Sunday, October 27, 2013

Feriestrikk, pinnekonfiskering – og påminnelse om ullutdeling

Optimisten dro på ferie med intet mindre enn fire strikketøy i bagasjen (“man må jo ha litt å velge i, og det blir sikkert mye strikking på kveldene etter at frøken 3 år er i seng” – mhm). Vel, det ble heller lite av dette:

IMG_0971-001

…og desto mer av bading, byrusling, isspising, appelsintrebeundring, sandslottbygging, solnyting og generell feriekos:

2013-10-24

Men en fin ferie var det, absolutt – selv om sikkerhetskontrollørene på Chania flyplass (Kreta) er av den oppfatning at strikkepinner er skumle terroristvåpen som absolutt ikke kan bli med i håndbagasjen (de burde jo skjønne at frustrete strikkedamer som må sitte i timevis i kjedsomhet uten pinner er mye verre å ha med å gjøre enn avbalanserte damer som sitter stille og rolig og fredelig og produserer gensre og luer?;o)

“Er det lov å ha med strikkepinner på fly” er et gjengangerspørsmål på diverse strikkefora. Svaret er et noget ullent “kanskje”. I Norge er det tillatt å ha med strikkepinner (og heklenåler, for de som heller driver med denslags) i håndbagasjen (se informasjon på avinor sine nettsider). I utlandet varierer det. Reglene varierer fra land til land, og fra flyplass til flyplass – og i tillegg er det veldig vanlig å la den enkelte sikkerhetskontrollør ta avgjørelsen. Du kan på forhånd sjekke nettsidene til flyplassen du reiser fra, der står det som regel info om reglene som gjelder for den aktuelle flyplassen – men til syvende og sist er det sikkerhetskontrollørene du treffer på som avgjør. Du kan med andre ord ha flaks, eller du kan treffe på en skikkelig streng utgave av arten.

Bambus- eller trepinner tillates som regel, men jeg er ihuga metallpinnestrikker og har følgende taktikk når jeg skal ut og fly (utenlands):

  • Sjekk nettsidene til flyplassen før avreise. Hvis det står klart og tydelig at strikkepinner er strengt forbudt mumler jeg litt i skjegget og pakker en bok i håndbagasjen i stedet.
  • Spør, hvis mulig, i sikkerhetskontrollen før du sjekker inn resten av bagasjen.
  • Rundpinner ser visstnok mindre skumle ut enn strømpepinner. Dessuten er det mer praktisk å strikke på rundpinne i trange flykabiner, strømpepinner kan fort forsvinne om de triller ned mellom setene og håndbagasjen til naboen.
  • Ta eventuelt med pinner du kan tåle å miste, ikke de svindyre signature-pinnene. Det kan også være lurt å ta jobben med å tre maskene på en tråd før du går gjennom sikkerhetskontrollen, så kan strikketøyet lett reddes hvis kontrolløren knabber pinnene.

…og sånn til slutt vil jeg minne om ullutdelingen min, jeg trekker en vinner i kveld engang, så hvis du vil være med legger du igjen en kommentar på dette innlegget (link).

7 comments:

  1. Måtte inn og sjekke, ah, jeg er med i trekninga;-) Kjedelig med pinnekonfiskering da. Jeg har aldri opplevd det, men så strikker jeg også kun med bambus og tre.

    ReplyDelete
  2. Veldig farlig med noen strikkepinner, liksom. Jeg har alltid med meg strikketøy i håndbagasjen, og har aldri mista strikkepinner, men saks, derimot......

    Ha en fin søndag!

    Klem

    ReplyDelete
  3. Ja de skjønner jo ikke at de gjør det være for oss strikkere med å ta fra oss pinner.
    Noen land har jeg skjønt det er stengt.

    ReplyDelete
  4. Herlige feriebilder! Jeg har blitt fratatt en heklenål en gang... , str 3,5 mm tror jeg, kan ikke helt se for meg hvordan jeg skulle kapret et fly med den...

    ReplyDelete
  5. Så deilig med ferie da! Kjipt med strikkepinnene...

    ReplyDelete
  6. Åhh - det ser ut som dere har kost dere masse på ferie. Ønsker deg en god strikkehøst når du kommer hjem.

    ReplyDelete
  7. Fire strikketøy var vel optimistisk med en treåring på tur, men det ser ut som dere klarte å kose dere masse likevel! Velkommen tilbake til høsten!