Sunday, January 5, 2014

Hva er det motsatte av kamuflasje?

En råååsa hespe Wollmeise twin ble til dette Pettine-sjalet, og fremdeles hadde jeg garn igjen.

IMG_1376-001

Dermed fikk sjalmottageren en matchende lue i tillegg – jeg tenkte at en helt knæsjrosa lue muligens ville bli litt i overkant heftig, selv for en som faktisk liker rosa, så jeg ville roe ned litt med grått. Men så veldig nøytral ble ikke luen uansett, den er nok sikkert kjekk å ha når man er ute og rusler tur i hjortejaktsesongen, man burde vise bra i terrenget med denne på hodet.

Oppskriften er fra boken “Luer er toppen” av Trond Anfinnsen. Boken kom ut i 2011, jeg lånte den på biblioteket ikke lenge etter og ble ikke fristet nok til å kjøpe den selv – men akkurat denne oppskriften (eller, deler av den, det manglet et par vesentlige detaljer om hvordan man skal felle på toppen) er tilgjengelig gratis, på engelsk, her.

IMG_1371-002

Oppskriften er beregnet på tjukkere garn, så jeg la opp en del masker ekstra. Strikket en liten i-cord (som fikk knute på seg) på toppen av luen, for å plukke opp igjen gråfargen midt oppe i alt det knallrosa. I tillegg måtte jeg som nevnt finne ut av fellingene selv, så strengt tatt har jeg vel bare brukt selve mønsterrapporten fra originalluen. Totalt gikk det med 52 gram Wollmeise twin, rosa Fuchsia og grå 47 Ag.

10 comments:

  1. Fin lue. Takk for oppskrifttips.

    ReplyDelete
  2. Kjempe fin hua. Og tusen takk for tips til oppskrifta.

    ReplyDelete
  3. Kjempe stilig! Og takk for tips til oppskrift :)

    ReplyDelete
  4. Flott lue og flott farge!

    ReplyDelete
  5. Åh, den ble fin! Jeg er ikke overbegeistret for råååsa selv, men merker at jeg liker litt innslag av fargen innimellom. Lurt å tone ned med grått - og ser ut som ei skikkelig fin oppskrift!

    ReplyDelete
  6. Den ble flott:) Morsomt med en annen farge på hue en gang i blant også:) Blir jo som regel nøytrale jordfarger/rolige farger...:)

    ReplyDelete
  7. Jeg synes både lue og sjal ble helt topp. Er sikker på at mottager ble glad!

    ReplyDelete
  8. Det var lua si det:) skikkelig friskt innslag i den ellers så (ofte) kjedelige lueverden!

    ReplyDelete
  9. Det ble ei feiende frisk og flott lue! Jeg likte mønsterrapporten og fargekombinasjonen var fin - spesielt for den som liker rosa:) Det er flott med slike som tør å bruke farger, vi trenger slike og kanskje mest av alt på denne tiden av året?

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)