Sunday, January 19, 2014

Løftebrudd

Både etter heldress nummer en og heldress nummer to erklærte jeg at heldress, det strikker jeg aldri igjen. Herved presenteres:

IMG_1466

Akkurat, ja. Men nå skal det sies at det er rimelig stor forskjell på en heldress størrelse 6 år eller deromkring (som var det jeg strikket sist, til den laaaange treåringen min), og en søt liten sak i størrelse null til seks måneder. Ufattelig stor forskjell, faktisk – har virkelig treogethalvtåringen min fått plass i noe sånt?

IMG_1444-001

Treåringen sin dress er høyt elsket av eieren, og godt brukt, og at en heldress er et plagg som er særdeles kjekt å ha til både helt små og litt større er det liten tvil om – en vinterbaby kan vel nesten ikke få et nyttigere plagg. Jeg er ingen stor tilhenger av å strikke med nusselige pastellfarger, heller ikke til baby, så her ble det mørk lilla kanter på en ellers nøytral dress.

2014-01-19

Oppskriften er, igjen, "Heil dress i dobbelt totråds garn" fra Strikk til nøstebarn. Strikket ribbekanten på beina litt lenger, og la til et par centimeter her og der, siden Nøstebarn og jeg generelt er litt uenige om passform og lengde på strikkeplagg. Skikkelig garnlagerstrikk, dette, jeg var i lageret og fant grå og mørk lilla Holst supersoft fra danske Holst garn, men hadde ikke nok naturhvit Holst, så der brukte jeg en tråd naturhvit Shetland soft fra Malsen og mor og en tråd estisk ull (litegranne tjukkere enn de andre garntypene, men ikke verre enn at de funker helt fint sammen). Totalt gikk det med nesten to hundre gram til knøttedressen – litt mindre enn beistet av en heldress jeg strikket sist, den slukte over 400 gram garn. Frøkenen på tre fikk (nesten) fritt spillerom i knappelageret, og dermed fikk minidressen lilla prikkeknapper.

IMG_1451

Jeg kan fornøyd konstatere at jeg ikke har kjøpt garn i hele år, mens en drøy halvkilo har forsvunnet ut av lageret. Jeg har et mål om å redusere litt på mengdene lagergarn i løpet av 2014, jeg satser på å kjøpe max 50 gram per 100 gram som forsvinner ut, og med null innkjøp så langt er jeg greit i garnlagerminus. Skulderklapp til meg!

24 comments:

  1. Vi får satse på at ingen tar deg for løftebrudd! Heldress er kjekt å ha, tror det er noe av det vi har brukt mest til babyene. Og utrolig kjekt med garnlagerstrikk!

    ReplyDelete
  2. Fantastisk flotte, begge to! Tror dette må bli mitt neste prosjekt..hva er egentlig pinnestørrelse og strikkefasthet på totrådsgarn? Hvilke garn er totrådsgarn? Tynn alpakka? Smart? Alpakka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er snakk om totrådsgarn fra nøstebarn. Det er vel ca 600 m/100gram, så rimelig tynt. Drt gårgreit å bytte det med f.eks. tynn alpakka, men alpakka og ull ter seg jo endel forskjellig så det blir en smakssak.

      Delete
    2. Det er snakk om totrådsgarn fra nøstebarn. Det er vel ca 600 m/100gram, så rimelig tynt. Drt gårgreit å bytte det med f.eks. tynn alpakka, men alpakka og ull ter seg jo endel forskjellig så det blir en smakssak.

      Delete
    3. Jepp! Garn som Holst supersoft, New Zealand lammeull, Malsen og mor shetland soft har noenlunde samme løpemeter som totrådsen fra Nøstebarn, og oppfører seg dessuten ganske likt (ikke-superwash, fluffer seg opp i vask), så jeg bruker alle disse litt om hverandre, uten skrupler. ;)

      Dressene her er strikket med dobbel tråd, på pinne 4.5. Når jeg strikker denne typen garn med enkelt tråd bruker jeg gjerne pinne 3 eller deromkring.

      Delete
  3. Så fin! Liker fargevalget

    ReplyDelete
  4. Veldig fin! Og er enig i at det er gøy med noe annet enn pastell, også til baby. Fine knapper var det og :D

    ReplyDelete
  5. så flink du er! lott dress og ost gjort å ikke kjøpe garn i hele år..... Er jo hele 19 dager det ! ønssker deg en fin kommende uke! lem ;)

    ReplyDelete
  6. Superfin! Og godt valg av plagg. Veslebror brukte sin frå 0-10 mnd, verdt kvart minutt det tok å strikke dressen, med andre ord. :-)

    ReplyDelete
  7. Superfin heldress! Dette er et plagg som blir brukt mye og uunnværlig for en vinterbaby.

    Ha en fin søndagskveld!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  8. For en nydelig dress. Fargekombinasjonen var jo bare helt perfekt, og knappene var prikken over i´en. Jeg har aldri strikket heldress og dethar jeg bestemt meg for at jeg ikke skal heller før jeg har en mottaker. Heldresser er ikke noe man bare har liggende i tilfelle.

    ReplyDelete
  9. Så fine - begge to!!! Og et utrolig herlig plagg!!!

    ReplyDelete
  10. Flotte heldresser begge to! :-) Well done!!

    ReplyDelete
  11. Kjempeflott dress, for en jobb!! Ha en fin kveld hos deg!

    ReplyDelete
  12. Ja, det var de heldressene… en i bruk og neste størrelse venter, men når den begynner å vokses ut av må jeg nok ha en til! Ikke det mest spennende å strikke, men kanskje noe av det mest brukte plagg:) Herlig knappe samarbeid med storesøster! Flott ble den!

    ReplyDelete
  13. Kjempefin dress:)
    Klapp på skuldra for null garnkjøp så langt.

    ReplyDelete
  14. Så fin dress! Du klarer å gjøre enkle basisoppskrifter så fine! Veldig inspirerende:)

    ReplyDelete
  15. Heldressene er fantastiske plagg og virkelig verd et aldri så lite løftebrudd:)
    Men det var en skikkelig forskjell i størrelse på de to dressene så at du kom med det løftet skjønner jeg godt. Har strikket noen selv og vet hvor lei man går.
    Fargene du velger er flotte!

    ReplyDelete
  16. Ingen grunn til ikke å strikke flere slike! Anvendelige plagg, som også er fine:) Utrolig gøy å se størrelsesforskjellen på disse to!

    ReplyDelete
  17. Morsomt bilde med de to dressene i forskjellig størrelse. Skjønner at den bittelille dressen var litt mer overkommelig å gi seg i kast med :)

    ReplyDelete
  18. Jeg har strikket en, omtrentlig i str. 4 år og det gikk overraskende lett! Ingen tvil om at disse dressene brukes mye, de er jo så fine og lette å ta av/på. Kjempefine fargekombinasjoner du har valgt, godt å se babyklær som ikke bare er blå eller rosa. Er det lenge til mottakeren av den lille dressen kommer til verden? *nyskjerrig* Du behøver selvsagt ikke svare om du vil holde det for deg selv ;-) Også ønsker jeg meg et babystrikk innlegg, du har sikkert strikket mye til babyen tipper jeg. Er så gøy å se alt samlet og høre hva du tenker om hva slags tøy en vinterbaby trenger.

    ReplyDelete
  19. Så herlig dress, absolutt et godt plagg! Flink du er (så langt), ikke dumt med 50 gram per 100!

    ReplyDelete
  20. Wow! Denne likte jeg virkelig godt! :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)