Monday, November 4, 2013

Regnbue-redesign

For sånn omtrent tre år siden strikket jeg en kjole til avkommet, som den gang var en liten knert på et halvt år. Jeg hadde forholdsvis nylig oppdaget moroa med regnbuegarn, og slo til med en skikkelig fargesprakende kjole. Jeg digger regnbuegarn, men syns nok garnet kan bli litt voldsomt når det får operere helt på egenhånd, så jeg pleier å bryte regnbuen opp med striper i en nøytral farge – som jeg har gjort her og her (og her og her). Og denne kjolen (som opprinnelig var en Mini i størrelse to år, samme oppskrift som jeg brukte her), den ble nok litt for heftig i fargene, den havnet nederst i en skuff og ble fortrengt glemt.

Kjolen dukket opp igjen under flytting, men da var den allerede blitt for liten til den hurtigvoksende frøkenen min. Dermed ble regnbuekjolen liggende, fullstendig ubrukt.

IMG_1113

Hva gjør man da? Jo, man tover den, såklart, og lager innleggssåler i ull! Kjolen ble tovet godt og grundig på seksti grader, før jeg klippet ut ullsåler til datterens nye støvler. De fleste støvler og vintersko har såler som kan tas ut, og da kan sålen brukes som mal når du klipper. Hadde egentlig tenkt å sy rundt kantene, men kjolen er så godt tovet at det ble unødvendig.

IMG_1111

Ullsålene er testet i bruk, og fikk absolutt ingen kommentarer fra avkommet som ellers er kjapp med å si fra dersom et plagg skulle finne på å klø eller på annen måte være ubehagelig – så konklusjonen blir at disse ble godkjent.

Et tips, altså, dersom du har tovbare ullplagg som er for små eller av en eller annen grunn ikke blir brukt. Superkjapp hjemmelaget julegave til noen med frosne føtter?

14 comments:

  1. Kjempegod idé! Jeg har ofte tenkt på å lage såler til småen selv, men som så mange andre prosjekter, så er dette et som ennå ikke er blitt realisert. Det ble jo veldig fine såler i regnbuegarn, da :-)

    ReplyDelete
  2. Så utrolig smart!! Takk for tips! :-D

    ReplyDelete
  3. Det der må være de fineste og kuleste sålene jeg noen gang har sett. Kjempe bra tips. Har en vest liggende jeg kunne gjort det samme med.

    ReplyDelete
  4. Det er gode såler det! Lager sånne her også, til å ha i gummistøvler og vintersko:) Men dine ble jo superfine i fargene!!
    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  5. Så smart! Takk for tipset!

    Ønsker deg en fin strikkekveld!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  6. Tenk å vere så heldig å ha så flotte sålar i støvlane sine, då!
    All regnbogestrikkinga di har forresten vore til stor inspirasjon for meg, berre sjå her: http://fabelblaa.blogspot.no/2013/11/hermegasa.html

    ReplyDelete
  7. Slike såler er kjempebra.
    Jeg forsterket mine med å sy rettsøm langs kanten,
    så en cm innenfor, og en ny cm innenfor der igjen.
    Da ble de stødige!
    Ha ei fin uke!

    ReplyDelete
  8. Det var fine såler og en knallgod ide! Sikkert ikke mange som har så fine og gode såler.

    ReplyDelete
  9. Det var jo en kjempeide!! Ikke mange som kan vise frem så fine såler :-)

    ReplyDelete
  10. Kjempefin ide - har faktisk en genser i skapet som jeg skal tove - så blir det bl.a. ullsåler!! :)

    ReplyDelete
  11. Veldig lurt,og så fint da.
    Klem

    ReplyDelete
  12. Veldig lurt,og så fint da.
    Klem

    ReplyDelete
  13. Kjempesmart!! Tror jeg skal resirkulere nøstebarngenseren i rosa og lilla til såler.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)