Monday, December 30, 2013

Helt knall

Noen som blir overrasket hvis jeg forteller at dette var en julegave? Ikke? ;o)

IMG_1354

Rosa er, som en del muligens har plukket opp, ikke en av favorittfargene mine. Jeg hadde flaks og vant en hespe Wollmeise twin i fargen Fuchsia for en god stund siden, og hespen har blitt liggende til modning i fancygarnhyllen min (der den skilte seg kraftig ut blant alt det grønne og grå og lilla og petrolfargede garnet) mens den ventet på det rette prosjektet. Wollmeise er finfint garn, og rosafargen er knall for de som liker sånt, så hespen fikk bli julegavesjal til en som syns rosa er flotte greier.

Mottageren er en ivrig sjalbruker, og sjal som er smale og skjerfete i fasongen får aller mest brukstid, så dermed ble det enda en variant av Pettine i modifisert utgave. Sjalet strikkes sidelengs, jeg øker og feller halvparten så ofte som i oppskriften, og dermed blir sjalet langt og smalt i stedet for å få standard trekantfasong. Jeg har strikket to Pettine-sjal på denne måten tidligere, de kan du se her og her.

2013-12-033

Pettine er et veldig greit sjal å strikke, mønsteret går over åtte omganger og er logisk og lett å huske. Kjapt og enkelt sjal! Størrelsen på sjalet bestemmer man underveis, og om man er i besittelse av en noenlunde nøyaktig vekt er det null problem å tilpasse etter garnmengden man har tilgjengelig (øk til nesten halvparten av garnet er brukt opp, før du begynner å felle). Jeg strikket 26 tagger før jeg startet å felle, og sjalet er litt over to meter langt etter ikke-veldig-aggressiv blokking.

Blokking, sier du? Å blokke et sjal vil si å skylle det opp, og så strekke i fasong mens det fremdeles er fuktig. Jeg har et sett med blokkewire og t-pins (kjøpt herfra) til formålet, men det funker finfint å bare bruke helt vanlige knappenåler, også. Jeg strekker det fuktige sjalet ut på en treningsmatte, eller på en puslespillmatte omtrent lik denne (fås for eksempel kjøpt i lekebutikker og hos Biltema), bruker (mange!) nåler og eventuelt wire for å spenne sjalet ut i den fasongen jeg vil det skal ha, og lar sjalet tørke. Blokking gjør at hullmønsteret “åpnes opp” og kommer mye bedre fram.

Garnforbruk: 115 gram (400 meter) Wollmeise twin (en hespe veier 150 gram).

3 comments:

  1. Helt nyyydelig, eg er av de håpløse som liker rosa og liker til tider litt knesj! Herlig julegave strikk :)

    ReplyDelete
  2. Fint sjal, skikkelig fargeklatt rundt halsen det der! Rosa er nok en farge man enten elsker eller ikke liker i det hele tatt. Da er det kjekt å kunne glede noen som virkelig setter pris på både fargen og sjalet. :)

    Nå fant jeg dagens prosjekt til 7-åringen som kjeeeder seg: Snøkrystaller! Løper for å finne Hama-perler og brett, takk for ideen!

    ReplyDelete
  3. Fint sjal. Jeg liker godt sjal som man kan justere størrelsen på etter garnmengden. Lite rosa i lageret mitt også. Har vel noen få hesper som er tiltenkt rosaelskede fadderbarn.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)