Monday, March 31, 2014

En tagg, to tagger, åtti tagger…

En vinterbaby trenger ull, masse ull, og deilige ullpledd (helst i flertall). Så da Tora fra Sommerfuglens verden en gang i høst spurte om jeg hadde lyst til å teststrikke en babyteppeoppskrift hun har laget takket jeg pent ja, for jeg syns teppet var knallfint, og det burde passe aldeles ypperlig til en liten februarbaby.

IMG_1844-001

Teppet strikkes i to deler, som strikkes sammen til slutt. Rillestrikkdelen i midten er passe tanketom og fungerte finfint som flyplass- og reisestrikk. Taggekanten på teppet krever en smule mer mental tilstedeværelse mens man strikker, og jeg falt spesielt for flettedetaljen. Stilig!

IMG_1841

Blondekanten strikkes som en fryktelig langdryg remse, så selv om taggemønsteret er lett å huske og én tagg kjapp å strikke, så blir taggekanten etterhvert en aldri så liten tålmodighetsprøve. På nivå med Nøstebarnteppe møter Aestlight – ganger tre. Eller noe sånt. Og tålmodighet er ikke det jeg har mest av, så teppet ble etterhvert lagt pent i strikkekurven og "glemt". Lenge. Såpass lenge at mottageren rakk å bli nesten to måneder før jeg tok meg sammen og fikk gjort ferdig de siste tjue taggene, så ungen måtte pent finne seg i å bli fraktet hjem fra barselavdelingen svøpt i et langt mindre fancy teppe.

IMG_1848

Teppet er strikket i vellagret New Zealand lammeull, innkjøpt hos 123knit for flere år siden. Garnet minner veldig om Nøstebarn sin totråds merino, sånn bortsett fra at hespene med New Zealand lammeull kan finne på å være veldig rotete og litt mer kompliserte å få nøstet opp. Prisen er mye snillere enn på nøstebarnullen, og fargeutvalget er dessuten mye bedre og mer variert (nesten så jeg mistenker Nøstebarn for å holde på å spesialisere seg innen rosa-lilla-blått). En god nyhet for de av oss som syns oppnøsting er en smule kjedelig: NZ lammeull skal heretter selges i femtigramsnøster i stedet for hundregramshesper, ifølge 123knit.

Downloads13-001

Jeg brukte 180 gram New Zealand lammeull i en lys gråmelert farge. Det er en drøy kilometer garn, det. Men flott ble det, ikke sant? :o)

21 comments:

  1. Nydelig teppe! Og nydelig baby, så stor hun er blitt allerede (tida flyr)!

    Ja, godt at 123 knit går over til nøster av lammeulla. Har også strevd litt med flokete hesper, men trodde det var min feil jeg da :o

    Nøstebarngarnet har jo giftfrie farger, men det naturfargede garnet er jo uansett det samme ... Ellers er jeg enig i fargeutvalgvurderingen, det kommer jo bare flere varianter av de fargene de allerede har. Hvor er rødfargene? Og grønnfargene?

    ReplyDelete
  2. Jeg falt både for teppet og babyen! Prima vare!

    Ha en god dag!

    Klem

    ReplyDelete
  3. Hei!

    Kjempeflott teppe, men korleis strikka du dei to delane saman?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg la de to delene mot hverandre og brukte såkalt "three needle bind off". Fins helt sikkert videoer, hvis du søker på youtube. :)

      Delete
  4. Nydelig ble det. Tålmodighetsprøve i enkle gjentakelser, men du å vakkert.

    ReplyDelete
  5. Det ble i det minste superfint. Håper det blir vell brukt

    ReplyDelete
  6. Et utrolig nydelig teppe. Likte godt fletta jeg også, og at teppet er firkanta med avrundet i hjørnene!

    ReplyDelete
  7. For et nydelig teppe og ikke minst imponerende stykke arbeide. Jeg beundrer dere som strikker tepper med tagger. Har ikke begitt meg ut på det enda jeg for jeg ser for meg at det kommer til å oppleves som en tålmodighetsprøve uten sidestykke, selv om resultatet blir helt fantastisk.

    ReplyDelete
  8. Franklin Habit hadde en dille på gamle mønstre på påstrikkede kanter i en periode, mye fint. Men beundrer utholdenheten uansett om remsa er enkel eller komplisert! Teppet ble i alle fall nydelig =)

    ReplyDelete
  9. For et flott teppe! Jeg beundrer virkelig tålmodigheten din!!

    ReplyDelete
  10. Wow! For en jobb! Og for et flott teppe det ble!

    ReplyDelete
  11. Et nydelig, vakkert teppe, likte spesielt den smale fletten

    ReplyDelete
  12. flot tæppe... beundrer din tålmodighed

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Kjempefint! Skulle ønske jeg hadde tålmodigheten til å lage sånn kant 😊

    ReplyDelete
  15. Jo, det ble veldig flott! Og hundre ganger penere enn nøstebarnteppet :-)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)