Saturday, December 7, 2013

Kjolefin frøken

Frøken 3 år har blitt en kjolejente. Og kjolene skal helst være i ull, treåringen er nemlig en fornuftig type som slettes ikke liker å fryse, og hun vet veldig godt at ull varmer best. (Hør bare på følgende scenario som utspant seg i to vrange-heimen en tidlig novembermorgen: "Det e' skikkelig kaldt ute i dag, du må lukke jakken din godt igjen så du ikkje fryser mens vi går til barnehagen." Stor forskrekkelse: "Jammen, mamma då, eg har jo ullgenser på! Det e' jo ULL! Fra sauen!! Då blir vi ikkje kalde!!!") I alle fall, avkommet ønsket seg flere fine og varme ullkjoler  til barnehagebruk (“men det må være kjole, mamma, ikkje tunika!”) og mammaen har opptil flere kjoler på den fryktelig lange frister-å-strikke – listen, så da satte vi i gang.

IMG_1273-002

Prikkekjolen er designet av Arne & Carlos, og oppskriften er tilgjengelig helt gratis, på dansk, hos Familiejournal. Jeg har brukt Drops Karisma, som jeg fremdeles har et heftig lager av i alle regnbuens farger og litt til, etter at jeg gikk litt amok på et Dropssalg for noen år siden i den tro at jeg skulle hekle et digert teppe i Karisma. At jeg ikke kan hekle, og at skulderen min går til streik når jeg prøver meg med en heklenål, dét glemte jeg visst i farten.

Jeg fulgte oppskriften i starten, men som vanlig gjorde jeg litt endringer etterhvert. Jeg ville ha en litt videre kjole, så jeg droppet en del fellinger og strikket kjolen et hakk eller to mindre ettersittende i livet.

2013-12-07

Karisma er en hel del tjukkere enn garnet jeg liker best å strikke med, og med så mye mønsterstrikk som her blir kjolen i praksis dobbel. Tjukk og god og varm, med andre ord, men det kan sikkert være greit å ha noen litt varmere ullkjoler i garderoben også, og ikke bare tynne, lette plagg i Holst/Nøstebarn/NZ lammeull.

Grått og hvitt passer til alt ungen eier av tynne ulltrøyer og longs, og gule treknapper spriter kjolen litt opp. Jeg brukte tilsammen litt under 300 gram garn, nesten to nøster hvitt og ganske nøyaktig fire nøster grått. Sjekket ikke garnlageret før jeg satte i gang (“Karisma har jeg jo kilovis av”) men har sikkert minst to meter igjen av det aller siste mørkegrå nøstet, så kjolen ble ferdig uten nye garninnkjøp. Flaks!

IMG_1311

Og med nisseluen jeg strikket (og la ut oppskrift på, her) i fjor, så har vi antrekket klart til årets nissefest i barnehagen. :)

IMG_1305

19 comments:

  1. Aldeles nydelig, både kjolen og jenta

    ReplyDelete
  2. Søt historie, nydelig jente og en kjole jeg absolutt fikk lyst til å strikke til mitt barnebarn!
    Pludrehanneklem

    ReplyDelete
  3. For en fornuftig liten pike du har.
    Kjempe flott kjole på skjønn jente.

    ReplyDelete
  4. Nydelig kjole! Og skikkelig fornuftig jente - ull er absolutt best! Og nisselueoppskriften din er helt super - tusen takk.

    ReplyDelete
  5. Så fin!! Flotte bilder av ei fin nissejente :)

    ReplyDelete
  6. Herlige både kjolen og jenta.

    ReplyDelete
  7. Søt og fornuftig lita jente med kjempefin kjole! :)

    ReplyDelete
  8. Det e ullungen sin det, like søt som alltid :) Kjoler var helt herlig, elsker plagg som kan brukes sammen med mer en en ting i garderoben. Og to meter ekstra er no mer en nok når en er ferdig ;)

    ReplyDelete
  9. Herlig prikkekjole! I grått og hvitt passer den jo til alle regnbuens farger av tilbehør:)

    ReplyDelete
  10. skjønn prinsesse med flott kjole!

    ReplyDelete
  11. Riktig fin kjole nå i førjulstida! Dette er jo den perfekte nissejente-kjolen. Jeg strikka lua "di" i fjor, og den passer fint i år også. Godt å ha utstyret i orden i travle og mørke desembermorgener.

    Klem

    ReplyDelete
  12. Nydeleg kjole! Må på lista til mi eiga jente. Kjempelurt å strikke i grått no som det fins så mykje fargerikt ulltøy som ein kan ha under! Mykje fin inspirasjon i bloggen din :)

    Helsing Nøstet!

    ReplyDelete
  13. For en flott liten treåring du har! Nydelig og god ullkjole, og så fin på jenta di med rødt tilbehør!
    Ønsker deg fine førjulsdager!

    ReplyDelete
  14. Åh, så lekkert antrekk! En søt liten nissejente:)

    ReplyDelete
  15. Denne var skikkelig lekker! Og for en herlig frøken du har :-)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)