Tuesday, January 28, 2014

Japan møter England

To deilige, myke, fine blålilla hesper med Dazzle BFL DK fra the Natural Dye Studio kom plutselig en dag for sånn omtrent to år siden dumpende ned i postkassen min, en gave fra snille Nita – og de to hespene har blitt liggende og vente på det rette prosjektet. En sen sofakveld fikk jeg for meg at jeg måtte strikke jakke av garnet, NÅ, med en gang! Så da gjorde jeg det.

mummikopp og strikketøy

Snublet over barnejakken Kyoto på Ravelry og likte strukturmønsteret og den litt kimonoaktige fasongen på jakken, jeg syns omslagsjakker er fint til småttiser. Jakken skal egentlig strikkes på pinne 5, jeg gikk litt ned på pinnestørrelse og brukte masketallet til en større størrelse (12 mnd) enn jeg egentlig var ute etter.

IMG_1483

The Natural Dye Studio bruker bare plantefarger (sier de, men ifølge nettsiden deres bruker de også cochenille/karmin, en rødfarge som kommer fra kaktuslus. Sist jeg sjekket var ikke lus en plante. Sa flisespikkeren. Naturlige farger skal det være, uansett.) og er, igjen ifølge nettsiden deres, opptatt av at garnet skal produseres på en etisk forsvarlig og miljøvennlig måte. Sånt kan man like! Garnet jeg fikk er fra sauerasen bluefaced leicester (BFL), en britisk rase med myyyk, herlig ull som visstnok skal være litt ekstra skinnende blank og fin. Deilig garn, så definitivt. Fargen er blågrålilla, med litegranne sjatteringer og nyanseforskjeller, akkurat nok til at fargen får litt liv. Minuset med garnet? Det farget ganske heftig av mens jeg strikket (og var ganske umulig å vaske av hendene igjen, før jeg tilfeldigvis oppdaget at sitronsyre tok fargen), så i et par dager gikk jeg rundt og så ut som om jeg hadde spist masse blåbærsyltetøy med fingrene. Kjenner at jeg lurer litt på hvordan fargen på garnet vil holde seg etter noen runder med vask og bruk.

IMG_1500-001

Til Kyoto i størrelse, tja, seks måneder eller deromkring, gikk det med ca 125 gram garn. Kjapt prosjekt, som fikk en søt liten ugleknapp fra Buttons by Robin (Etsy).

Og et lite spørsmål helt til slutt: bloggstatistikken fortalte meg at usedvanlig mange kom ramlende innom bloggen fra Facebook denne fredagen/lørdagen. Veldig trivelig det, såklart, men jeg ble så fryktelig nysgjerrig! Hundrevis med folk havnet her via en eller annen facebooklink, og hvis du tilfeldigvis vet hvor/hva/hvem/hvorfor, så opplys meg veldig gjerne (så kanskje jeg får sove godt om natten igjen ;o)

20 comments:

  1. Jeg vet ikke hvor facebook-besøket ditt kom fra, dessverre.
    Men jakken var helt nydelig. Det er en heldig baby som får bo i den :)

    ReplyDelete
  2. Så jevnt og flott du strikker! Omslagsjakke er deilig ja… god plass og god varme!!

    ReplyDelete
  3. Nydelig jakke! Den fikk jeg lyst til å herme etter. Og nydelig farge, men litt dumt med så mye avfarging da. Kan dessverre ikke hjelpe med FB-mysteriet jeg heller, men skjønner godt at du lurer! Håper du får tilfredsstilt nysgjerrigheten og får sove godt om natta igjen :)

    ReplyDelete
  4. Flott jakke i herlig farge! Dette garnet var nytt for meg:)

    ReplyDelete
  5. Nydelig jakke, nydelig farge! Tror faktisk jeg var en av de som kom hit via FB nettopp, men kan ikke huske hvem som linket hit :)

    ReplyDelete
  6. Det var en nydelig jakke i en herligefarge

    ReplyDelete
  7. Nydelig jakke. Likte veldig godt strukturmønstert og fargen (selvfølgelig :D).

    ReplyDelete
  8. Jakken er rett og slett vakker!

    ReplyDelete
  9. Det er en nydelig kombinasjon av farge, mønster og garn.

    ReplyDelete
  10. Fin farge som passet godt til strukturen. Håper du får løst FB mysteriet (for nå er jeg like spent som deg)

    ReplyDelete
  11. Kjempefin jakke! Nydelig strukturstrikk, og formen ser veldig fin ut:)

    ReplyDelete
  12. Jeg falt også for den strukturen. Må ta meg en nærmere titt på Ravelry. Nydelig farge også!

    ReplyDelete
  13. Kjempeflott jakke, heldige baby! Så spennende med alle besøkende fra FB, lurer på hva det var, du får prøve å løse mysteriet! Her går det i hjertekjole, skal begynne på den første hjerteraden nå, har sittet her med ruteårk… :-) Ha fortsatt en flott uke hos deg!

    ReplyDelete
  14. Jakker er nydelig med flott mønsterstrikk.

    ReplyDelete
  15. Kjempesøt, likte strukturen nede på jakka.

    Om facebook: Jeg gjetter på at et innlegg på bloggen din er nevnt på en av de store strikkefacebooksidene, det finnes en haug av dem (jeg er ikke medlem, men ser de dukke opp i newfeeden min via venner) og det genererer endel klikk. Moro!

    (Er og litt i facebookstuss, for det kom plutselig så mange følgere på facebook på siden min, uten at jeg finner noen kilde.)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)