Tuesday, January 14, 2014

Med hjertet i hånden

Jeg trenger vel strengt tatt ikke flere votter, men jeg hadde lyst på nye, og de skulle være varme og myke og ganske tjukke. Garnvalget falt på Nepal fra Garnstudio, et blandingsgarn med 65% ull og resten alpakka. Garnet tover lett, og etter å ha tovet vottene for hånd er de tette og gode og deilig myke. Og varme, nevnte jeg varme? Veldig varme! Har jeg sagt før at jeg digger Nepal (og den litt tynnere søsteren Lima) til votter? (Jada, jeg vet jeg har mast skrevet om akkurat det før, men virkelig: votter i Nepal blir skikkelig, skikkelig deilige! Anbefales, altså. Hvis noen fremdeles var i tvil.)

IMG_1435

Jeg strikket helt enkle votter, uten oppskrift, med tommelkile siden jeg syns det gir best passform, og brukte ganske nøyaktig to nøster Nepal. En liten pose kardet ull i gråtoner ble med hjem i kofferten fra Tallinn tidligere i høst, så jeg fant fram ull og filtenål og stæsjet opp vottene med et nålefiltet hjerte.

IMG_1437

Nålefilting er enkelt, artig, og temmelig tålmodighetskrevende (nålen må stikkes en del hundre millioner ganger ned i ullen bare for å lage et lite hjerte). Hvis du vil nålefilte pynt på votter, husk å legge f.eks et tjukt tøystykke inni votten, du vil nemlig helst unngå at innsiden av votten toves sammen. Vil også på det sterkeste anbefale å ikke prøve å nålefilte egen pekefinger fast i votten, det gjør nemlig ganske vondt. Har jeg hørt. Var visst en eller annen kløne som prøvde på det. Sies det. ;o)

9 comments:

  1. Jeg tror de hundre millioner stikkene var verdt det. Kjempefine votter!

    ReplyDelete
  2. Så fantastisk flotte vottar! Eg trur eg må på garnbutikken og kjøpa kvit Nepal og herma litt. Men trur eg sparar meg for nålefilting, for det høyres ikkje godt ut. Eg strikkar støtt og stadig hol på peikefingeren og tykkjer det er nok sjølvskading. :P

    ReplyDelete
  3. De var delikate og fine :) Og jeg er så enig med deg; Nepal og Lima er digg både til votter og det meste, egentlig :)
    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  4. Så nydelige votter. Har så sans for tova votter med motiver på. Står på listen over ting jeg har lyst å lære!!!! Forresten, håper du har fått min email :-)

    ReplyDelete
  5. Først; Kjempe flotte votter! Så: hvor mange masker la du opp? Og til slutt; nålefilting ekke min ting, kanskje til votter hadde det gått fint, min mor lager nemlig nålefiltede nisser, ganske store, med nese, brett på luen og øyne ja hele greiene, prøvde å få meg bitt av basillen men akk sukk for et tålmodighets opplegg! For de som bor i bergen så har hun kurs (innimellom), skulle en ha veldig god tålmodighet ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er forholdsvis sikker på at jeg la opp 44 masker!

      Oi, det hørtes ut som litt av en jobb - har sett diverse nålefilta figurer (og en som nålefiltet dukkehoder, det er jo helt vanvittig at det går an!) Knallfint, men tror det kreves liiiiitt tålmodighet, ja. :)

      Delete
  6. Auda! Vottene ble kjempefine, så da er det for håpentligvis verdt det.

    Deler din begeistring for Nepal og Lima som fantastisk lue- og vottegarn (selv om jeg ikke er en vottestrikker enda, men forstår godt hvrofor du liker det til votter).

    ReplyDelete
  7. Å herregud, disse ble lekre! :) Du kan være godt fornlyd med de! :)

    ReplyDelete
  8. Har hørt at Nepal er godt til votter, så det skal jeg prøve en gang:)
    Dine votter var nydelige, det gjorde seg veldig godt med de nåleflita hjertene. Jeg har prøvd å nålefilte en gang - og ja, det krever sin tålmodighet! Husker jeg hadde en svamp som mellomlag,

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)