Sunday, November 24, 2013

Ikke akkurat vakkert

…men veldig, veldig kjekt å ha til en vinterbaby. Til en vår-, sommer- eller høstbaby også, forsåvidt.

Ingen vil vel finne på å si at nøstebarnteppet (eller Mor Signes babyteppe, om du vil) er spesielt lekkert å se på, men at teppet er praktisk og deilig i bruk, dét er det liten tvil om.

IMG_1232

Treåringen min fikk opptil flere nøstebarntepper da hun var baby: jeg strikket et i rød New Zealand lammeull, vi fikk et stort og deilig et i Nøstebarn silkeull i gave, og så har vi et enda større regnbuefarget som jeg strikket da ungen var omtrent et år. Teppene er fremdeles i hyppig bruk av frøkenen på tre, både til rolige stunder med sofakos og til utlån til frostige dukker og bamser (og jeg må innrømme at jeg sniker meg til å låne det store, gode, myke, varme regnbueteppet iblant).

IMG_1236

Man trenger vel strengt tatt ikke oppskrift for å strikke et enkelt, rillestrikket pledd, men jeg har gjort som i Strikk til nøstebarn. Nøstebarnteppet fins i to utgaver, enten helt “vanlig” med rillestrikk fram og tilbake til du syns teppet er passe stort, eller strikket på skrå. Jeg liker best den skråstrikkede varianten både fordi det blir liiiitegranne mer spennende å strikke når det i det minste er litt fellinger og økninger å se fram til innimellom uendelige mengder rillestrikk, og fordi jeg innbiller meg at det holder fasongen litt bedre og er mer “stabilt” i bruk.

Dette nøstebarnteppet er altså strikket diagonalt, i mørk lilla Holst supersoft, og jeg brukte 150 gram (eller en knapp kilometer) garn. Teppet måler litt over 1 x 1 meter. Godt og mykt etter en runde i vaskemaskinen med ullskyllemiddel, og klart til å holde en liten vinterbaby god og varm.

15 comments:

  1. Synes faktisk nøstebarnteppene er veldig fine jeg, i all sin enkelhet. Jeg strikket et i Sirrigarn til min datter, og det ble veldig godt og varm, men ikke så veldig mykt. Men supert til brukt i barnevogna på litt kjølige trilleturer. :)

    ReplyDelete
  2. Fargen på teppet ditt var helt nydelig Jeg synes dette er av de fineste babyteppene i all sin enkelhet. Har strikket et en gang jeg også og kommer nok til å strikke flere.

    ReplyDelete
  3. De her er bare så gode, enkle å strikke (litt kjedelig i lengden dog). Fargen du har valgt er så bra :)
    Blir nok flere strikket fra denne kanten også.

    ReplyDelete
  4. Superkjedelige å strikke, men å så deilige i bruk! Og veldig koselig å tulle helt ferske babyer inn i. Flott farge også - er så glad i dyp lilla om dagen!

    ReplyDelete
  5. Må si meg enige med et par av de andre som har kommentert over her: absolutt vakkert!! Jeg liker det enkle og rolige uttrykket som rillene gir mot babyen :)

    ReplyDelete
  6. Det er jo også gøy å strikke noe enkelt når det blir så mye brukt og er så anvendelig!! Fin farge, og jeg liker teppet!!!!

    ReplyDelete
  7. Jeg synes også disse teppene er fine, vakkert er vel å ta for hardt i, men avgjort fine og veldig, veldig praktiske.
    Jeg liker også best de som er strikket på skrå.

    ReplyDelete
  8. Nøstebarnteppet er suverent i bruk, og det er det viktigste! Det kommer nok flere fra min hånd også selv om det ikke er så spennende å strikke. Heldige vinterbaby!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  9. Flott gave til en vinterbaby!

    ReplyDelete
  10. Herlig teppe for en vinterbaby! Ha en fortsatt fin uke hos deg!

    ReplyDelete
  11. Gode tepper må man ha… flere av!! Smiler her jeg sitter med snuppa sitt over bena mens jeg surfer litt, det kan brukes av mange!

    ReplyDelete
  12. Det enkleste er jo ofte det beste, eller i alle fall det mest anvendelige! Jeg syntes selv at disse rillestrikkede teppene var så slaskete - FØR jeg fikk barn. Etter at jeg ble mor så jeg jo selv hvor praktiske og greie de er. Og lilla er jo bare nydelig uansett :)

    ReplyDelete
  13. Jeg elsker nøstebarntepper, men klarer ikke om det så stor for livet å strikke dem. Det er så dørgende kjedelig. De to teppene mine barn har, har vi fått i gave. :-)

    ReplyDelete
  14. Syns slike tepper er nydelige, jeg! ;)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)