Sunday, January 12, 2014

Se min kjole

Treåringen får aldri nok kjoler, hun vil helst ha på seg kjole hver eneste dag og blir alltid lykkelig over å få påfyll til garderoben. Skikkelig pyntejente, men gode og varme ullkjoler og ulltrøyer og ullstrømpik er heldigvis mer enn godkjent antrekk, så da er den muligens noe over gjennomsnittet ullgale mammaen godt fornøyd. Hjerter og regnbuer er også populært hos frøkenen på tre, og her får hun alt på en gang. Ikke rart da, at ungen syns mammaen måtte forte seg å strikke ferdig, hun ville nemlig ha kjolen på seg NÅ!

IMG_1403

Hjertekjolen er strikket i estisk og latvisk ull, det blålilla garnet er av en type som faktisk ikke er registrert på Ravelry – merket heter ANY og selges av Pronksi lõngapood (som jeg har skrevet om her), favorittgarnbutikken min i Tallinn. Løpemeteren er 7/2, det vil si rundt 350 meter per 100 gram, og garnet er ren, ubehandlet ull. Ikke fantastisk mykt å strikke med, men det blir bra etter et lite ullbad, jeg liker å la denne typen garn få skikkelig spabehandling med ullskyllemiddel også.

2014-01-12

Regnbuegarnet ble kjøpt i Riga, garnet er 100% ull og har en løpemeter på 350/100 gram. Her finner du garnet på Ravelry – hvorfor det er listet som lace aner jeg ikke, for lacetjukkelse er det definitivt ikke. Står også på Ravelry at garnet kan vaskes i maskin, og joda, det kan du om maskinen er snill, men garnet er ikke superwashbehandlet og tover forholdsvis lett. Ravelry er genialt, men ikke all informasjon man finner der er helt til å stole på, sånn blir det når vi brukere selv legger inn info.

bilde (65)

Litt forskjell på dette regnbuegarnet og på den estiske regnbueullen jeg vanligvis strikker med, fargene i den latviske varianten er noe mørkere og dypere, og spesielt grønnfargen er mindre knall. (Her kan du se det jeg har strikket med estisk regnbueull/kauni.) Tallinn er en bedre garnby enn Riga (jeg har bodd begge steder), syns jeg – men en del ullgarn klarer man altså å finne i Riga også (og latvierne er, i likhet med esterne, skikkelig gode på ullvotter og annen strikk).

IMG_1406

Hjertekjolen er strikket ovenfra og ned, uten oppskrift, med raglanøkning og en liten splitt i halsåpningen foran. Treåringen fikk et lite utvalg knapper å forsyne seg blant, og vi ble kjapt enige om at et gult hjerte, det passet finfint.

Totalt brukte jeg 220 gram garn, derav omtrent 160 gram av bunnfargen.

…og når vi nå likevel er inne på Estland og ull, har du fått med deg aksjon Strikk til juleflyet? :) Responsen har vært veldig bra allerede, og jeg vil si tusen takk til alle dere som vil være med på å fylle juleflyet 2014 med ullplagg til barnehjemsbarn og fattige i Tallinn – men vi vil gjerne ha enda flere med, såklart! Les mer om aksjonen her, og del veldig gjerne videre på Facebook, forum, på strikkekafé og overalt.

18 comments:

  1. Knallfin! Intet mindre :)) imponerende mengder hjertestrikk, og så fine farger med de garnene :))

    ReplyDelete
  2. kjempefin kjole:) skulle gjerne hatt oppskrift på den asså;)

    ReplyDelete
  3. Hun der frøkenen din er en av de søteste lille kjoleskapningene som finnes (kjenner et par andre også ;) ) Atter engang inspirerer du med flotte plagg, tryllet frem fra nøstene. :)

    ReplyDelete
  4. Så utrolig flott kjole!!!! Og herlige fargerike bilder!!! Er Tine garnet likt kauni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk! Lik tjukkelse, fargene er litt forskjellige. :)

      Delete
  5. Kjempeflott kjole!! Skjønner veldig godt at den unge damen ville ha den på med det samme! :-)

    ReplyDelete
  6. Nydelig kjole og kjempe skjønn modell :)

    ReplyDelete
  7. Så alldeles nydelig, jeg elsker Kauni! Skjønneste prinsessa du har, jeg bare MÅ strikke den kjolen, har noen nøster Kauni som ligger på vent, hvor finner jeg mønsteret til denne? Tusen takk for kommentar på bloggen min, det setter jeg veldig pris på! Ha en flott kveld hos dere!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takker! Jeg fant mønsteret i hodet mitt, hehe! Har ikke brukt oppskrift, strikket ovenfra og ned.

      Delete
  8. Nydelig kjole! Skjønner at denne måtte prøves med en gang:)

    ReplyDelete
  9. Aldeles nydelig kjole! Jeg fikk lyst på både Riga-tur og ei lita jente å strikke til;)

    ReplyDelete
  10. Kjempefin kjole på nydelig jente! :) Og så godt med masse farger nå når naturen går i grått/hvitt/brunt/svart!

    ReplyDelete
  11. Very cute :) I like this yarn too :)

    ReplyDelete
  12. Du har alltid så flotte ideer til plagg å strikke med regnbuegarn. Veldig inspirerende :D

    ReplyDelete
  13. Nydelig mannekeng i nydelig kjole!
    Ha et fint nytt år!

    ReplyDelete
  14. Nydelig kjole og flott tiltak med juleflyet. :)

    ReplyDelete
  15. Sååå nydelig! Perfekt kombinasjon av ensfarget bunn og regnbuehjerter:)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)