Sunday, November 17, 2013

Uglefesten fortsetter

Jeg hadde litt over et halvt nøste lilla (et nøste veier 100 gram og inneholder 380 meter garn, så man kommer ganske langt med ett nøste) og en liten rest gråhvit Pickles pure wool igjen etter uglegenseren Reidar, og klarte ikke å gi slipp på uglene helt enda. Dessuten får man så fryktelig god samvittighet når man strikker med – og til og med bruker opp – restegarn! ;)

IMG_1190

Satte i gang med vage planer om vest, endret litt underveis og endte med noe mer tunikalignende. Jeg strikket ovenfra og ned, uten oppskrift, la inn noen striper og så har jeg altså plukket uglemønsteret fra Reidargenseren (som du finner på Ravelry). Vil du ta en ekstra kikk på min Reidargenser kan du se den her. Størrelsen på uglevesten er vel sånn rundt 6 måneder, vil jeg tro.

IMG_1227

Vesten fikk en liten splitt i halsåpningen, siden babyer flest ikke er spesielt glade i å få trange klesplagg tredd nedover hodet, og en blomsterknapp av tre. Totalt brukte jeg 70 gram Pickles pure wool.

bilde (44)-001

Igjen – Pickles pure wool falt så absolutt i smak, og minner om en litt tjukkere utgave av favorittgarnet Holst supersoft/Malsen og mor shetland soft. Men nøstene, hva i alle dager er det med disse nøstene? Dere andre som har strikket med Pickles pure wool, kan dere opplyse meg litt: er det meg det er noe i veien med, eller takler disse nøstene heller dårlig å bli …strikket av? For jeg har verken spilt fotball med nøstene eller latt treåringen eller naboens katt herje med dem, likevel ender de i komplett kaos og virvar.

21 comments:

  1. Kjempesøt vest! Og fin lilla-farge. Har aldri strikka med Pickles pure wool, kjipt at nøstene blir så rotete.

    ReplyDelete
  2. Så flott og kreativt bruk av uglemønsteret!! Kanskje en idé å nøste opp om pickles ikke nøster godt nok?? Har vært borti samme problemer med et annet garn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lurt! Får rett og slett gi dem en runde med nøstemaskinen neste gang.

      Delete
  3. Det der er det jeg kaller kråkereir nøster, jeg bruker nøstemaskinen på dem! Blir helt sprø av at de må ligge helt i ro og fortsatt blir kaos :/ Når det er sagt så ble nå vesten veldig søt ! :)

    ReplyDelete
  4. Fin vest :) Har ikke hatt det problemet med de få nøstene Pickles Pure Wool jeg har strikket med....

    ReplyDelete
  5. Fine uglevesten! Kan ikke si jeg husker at det var noe problem med de nøstene jeg har strikket av i Pure Wool. Mulig det bare skyldes dårlig hukommelse, men helt ille kan det ikke ha vært.

    ReplyDelete
  6. Lekker farge og god fasong på vesten din! Ukjent garn for meg, men slike opplevelser er kjedelige. Godt å få så fint resultat av restegarnet!

    Ha en fin søndagskveld!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  7. Kjekk liten vest.
    Jeg har bestilt meg nøstemaskin som forhåpentligvis snart dukker opp i postkassen min. Så i framtiden håper jeg å unngå slike kaosnøster. :)

    ReplyDelete
  8. Ugler er tydeligvis fortsatt in. :) Morsom vest til en liten en.

    ReplyDelete
  9. Så gøy med uglevest også!! (Jeg venter fremdeles noe utålmodig på garn i posten… ) Nyt god følelsen av å ha brukt restene til et koselig lite plagg!

    ReplyDelete
  10. Den var fin! God ide å bruke opp restegarnet på denne.

    ReplyDelete
  11. Den var skikkelig flott! Herlig lillafarge og flotte ugler :-)

    ReplyDelete
  12. Jeg har strikket med pure wool, men slet ikke med virrvarrnøster. Begynte ytterst på nøstet da, vet ikke om du gjorde det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg prøvde faktisk begge deler, i ren desperasjon ;o) - for meg funket det best å strikke fra midten av nøstet, men kaos ble det uansett. Veldig delte erfaringer, ser jeg!

      Delete
  13. Det er så deilig å kunne bruke opp restegarn, det gir en ordentlig følelse av å ha laget noe ut av "ingenting". Enda mer gøy når det blir slike fine plagg ut av det!

    ReplyDelete
  14. Har strikket flere pure wool-prosjekter og er også superfornøyd med garnet. Strikker innenfra nøstet, blir ikke krøll hos meg.
    Fin vest/tunika!

    ReplyDelete
  15. Kjempefin vest! Her i huset går det også veldig mykje i ullbody med ein fin, liten strikkavest utom på veslejenta (2,5), så dette var ein veldig FIN og konkret inspirasjon! Ikkje dumt med prosjekt som kan snylte på garnlageret heller.... ;-) Vil du røpe maskeantal i hals og pinnestorleik du har brukt på denne...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masketallet husker jeg rett og slett ikke, dessverre - pinne tre, i hvertfall. (Og takk! :)

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)