Wednesday, January 29, 2014

Kyoto i lueversjon

Jeg hadde ganske nøyaktig 75 gram Dazzle BFL DK fra the Natural Dye Studio igjen etter Kyotojakken, og i et flinkisanfall av restegarnsstrikketrang og garnlagerstrikkeiver fant jeg ut at en lue med samme strukturmønster som jakken, dét måtte bli bra.

IMG_1544

Oppskrift hadde jeg ikke, men luen er strikket på omtrent samme måte som "Liten lue" fra Myk start av May B. Langhelle (som jeg nettopp strikket, den kan du se her). Jeg hadde (mye) tjukkere garn og tilsvarende tjukke pinner, og måtte tilpasse masketallet etter garnet og strukturmønsteret. Kyotojakken er i størrelse seks måneder eller deromkring, og jeg satser på at luen til slutt endte på noenlunde samme størrelse.

IMG_1537

Garnet farger veldig av mens man strikker, og selv om garnet er superwashbehandlet bør det helst vaskes for hånd for å "unngå fargeforandringer"; ifølge nettsiden til the Natural Dye Studio. Så jeg vasket først lydig for hånd, og lurte en stund på om jeg hadde strikket lue til meg selv – for den vokste noe enormt i vask (som superwashgarn gjerne gjør når det vaskes for hånd). Jeg hadde i grunnen ikke spesielt lyst på en kjempelue med babyfasong, så jeg puttet luen på ullprogram i maskinen og krysset fingrene for at fargen ikke ville endre seg så altfor mye. Resultatet ble at luen fikk en mer normal størrelse, mens fargen mistet litt av rødskjæret og ble mer blålig lilla. Jeg syns i grunnen den nye fargen var minst like fin som den gamle, og etter å ha maskinvasket jakken også hadde jeg til og med et matchende sett.

37 gram restegarn brukt, 38 gram igjen. Det kan vel bare bety at man må strikke mer smått?

11 comments:

  1. Kjempefin lue og nydelig farge!

    ReplyDelete
  2. Det er så morsomt å strikke matchende sett etter eget hode. Denne lua ble jo kjempefin!

    ReplyDelete
  3. Så nydelig lue i herlig farge,du har strikket

    ReplyDelete
  4. Så søt den ble! Det er så fint med matchende plagg til små bebiser :)

    ReplyDelete
  5. Så søt. Spørs om det kommer ett par små sokker også da

    ReplyDelete
  6. Så søt lue som passer pefekt til jakken! Godt det ordnet seg med ullvaskprogrammet:)

    ReplyDelete
  7. God ide og flott utførelse :) Herlig å få brukt er nydelig garn og!

    ReplyDelete
  8. Liker restegarn flinkisanfall! Og luen er kjempesøt :-)

    ReplyDelete
  9. Du så flink du er, kjempesøt lue!

    ReplyDelete
  10. Sikke en god måde at bruge de sidste rester på, og det er da helt sikkert et fantastisk sødt sæt :)

    ReplyDelete
  11. Lekker lue! Godt du ble heldig med vasken!

    klem fra Ingunn

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)