Thursday, November 28, 2013

Luebonanza

Jeg har nevnt det før: når jeg ikke helt vet hva jeg skal strikke, eller når jeg egentlig mangler strikkelyst, eller når jeg trenger litt instant gratification og har lyst til å strikke noe som blir ferdig på en kveld eller to, ja da strikker jeg luer. Fortrinnsvis barneluer. Så at treåringen har en pen liten stabel luer er kanskje ikke så fryktelig overraskende.

Kollasjer6

Men hvor mange luer ungen egentlig har, det var jeg faktisk ikke helt sikker på. Så jeg tok en liten vareopptelling i luehyllene. Bare strikkeluene har blitt talt med, og selvfølgelig kun de luene som faktisk passer fremdeles. Og da kom jeg til:

16.

16 strikkeluer, faktisk. Det er unektelig en del. (Og sannsynligheten er stor for at noen klarte å gjemme seg unna luetellingen, i tillegg var det et par luer vi ikke klarte å spore opp til fotosession.)

Noen av luene er flere år gamle – dét er ikke verst, når vi snakker om en treåring, de fleste klesplaggene vokser ungene kjapt ut av og man skal i grunnen være glad om strikkeplagg varer en sesong eller kanskje til nød to. Et par av disse luene strikket jeg da ungen var et år, og de passer altså fint fremdeles.

IMG_1247

I kronologisk rekkefølge – eldst først, og med link til blogginnlegget jeg skrev da luen ble strikket:

Noen luer brukes ofte, frøkenen på tre har sine favoritter: de to prikkeluene, den stripete polkagrisluen, den grå Bubbles-luen, den lilla hjerteluen og de to ugleluene får mye brukstid. Felles for disse er at de er strikket i Drops merino extra fine, som er treåringens klare luefavorittgarn.

Mariusluen og den røde Little things-luen har omtrent ikke blitt brukt, de er strikket i babyull og kløøøør ifølge frøken 3 år. Den røde fletteluen har for stor dusk, så den når aldri opp i det store luevalget. Regnbueluen og den blå-petrol-lilla Little Things’en i Skinny Bugga har ikke passert treåringens kløtest, så konklusjonen må bli at det er bortkastet å bruke fancygarn (som Skinny Bugga og Wollmeise) til luer til denne ungen.

Noen som klarer å gjette hva jeg har på pinnene nå, forresten? ;o)

16 comments:

  1. Fniis! Det var mange! Vi mangler luer, utrolig nok. Jeg strikker votter eller gensere når jeg lurer på hva jeg skal strikke, og det synes også i bunkene.

    ReplyDelete
  2. Rett luefin unge du har! Fikk litt lettere panikk når jeg har strikket ull/alpaca luer i julegaver til småprinsesser, håper de ikke tenker over det ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mistenker ungen min for å være godt over gjennomsnittet ullpysete fra halsen og opp, altså! ;) Til "normale" unger går det helt sikkert fint med ull/alpakka!

      Delete
  3. Herlig samling !
    Ungen din skal få vanskeligheter med å si at hun ingen lue har . Tror du har en lue på pinnene i merino e

    ReplyDelete
  4. En flott samling! Jeg lurer på å strikke en uglelue i julepresang og lurer på om hva du synes om passformen. Sitter den på hodet greit eller sklir den ned i øynene? Vennlig hilsen Tone

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg syns den sitter fint på!

      Et tips: vær obs på strikkefasthet - nå vet jeg ikke hvilket garn du tenker å strikke med, men til luene jeg har strikket har jeg økt masketallet i forhold til oppskriften (valgt større størrelser) og i tillegg strikker jeg luene lenger enn i oppskriften, syns originalen er litt kort. :)

      Delete
    2. (Forresten, på det ene bildet ser det ut som om luen er på vei langt ned i øynene på ungen, det er nok fordi hun har røsket litt i den ;) Den sitter egentlig godt på hodet.)

      Delete
    3. Takk for info, å strikke den litt lenger var et godt tips! Jeg er inne på samme tanke som du har vært, dvs holde to tråder mykt ullgarn sammen. Vet ikke om luen vil falle i smak hos niesen min så jeg tenker å ta med garn og pinner til jul, vise henne noen bilder av lua og se om hun liker den.
      Tone

      Delete
  5. Jeg er rett og slett litt misunnelig på den luesamlinga altså... Så mange fine luer! Til stor inspirasjon!

    ReplyDelete
  6. Jeg er rett og slett litt misunnelig på den luesamlinga altså... Så mange fine luer! Til stor inspirasjon!

    ReplyDelete
  7. Så mange flotte luer! Luer er perfekt når man trenger litt småplukk .
    Har tittet litt i bloggen din og synes den er utrolig flott og inspirerende.
    Ha derfor lagt meg til som følger.
    Ønsker deg ei flott adventshelg fra Tromsø.

    ReplyDelete
  8. hahaha! For en fantastisk luesamling! Fine alle sammen!

    ReplyDelete
  9. Hvor langt strikker du bråtet på hjerteluen?

    ReplyDelete
  10. Hvor langt strikker du bråtet på hjerteluen?

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)