Monday, January 20, 2014

Bare blåbær

Her jobber man seg sakte men sikkert gjennom alle julegaveprosjektene som absolutt ikke kunne vises fram på bloggen før julaften, sånn i tilfelle sniklesing. Halser er kjekke å ha, syns jeg – sjal er fryktelig mye artigere å strikke, men halsene har en tendens til å få mer brukstid, så da strikker man hals, da.

IMG_1458

En blålilla hespe med Lanas puras melosa fingering ble innkjøpt i forfjor engang, fra One Planet Yarn and Fiber, et typisk kjøp av sorten “når man først handler fra utlandet må man selvsagt bestille så nær opp til tohundrekronersgrensen som man klarer” – det jeg egentlig var på jakt etter var garnfarge. Lanas puras melosa fingering var et nytt garnbekjentskap for meg, entrådet, ren søramerikansk merinoull og veldig mykt. Jeg mistenker at det tover veldig lett, og garnet tok lang tid å nøste opp siden det så ut til å ha filtet seg litt sammen under fargeprosessen. Syns garnet minner mye om Malabrigo lace, bare et hakk eller to tjukkere.

Fargen heter Blueberry, den varierer mellom blått og rødlilla og gir meg lyst på vafler med blåbærsyltetøy. Garnet hadde større fargevariasjon enn jeg forventet, og jeg er ikke fryktelig glad i garn med stor variasjon i fargene og i tillegg korte fargeskift – men når man strikker vevstrikk jevnes fargene ut, og det ferdige produktet får et etter min mening mer akseptabelt spraglenivå.

IMG_1380

Har strikket to utgaver av Honey Cowl før, en rosalilla som ble gitt vekk og en grønn til meg (her kan du også se bilder av halsen i bruk), begge i Plucky knitter primo fingering – og begge har blitt favoritter og mye brukt. Mønsteret er dessuten superenkelt og et glimrende ta-med-i-vesken-prosjekt. Jeg strikker med mye tynnere garn og pinner enn i oppskriften, og lager en mindre versjon som bare går en gang rundt halsen. Og hver eneste gang jeg strikker vevstrikk tenker jeg, sånn etter et par – tre centimeter, at “herlighet, dette går tregt!”. Fryktelig tregt gikk det, såpass at den nesten-halvferdige halsen havnet i UFOskuffen og ble liggende. Lenge. Nesten et år, faktisk. Kjapp innspurt rett før jul, og så var en julegave i boks.

Men resultatet blir bra, da, selv om strikkeprosessen er noget langtekkelig. Jeg liker strukturen og fallet vevstrikk gir, fargen ble forbausende fin, og garnet er behagelig mykt. Totalt gikk det med 70 gram.

5 comments:

  1. Ser deilig ut, og helt i mine favoritt farger ! At det tok lang tid får så være, slikt skjer ;)

    ReplyDelete
  2. Deilig! Og kudos for tålmodigheten, vevstrikk tar utrolig lang tid.

    ReplyDelete
  3. Ser ut som en fin hals! Jeg strikket halser til twinsen i silke, men lærte da at silke er ikke tingen for slikt, selv om det er godt og mykt, de ble dobbel så store etter to gangers bruk! Idag skal jeg begynne på kjole til prinsessa, håper du ikke har noe imot at jeg prøver å strikke den samme kjolen som du har med hjerter i Kauni, skal selvfølgelig referere til deg om jeg får den til og legger den ut i bloggen min! Ha en kjempefin torsdag, jeg skal til Gjestdal garn fabrikkutsalg!!

    ReplyDelete
  4. Så flott farge det var på denne halsen. Absolutt verdt alt arbeidet når man ser det flotte resultatet.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)