Friday, February 28, 2014

Sommerfugl i vinterland

Treåringen har blitt fireåring (hurra!), og den store, lille pyntejenten måtte såklart få ny kjole til bursdagen sin. Og dét kom jeg på en liten uke før den store dagen, altfor knapp tidsfrist siden strikketempoet mitt er heller labert for tiden (det lille mennesket som plutselig dukket opp her i heimen stjeler strikketiden min, men stående strikking med lilleknøttet sovende på magen i ringsjal, dét ser ut til å funke;o)

2014-02-28

Tre fireåringen er glad i farger, så jeg fortsatte i regnbuesporet og valgte noenlunde samme taktikk som til knøttet sin regnbuetunika: ovenfra og ned, raglanøkning med knappeåpning langs ene skulderen, strikk i vei med litt økninger her og der til kjolen er sånn passe stor. Til min laaange fireåring vil det si størrelse 6 år eller deromkring.

IMG_1630

Denne kjolen fikk lys grå bunnfarge, og en hel sverm av sommerfugler.. Det lysegrå garnet er Holst supersoft (ingen overraskelser der, altså), og de tolv mønsterfargene er en lett blanding av ymse tynn totråds ull. Kjolen har samme fasong som denne favorittkjolen, og fikk knappeåpning og tre prikkeknapper.

IMG_1635-001

Dermed rakk jeg såvidt enda et bidrag til regnbuefebruar som ble sparket i gang av Pinneguri.

19 comments:

  1. Rett og slett nydelig med alle sommerfuglene!!!

    ReplyDelete
  2. Aha! Sommerfugler, altså! Jeg så Pacmanfigurer, jeg. Men fin kjole til fødselsdagsbarnet :-)

    ReplyDelete
  3. Herlig! Knallfin kjole! Du er jo den store regnbuedronninga, er du ikke? Ikke rart at småjentene vil ha regnbuekjoler da! Gratulerer med ny baby og 4 åring! Høres Ut's om du har funnet ut av det, med stående strikking og det hele! (0:

    ReplyDelete
  4. Utrolig fin med regnbuesommerfugler! Full av beundring for at du rakk å strikke denne på så kort tid med en ny liten tidstyv ;) Silver grey fungerte veldig bra her. Må kanskje ha mer jeg også, har brukt opp en hel kone.

    ReplyDelete
  5. For en skjønn kjole til den vakre modellen din! Men skulle gjerne sett deg strikke denne i rekordfart. Da jentene våre var små rakk jeg fint lite strikking. Jeg beundrer deg!

    God helg fra Ingunn

    ReplyDelete
  6. Hurra for fireåringen som har en så flink strikkemamma :-) det ramler inn med så mye inspirasjon på bloggen din at det nesten er skummelt å titte innom ;)

    ReplyDelete
  7. Å, liker alle kjolene du strikker, men denne var bare helt fantastisk!

    ReplyDelete
  8. Så nydelig den ble. Du er rå

    ReplyDelete
  9. Så fine sommerfugler! fant du på diagrammet selv?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg fant et sommerfugldiagram etellerannet sted, og så fant jeg det ikke igjen når jeg skulle bruke det, så jeg hermet etter beste evne :)

      Delete
  10. Og hele denne kjolen med alt det mønsteret strikket du på så kort tid? Imponert! Kjempefin kjole :)

    ReplyDelete
  11. For ei heldig storlita jente du har, med så flink mamma som lager verdens beste kjole:)
    Den var flott, jeg fikk lyst til å starte på en maken med det samme!

    ReplyDelete
  12. Kjempefin kjole til en søt fireåring! Friske farger. Likte også godt den i forrige innlegg!

    ReplyDelete
  13. Så skjønn! Både jenta og kjolen :)
    God helg!

    ReplyDelete
  14. Den var alldeles nydelig. Du er så kjempe flink regnbuestrikk altså. Blir skikkelig inspirert av bloggen din. Du lager så mye fint og i farger som jeg liker.

    ReplyDelete
  15. This is the most gorgeous little dress! I can't read a stitch of your words, but I'm following your blog for the beautiful knitting and photography.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)