Wednesday, January 1, 2014

Skal vi fylle juleflyet med ull?

Juleflyet fra SAS har de siste elleve årene landet i Tallinn i desember, fullastet med klær, sko, mat, såpe og mer til. Blant de som får glede av juleflyets last er ungene som bor på barnehjemmet Peeteli, og fattige i bydelen Kopli. Jeg har et nært forhold til Estland og spesielt Tallinn – jeg har bodd der noen år så jeg vet litt for godt hvor vanvittig neglesprettkalde vintrene i Estland kan bli, med iskald vind fra Sibir på toppen av noenogtjue minus. Da trenger man virkelig gode, varme klær – og dét er det dessverre ikke alle som har.

gamlebyen i tallinn

I år har jeg lyst til å være med på å fylle juleflyet, og mitt bidrag blir, såklart, av ull! Jeg satser på å strikke votter, luer, og kanskje noen barneplagg også. Og samtidig vil jeg oppfordre (og utfordre) dere til å bli med – jeg har vært i kontakt med aksjonsledelsen, og kan love dere at gode, varme strikkeplagg i ull vil bli tatt særdeles godt imot, og klærne vil bli levert til mennesker som virkelig trenger dem. Årets nyttigste julegave?

Om du har lyst til å bidra kan du sende strikkeplagg (votter, sokker, luer, halser, gensre – strengt tatt det meste som kan varme en kald kropp, alle størrelser, fortrinnsvis i ull eller ull/alpakkablandinger) til meg så leverer jeg videre. Kontakt meg på facebook for å få adressen min, eller send meg en epost (mailadressen min finner du høyre marg).

Juleflyet 2014 letter i desember, så vi har god tid på oss til å strikke. Jeg har en plan om å strikke litt til juleflyet hver måned, så det kommer nok jevnlige påminnelser (eller dytt bak, eller mas, om du vil) her på bloggen. Jeg håper, håper, håper virkelig at mange av dere kan tenke dere å bidra med ett eller to eller mange strikkeplagg! Og såklart, jeg blir kjempeglad om du deler dette videre på din egen blogg, på forum eller på facebook.

Du kan lese mer om hjelpeaksjonen: her hos NRK, her hos BA, her hos Nøstebarn. Juleflyet har facebookside også, den finner du her.

Blir DU med på å fylle juleflyet 2014? :)

11 comments:

  1. Dette har jeg også lyst til å være med på :)

    ReplyDelete
  2. For en flott oppfordring! Det vil jeg gjerne være med på.
    Godt nytt strikke- år til deg! :-)

    ReplyDelete
  3. Dette er fantastisk! Skulle ønske jeg kunne strikke eller hekle, bare for å kunne bli med å bidra!

    ReplyDelete
  4. For et bra tiltak! Jeg blir gjerne med! Fint at du vil komme med påminnelser på bloggen!
    Godt nytt år!

    ReplyDelete
  5. Jeg vil også være med og setter pris på å bli minnet om det :-) Godt nytt år!

    ReplyDelete
  6. Jeg er med! :) Tar med utfordringen til bloggen min også! En flott utfordring som legger lista for 2014. :)

    ReplyDelete
  7. Litt rart synes jeg.... Er selv fra nabolandet. Det eneste som var nok av der - det var strikketøy...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det stemmer absolutt at esterne er knallgode på både ullgarn og strikk (jeg strikker mye med estisk ull selv) - men det betyr dessverre ikke at alle som bor i landet har det de trenger! Mange har behov for både varme klær og annet.

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)