Monday, October 7, 2013

Garnshopping i Tallinn

De som følger to vrange på facebook eller instagram har muligens fått med seg at jeg nettopp har vært en tur i Estland (igjen). Jeg får en hel del spørsmål om garnkjøp i Estland, så her kommer litt info om favorittgarnbutikkene mine i Tallinn. Tallinn har en liten og kompakt og usedvanlig trivelig gamleby, og som turist i byen oppholder man seg stort sett innenfor bymurene. Derfor skriver jeg bare om garnbutikkene i selve gamlebyen, det fins såklart flere garnbutikker i sentrum, men de jeg nevner her er gode på estisk ull (som vel gjerne er det man vil ha når man først skal kjøpe garn i Estland, Dropsgarn kan man jo kjøpe hjemme!).

IMG_0757-001

Favorittbutikken min de årene jeg bodde i Tallinn var Pronksi lõngapood, nevnt opptil flere ganger før her på bloggen, og min faste leverandør av regnbuegarn! Butikken hadde flyttet siden sist jeg var i byen, nå ligger den i Aia 4 (i utkanten av gamlebyen, nær Viru – kart her). Jeg liker ikke de nye lokalene særlig godt, nå ligger butikken i en kjeller og jeg syns ikke belysningen var spesielt god, dermed blir det litt vanskelig å se nyansene i garnfargene skikkelig. Butikken har særdeles godt utvalg i ensfarget estisk ull (og fører dessuten en del utenlandske merker), og som regel (men ikke alltid, de kan være ganske utplukket iblant) har de også bra utvalg i regnbueull og annet flerfarget estisk garn (identisk med Kauni, selv om garnet ikke heter Kauni i Estland). Pronksi har ganske ofte ulike salg (opptil 50%), men ellers varierer prisene på garn lite. Billig er det uansett, spesielt sammenlignet med Norge!

Downloads5

Like innenfor Viruporten ligger Müürivahe, med the Sweater Wall, eller gensermuren om du vil, hvor det selges strikkeklær i alle varianter (mye maskinstrikk, men ikke bare). Men det mest interessante i denne gaten er de to souvenir/garnbutikkene på motsatt side av the Sweater Wall, for der har de nemlig hyller som ser sånn ut:

bilde (26)

I Müürivahe altså, to butikker like ved siden av hverandre (de røde dørene på bildet under, med The Sweater Wall til høyre). Butikkene selger ellers mye lin (duker, servietter, forklær og så videre), men innerst i begge butikkene finner man ganske velfylte garnhyller. Absolutt verd et besøk, selv om dette primært er souvenir- og ikke garnbutikker.

Downloads7

Neste butikk, Jolleri, har også adresse Müürivahe, men på den andre siden av Viru (som er “hovedgaten” inn i gamlebyen, fra Viruporten og oppover mot Rådhusplassen). Müürivahe 11, kart her. Bra garnutvalg, og som regel grei beholdning av flerfarget ull. Bildene under er fra Jolleri.

Downloads8

Klarte jeg å friste deg? :) Tallinn anbefales på det aller, aller varmeste – og ikke bare på grunn av garn og ull, det er en superfin liten by der det skal godt gjøres å ikke kose seg på tur. Reis!

3 comments:

  1. Du greide i hvert fall å friste meg. Garnhyllen fikk det til å klø i fingrene. Fikk veldig lyst til å besøke Tallinn nå.

    ReplyDelete
  2. Veldig fin oversikt og gode tips! jeg noterer dem, og håper på tur både til Tallin og Riga. Og takk for bildene!
    Torill D

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)