig å vinne noe så tror jeg at plategarnet vinner. Det ser såååå spennende ut å strikke med og de vottene du lagde var superkule siden de ble forskjellige:)
    Maje76 på ravleriet

    ReplyDelete
  75. Jeg blir gjerne med på give-awayen din :)
    Det blåturkise garnet var bare helt nydelig, så det ønsker jeg meg :)

    Hilsen Trine (trollkleiva på ravelry)

    ReplyDelete
  76. LilleSprell på rav11 October, 2013 16:36

    Oh my!
    Nydelige begge to! Blir glad for begge, men det blå var hakket finere. ;-)

    ReplyDelete
  77. Jeg går for blågrønnturkis Kauni. Med masse håp! :-)

    ReplyDelete
  78. Eg kunne godt tenkt meg å prøve plategarnet, og sidan eg er alt for pysete for utenlandsbestillingar, så prøvar eg lukka her. Heldiggrisen (Ravelry)

    ReplyDelete
  79. Krysser fingre for turkis kauni. Så Fint! Mvh kristinvdt på ravelry

    ReplyDelete
  80. Dette vil jeg gjerne være med på! Fine garn! Skulle jeg vinne, går jeg for plategarnet. Det har jeg aldri prøvd før. Hilsen Randi (randi.f.berge@hotmail.com)

    ReplyDelete
  81. Ååååh, jeg vil også til Talinn :D
    Hvis jeg har griseflax, så ønsker jeg å vinne det "normale" garnet :)

    ReplyDelete
  82. Fin utlottning! Jag skulle gärna vara med i utlottningen av det turkosa garnet.
    MVH Ipanema (på ravelry)

    ReplyDelete
  83. Eg har lenge sett på plategarn, det virker spennende. Har noen ganger fått tilbud om medkjøpt fra Island, men har feiget ut så langt:)
    Du har en fin blogg som eg er innom ofte, dessverre uten å legge igjen spor som regel.

    ReplyDelete
  84. Nydelig garn. Blått er godt.
    Ravelry : tantekaramellen

    ReplyDelete
  85. Gøy! Jeg håper jeg vinner det turkise:)

    ReplyDelete
  86. Tillykke!! Jeg ville nok helst vinde det turkise, selvom det andet også er vældig fint. Jeg skal selv til Estland til sommer på strikkerejse, så jeg må i gang med at strikke af estisk garn!

    ReplyDelete
  87. Tallin sounds very interesting! I would like to win the blue yarn ;-)) http://www.ravelry.com/projects/knopfhoch

    ReplyDelete
  88. Så flotte premier. Vanskelig og velge, men jeg vil nok helst ha alternativ 2 om jeg skulle være så heldig å vinne.

    ReplyDelete
  89. Takk for en flott blogg, en av mine soleklare favoritter. Deltar gjerne. Ønsker den turkise. :) Hilsen tonje_e@hotmail.com

    ReplyDelete
  90. Jeg blir med! Syns plategarnet ser spennende ut, men har enda mer lyst på det turkise :) mvh Mie

    ReplyDelete
  91. Jeg vil gjerne være med! Jeg liker den turkise best
    Takk for flott, og inspirerende blogg!

    ReplyDelete
  92. Lissjmor på ravelry14 October, 2013 18:30

    Du lager så mye fint! Jeg ønsker meg alternativ 1! :)

    ReplyDelete
  93. Nydelig garn begge deler. Tror nok jeg ville gått for det turkise, synes plategarn høres litt "skummelt" ut å strikke med:) (men burde kanskje prøvd det likevel?)

    elikae på ravelry

    ReplyDelete
  94. Plategarnet ser så utrolig godt ut! Kan lett forestille meg at en patentstrikket hals ville vært skikkelig myk med det.

    Ravelry: ThickNeedlesOnly

    ReplyDelete
  95. Jeg blir så inspirert av din strikkeblogg. Hvis jeg skulle være så heldig å vinne ønsker jeg meg alt.2. (berit@thallaug.org)

    ReplyDelete
  96. Plategarnet hørtes spennende ut, ønsker det om jeg er så heldig å vinne :)
    Fin blogg du har!

    ReplyDelete
  97. Det blåturkise var jo nydelig! Det vil jeg teste :-) Og det er flerfarget, og ikke spraglete, sant? ;)
    Jeg er Dahlsrud på Ravelry.

    ReplyDelete
  98. Åh disse så flotte ut begge to, men holder en knapp på det nydelige blåturkise garnet :-) I en garnbutikk i Vilnius fikk jeg tips om å strikke sammen en tråd Aade Long (e.l.) og en tråd lin, for da fikk plagget finere fall. Sammen med blå lin i bagasjen fra Vilnius hadde dette passet fint! Takk for en flott og inspirerende blogg! :-)

    Hilsen Anjapanja på Ravelry

    ReplyDelete
  99. Bägge är fantastiska! Men vinner jag blir det turkos! En fantastisk färg o ett underbart garn.

    elainesbild@yahoo.se

    ReplyDelete
  100. Jeg var da helt sikker på at jeg hadde meldt meg på her; jeg ønsker meg så gjerne plategarnet. Elsker bloggen din! Hilsen matoligur (på rav)

    ReplyDelete
  101. Heldig for meg at jeg fant dette i dag!
    Vil gjerne motta et lodd på det blå/turkis garnet!
    Hilsen fra nord!

    ReplyDelete
  102. Så flotte premier.
    Trekker gjerne et lodd på det blå garnet ;)

    ReplyDelete
  103. Så mye fint de hadde i butikken :-) Jeg holder en knapp på det blågrønneturkise garnet :-) mvh siljebaldersheim@hotmail.com

    ReplyDelete
  104. Åhhh så spennende! Hiver meg på sånn i siste liten. Jeg synes begge deler ser like spennende ut, nytt garn er alltid gøy uansett.

    Hanne Siri

    ReplyDelete
  105. Jeg har aldri prøvd plategarn før, så det ville jeg hatt lyst til å vinne. Super blogg! Jeg tar med mange fine tips fra deg og masse inspirasjon!
    -cathysunshine- på Ravelry

    ReplyDelete
  106. Om jeg er så heldig at jeg blir trukket ut til å motta garn, blir jeg veldig glad uansett hvilket garn jeg mottar. :)
    Mince.lange@gmail.com

    ReplyDelete
  107. Du har en flott blogg! ønsker meg det blå/turkise garnet om jeg er den heldige:)
    Mvh Aase (aase66 på raverly)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)