Friday, January 24, 2014

Småtterier

Jeg hadde mer lilla garn, jeg, så heldressen i grått, hvitt og lilla fikk matchende lue og sokker votter sokker.

Jeg strikket flere utgaver av "Liten lue" fra Myk start av May B. Langhelle til treåringen da hun var ny og fersk, og syns luen har god passform i tillegg til at den er supersøt. Kjapp og enkel å strikke er den også, og da kan man vel i grunnen ikke forlange mer av en babylue?

IMG_1479

Jeg strikket størrelse 3-6 måneder, husker nemlig at jeg strikket nyfødtstørrelsen til treogethalvtåringen min mens hun lå i magen, og den luen vokste hun omtrent ut av på vei hjem fra sykehuset. Gikk opp et hakk i pinnestørrelse fordi jeg ville tove luen litt forsiktig, og syns resultatet ble veldig bra – toving gir en litt tettere, myk og varm lue.

Sokkene – eller vottene, om du vil – er også fra Myk start. Oppskriften heter rett og slett Vottesokker, og selv om de ser grusomt teite ganske rare ut når de ikke sitter på en babyfot (eller hånd) så duger de faktisk riktig så bra. Strikket flere par da datteren var liten, og konkluderte med at vottesokkene satt temmelig godt på sprellende små babyføtter siden sokkene er såpass lange. Dessuten kan de brukes i en liten evighet siden de ikke har hæl, og dét er ikke dumt siden babyer har en tendens til å være ganske så hurtigvoksende. Som med luen gikk jeg opp et hakk i pinnestørrelse, for å tove vottene/sokkene litt forsiktig.

I mangel av passende modell fikk Herr Vaskebjørn gjøre jobben (til treåringens store glede;o) Forhåpentligvis har den egentlige mottageren noget mindre ører, sånn at luepassformen blir litt bedre!

IMG_1482

Ikke akkurat noe garnsluk, dette, det gikk med hele 35 gram Holst supersoft fordelt på 18 gram lue og 17 gram sokker. (Nå måtte jeg forresten, etter nesten tre år med strikkeblogg, legge til kategorien "sokker" her på bloggen – kanskje på tide å komme over voksensokkestrikkesperren i løpet av året?)

12 comments:

  1. så kjempefint :) jeg er v e l d i g for matchende luer!

    ReplyDelete
  2. Knallfint og herlig farge.
    Jeg har også strikket den lua for noen år siden og den har virkelig god fasong og er lett å strikke. Vottesokker har jeg også strikket i hopetall, og jeg kan bare si meg helt enig - det er supre sokker til en baby - sitter rimelig bra på sprellende babyer og varer og varer. Det ekstra smarte med vottesokker er nettopp det at de er vottesokker - kan brukes til begge deler - kjemesmart.

    ReplyDelete
  3. Så tøft med vottesokker! Jeg har faktisk den boka, men har nok ikke studert den nok. Takk for tips! Riktig fint sett!

    God helg fra Ingunn

    ReplyDelete
  4. Ser ut til å være et deilig sett. Og fargen er jo bare nydelig også

    ReplyDelete
  5. Strikket noen av disse jeg også. Masse i bruk

    ReplyDelete
  6. Den er så søt den lua! Lurer på om ikke jeg må strikke meg en sånn :)

    ReplyDelete
  7. Kjempe søtt sett i en nydelig farge. Digger den lillafargen og tror jeg har noe liggende i lageret også.

    ReplyDelete
  8. Veldig søtt sett, nydelig farge! Tror jeg må prøve meg på vottesokkene, de ser jo riktig så fine ut. Godt tips å tove de litt også:)

    ReplyDelete
  9. Nå dummer jeg eg kanskje ut, men: jeg har aldri hørt om vottesokker før. Det er jo superpraktisk for småtasser og mødre i amme/flaske-tåke!

    ReplyDelete
  10. Flott sett du har strikket, herlig farge! Nå sitter jeg her og lager diagram til hjertekjolen… ha en magisk søndag!

    ReplyDelete
  11. Synes dette ser ut som et veldig fint sett, jeg! Nydelig farge på garnet også :)
    Ha en fin dag!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)