Wednesday, October 9, 2013

Umake par

Plategarn – eller forgarn – er garn som er kardet, men ikke spunnet. Plategarnet selges nøstet opp i plater/kaker/ruller, og om man skulle befinne seg i Estland (eller på Island, platulopi/plötulopi) er det plategarn i alskens fristende farger å se omtrent overalt (i alle fall om man er tilbøyelig til å innimellom befinne seg i garn- og souvenirbutikker;o) Jeg har nettopp vært en tur i Tallinn, og denne gangen ble jeg fristet til å fylle kofferten med mer enn bare regnbueull, litt plategarn fikk også være med meg hjem.

IMG_0802

Siden plategarnet er uspunnet og temmelig tynt ryker det veldig lett. For å gjøre strikkeprosessen litt enklere kan man strikke med dobbel tråd, eller så går det an å bruke en hjelpetråd, strikke en tråd (tovbart) ullgarn sammen med plategarnet. I disse vottene har jeg strikket med enkel tråd, for jeg ville ha tynne, lette votter og dessuten ville jeg ikke rote til fargeskiftene med en tråd i en annen farge. En stund angret jeg en smule på akkurat dét valget, må innrømme det, men etterhvert fant jeg ut at det ikke var så kavete å strikke med det skjøre plategarnet likevel. Plategarnet ryker som nevnt lett, så man kan ikke bare strikke i vei helt som vanlig, jeg måtte strikke litt løsere enn jeg pleier, og man må behandle tråden pent (eller, fibrene – det kan vel nesten ikke kalles en tråd). Det morsomme er at når tråden ryker, så kan man bare legge trådendene over hverandre og strikke videre, trådfesting trengs ikke. Før jeg fant ut av strikketeknikken med dette garnet var det en smule bannskap og irritasjon her i sofaen, men etterhvert fikk jeg mer teken og konklusjonen ble faktisk at dette var artig!

IMG_0794

Fant ingen oppskrift som matchet vottene jeg hadde sett for meg, så jeg strikket etter eget hode, helt enkle votter med tommelkile og lang vrangbord (den kunne jeg forsåvidt ha droppet, siden jeg tovet vottene såpass hardt. Glattstrikk hele veien hadde funket like bra). Jeg brukte pinne 3.5, og før toving var vottene forholdsvis glisne og luftige, og store nok til å passe en liten damehånd. Vottene veide 25 gram før toving (bildet under), så garnforbruket var ganske så moderat.

IMG_0798

Hadde hørt at plategarn tover veldig lett (og la merke til at garnet startet så smått å tove allerede under strikkeprosessen, å strikke feil var ingen mulighet, her kunne man glemme å rekke opp igjen!), så jeg tovet først vottene litegrann for hånd, før jeg hev dem på ullprogram i vaskemaskinen. Ullprogrammet på maskinen min er veldig snilt og forsiktig, så særlig tovet ble vottene ikke, men en runde på førti grader og litt heftig sentrifugering gjorde susen. Vottene er ordentlig supermyke og passe tjukke og gode, og passer fint til treogethalvtåringen. Flaks! Toving er litt skummelt sånn, ikke lett å beregne størrelser.

Jeg strikket i vei uten å lete fram matchende farge til vott nummer to, og syns i grunnen det ble litt kult med to ulike votter. Mottager var derimot ikke nevneverdig imponert: “Altså, mamma, disse vottene passer FAKTISK ikke sammen!”

IMG_0800

Forresten, er du nysgjerrig på plategarn (eller annen estisk ull)? I såfall bør du vurdere å følge med her på bloggen, det kommer nemlig straks en giveaway!

10 comments:

  1. Syntes nå de passet godt sammen, jeg ;-) Plategarn er noe jeg aldri har prøvd, kanskje jeg må gjøre det en gang. Fargene var flotte i alle fall :)

    ReplyDelete
  2. Knallfine fargar! Og vottane ser veldig mjuke og varme ut.

    ReplyDelete
  3. De var helt nydelige! Jeg er så glad i nettopp orange, rødt og lilla sammen. Interessant lesning, også!

    ReplyDelete
  4. De var kjempeflotte. Jeg er også litt nyfrelst på plategarn, det er gøy å strikke med noe som så tydelig er ULL.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, sant! Et steg nærmere sauen, hehe!

      Delete
  5. Så fine. Og veldig bra med slike reisetips.

    ReplyDelete
  6. Så artig å lese om dine erfaringer med plategarn. Jeg har strikka tøfler med dobbelt plategarn av den sorten du viser, men med andre farger. Kommer på bloggen etterhvert som jeg får satt på såler. Synes de vottene er knallfine. Han må da kunne bruke dem inni vindvotter eller gummivotter?

    Lykke til!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  7. Kjempe stilige votter :D Morsomt å lese om dette garnet da jeg ikke har erfaringer med det selv.

    ReplyDelete
  8. De ble kjempefine! Flotte farger og god passform ser det ut til. Jeg har litt plategarn liggende, men det er så usigelig trist i fargen, så det har ikke fristet. Men jeg kunne jo strikket det til votter og så farget det? Aha!

    ReplyDelete
  9. Så spennende å lese! Her var det mye nytt for meg, har aldri prøvd å strikke av plategarn, men det frister etter å ha lest dette innlegget.
    Vottene dine ble veldig fine- og ser kjempegod ut! :-)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)