Sunday, October 13, 2013

Regnbuereprise

Sett det før, sier du? Regnbuestriper og grått, enda en gang. Nå var det genserbeholdningen til treåringen som trengte påfyll, og siden både treåringen og jeg ble fryktelig fornøyde med regnbuekjolen jeg strikket i vår en gang, så laget jeg rett og slett en genserversjon.

IMG_0932

Genseren er, i likhet med kjolen, strikket ovenfra og ned, uten oppskrift. Raglan er enkelt og greit, og jeg foretrekker helt klart å strikke fra toppen og ned når jeg ikke bruker oppskrift, da er det lett å måle og tilpasse og justere underveis.

IMG_0891-003

Regnbuegarnet er, som vanlig, innkjøpt hos Pronksi Lõngapood i Tallinn (mer info om favorittgarnbutikken min i Tallinn og hvor i byen du finner både den og et par andre garnbutikker får du her, og hvis du vil være med på trekningen av diverse estisk ull legger du igjen en kommentar her). Garnet er estiskprodusert, mangler merkelapp (men heter enten Aade lõng eller Evilla, og tjukkelsen er 8/2, det vil si at garnet er totråds, og 400 meter/100 gram), og det ligner mistenkelig på Kauni som selges av en rekke norske forhandlere. Sammen med regnbuegarnet har jeg brukt ordentlig kortreist og lokalprodusert garn, Ask fra HIFA/Hillesvåg. Ask matcher regnbuegarnet veldig, veldig bra, og jeg syns garnet er behagelig og godt å strikke med. Deilig ullete ull! Om du ikke har en HIFA-forhandler i nærheten kan garnet fra Hillesvåg kjøpes på nett – og fabrikkutsalget på Hjelmås (en drøy halvtimes kjøring fra Bergen, på E39 i retning Førde, se kart her) er helt klart verd et besøk om du skulle befinne deg i Bergensområdet. (Neida, dessverre ikke sponset, bare glad i garn!)

2013-10-134

Genseren har fått knappestolpe og tre mørklilla treknapper, jeg brukte halvannen hespe Ask, og genseren veier totalt 250 gram.

23 comments:

  1. Vet ingen som strikker så mye regnbue-farger som deg. Men du a meg så fint det blir! Og denne genseren er ikke noe unntak! Stilig! Må innrømme at jeg får lyst på en aldri så liten regnbue selv :)
    Ønsker deg en fin kommende uke!

    ReplyDelete
  2. Stilreint og lekkert. Og som ganske ny følgar av bloggen din må eg jo nå lesa meg tilbake til ein tunika ser eg...

    ReplyDelete
  3. Flott genser og nydelige bilder fra sjøen!

    Ønsker deg ei fin uke!

    Klem

    ReplyDelete
  4. Nydelig resultat! Har vært innom bloggen din tidligere også, men hadde ikke sett regnbuekjolen før. Den var jo kjempeflott:-)

    ReplyDelete
  5. Jeg elsker også regnbuegarn, nydelig sammen med grått!

    ReplyDelete
  6. Blir skikkelig gladgenser da. :) Kjøpte meg ei hespe regnbueull i Riga i sommer jeg også, samt noen andre flerfargede hesper. Men har ikke kommet så langt at jeg har fått testet det ut ennå. :) Kommer nok.....

    ReplyDelete
  7. Har du noen tips om hvordan få fargene riktig på armene når du strilker med flerfarget garn? Tone, ravelry: tim

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg gjør ett av tre: enten har jeg to regnbuenøster som jeg strikker med "samtidig" (har strikket så mye med regnbuegarn at jeg som regel kan finne et restenøste som passer med de fargene jeg vil ha!), eller så strikker jeg de to ermene samtidig og bryter tråden for hver fullførte regnbuestripe (blir mye trådfest, da!), eller så "spoler" jeg fram til rett farge i nøstet når jeg starter på erme nummer to.

      Litt jobb er det uansett, hvis man vil at ermene skal være like. :)

      Delete
    2. Takk! Har et nøste med Kauni som venter på det rette øyeblikket. Tone

      Delete
  8. Disse regnebueplaggene blir så fine! Genseren er nydelig! Du er utrolig flink! Uglelua under her er også flott!

    Ønsker deg en fin uke!

    Ingrid

    ReplyDelete
  9. Den er bare SÅ flot :-) Knapperne klæder trøjen rigtig godt!

    ReplyDelete
  10. Hei! Liker bloggen din veldig godt, du har mange fine plagg med enkle snitt til datteren din. Er blitt inspirert til å strikke striper selv etter å ha lest her. Men hvordan strikker man raglan fra toppen og nedover?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omtrent akkurat på samme måte som man strikker raglan nedenfra og opp - man bare øker i stedet for å felle :) Raglanøkning i stedet for raglanfelling, altså.

      Delete
  11. Gladgenser ! Ja for de fargene er bare herlige sammen.
    Og jenta di er heldig som har ei strikkende mor som kan "trylle" frem både kjole og genser, u name it !

    ReplyDelete
  12. Du produserer og produserer! Herlig genser til en heldig jente :)

    ReplyDelete
  13. Imponert over at du strikker uten oppskrift! Finfin regnbuegenser!

    ReplyDelete
  14. Kjempeflott genser, blir så imponert når du sier at du strikket genseren uten mønster!! Flott arbeid!!
    Og fine bilder fra fjæra og havet.

    ReplyDelete
  15. Kjempefin regnboge! Eg er også veldig glad i Hifa sitt garn - har bygd meg opp eit lite lager av pelsullen som eg syns er nydelig. Men lurar litt på kva du syns om Ask ift kløing? Syns den kjennes litt hard/stikkande ut, og er redd det ikkje vil falle i smak hos skulejenta mi. Men eg håpar jo inderlig at den ikkje klør, for lokalt produsert garn i så mange fine fargar er jo gull verdt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelsullen er kjempefin, ja! Jeg har bare klappet på den, aldri strikket med den - men den frister, absolutt. Veldig mange fine farger.

      Jeg syns Ask kan virke litt stivt etter én vask - i likhet med Kauni/regnbueull. Så jeg brukte skyllemiddel på denne genseren, og syns det ble bra. Blir jo enda mykere etter flere vask. Det er ikke et garn jeg ville hatt rett mot huden, men til genser/jakke/bukse syns jeg det funker flott (treåringen min er enig!)

      Delete
  16. Kjempeflott genser og ikke minst helt nydelige bilder:-)

    ReplyDelete
  17. Du lager så mykje fint. Har lest litt i bloggen din og det er nydeleg arbeid du gjer!
    Eg har nå lagt meg som følger og gleder meg til å sjå strikkeplagga dine framover :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)