Monday, December 2, 2013

Bølgevotter

Å lage julekalender til treåringen er stas, syns jeg – kalendergavene varierer veldig, hun får litt av hvert, fra sokker og truser til påfyll av små “nødvendigheter” som hamaperler, hårpynt og klistremerker, og dessuten legger jeg opp til en del aktiviteter. 1. desember fikk hun årets adventskosebok her i heimen, Jul i Storskogen, som vi leser ett kapittel av hver dag i desember. Hun får ballonger den dagen vi skal lage islykter, diverse juleverkstedstæsj, pepperkakeform når vi skal bake pepperkaker, rosiner til lussekattbaking den 13. og så videre. I tillegg får hun – såklart – litt strikk.

IMG_1262-001

Votter er forbruksvare, og påfyll trengs stadig. Ikke skjønner jeg hvor de blir av, alle sammen, men fordufte gjør de, en etter en. Heldigvis er votter i barnestørrelse kjappe å strikke!

Jeg brukte ikke oppskrift, men la opp 34 masker på pinne 3, med dobbel tråd grå Holst supersoft, og fortsatte på pinne 4 etter vrangborden. Enkle votter med tommelkile (kilen gir god passform), bølgemønster og lilla tupp. Totalt garnforbruk 33 gram Holst supersoft.

IMG_1264

At jeg strikker mye med Holst supersoft tipper jeg de fleste som følger sånn halvveis med på bloggen har fått med seg, og akkurat denne gråfargen er tydeligvis en favoritt, jeg har nemlig startet på den tredje 500-gramsspolen min i denne gråtonen (og hver spole inneholder nesten 3 kilometer garn). Legger merke til en ganske klar forskjell mellom denne spolen og de første spolene jeg strikket av – denne har en umiskjennelig og temmelig kraftig duft av sau! Holstgarnet leveres uvasket og inneholder en del spinneolje, men jeg syns det virker som om garnet har mindre spinneolje nå enn tidligere. Og til gjengjeld altså heftigere saueduft.

Spinneolje og sauelukt eller ikke, etter vask blir vottene varme, myke og gode, og de tover litt i bruk sånn at de blir enda mykere og varmere. Og den grundig indoktrinerte/lett hjernevaskede treåringen, hun ble superfornøyd med kalendergaven sin: “Åååååh, nye ullvottar, mamma! Kan eg ha de på i dag?!”

IMG_1258

9 comments:

  1. Love them! Kjenner hermekløen rykke i strikkepinnene :))

    ReplyDelete
  2. Fine votter og fine farger! Sjøen er sjelden så rolig på denne årstida der jeg kommer fra, så jeg får fryktelig lyst til å snu mønsteret oppned i et prosjekt. Slik jeg bare må gjøre når jeg ser bilder av luer, gensre og votter med bølger på =)

    ReplyDelete
  3. Kjempe fine votter. Høres ut som datteren din får en super julekalender som nok kommer til å falle i smak.

    ReplyDelete
  4. Så flotte gaver i kalenderen da! Vottene var kjempe søte så skjønner juntungen din godt :)

    ReplyDelete
  5. Kjempefine votter, og med lilla tupp passer de jo ekstra godt inn i en adventskalender!

    ReplyDelete
  6. Veldig fine kalendergaver. Ekstra fint at enkelte av gavene er knyttet til aktiviteter.

    Vottene er fine og jeg fikk lyst til å ptøve et garn jeg aldri har strikket med...

    ReplyDelete
  7. Kjempefine votter, og herlige kalendergaver! Treåringen din er heldig som har en så kreativ mamma :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)