Saturday, March 1, 2014

Februarprosjekter og marsplaner

Februar ble en spesiell måned, siden et meget bestemt lite prosjekt stjal det meste av strikketiden min (og nei, jeg tenker ikke på teppet. Det strikket jeg for flere år siden).

bilde (83)

Likevel klarte jeg å få ferdig litt annet i løpet av februar, innimellom fødsler og fireårsdager og sånt:

Downloads11-001

Sommerfuglkjolen kan du lese om her, og hjertetunikaen står det mer om her.

Bursdagskaken til frøkenen på fire måtte få lov til å snike seg med, den passet så fint inn blant alle regnbuefargene. Kaken er en del av serien "kakepynting for oss uten konditorgener", og årets bursdagskake ble altså en fiskekake! Den var et samarbeidsprosjekt mellom den rykende ferske fireåringen og undertegnede, og hvis du vil se hva vi fant på til treårsdagen i fjor kan du kikke her.

Totalt garnforbruk i februar ble ynkelige 175 gram, det vil si at med de 750 grammene som forsvant ut av lageret i januar har jeg til sammen strikket opp 925 gram garn i år. Jeg strikket med tynt garn, så de hundreogsyttifem grammene utgjør en drøy kilometer garn, det hørtes kanskje litt bedre ut. Og garnlageret har fått påfyll: 250 gram New Zealand lammeull og en halvkilo Holst supersoft kom flygende fra Danmark og landet i postkassen min. Årets nyttårsforsett sa max 50 gram inn per hundre gram ut, så foreløbig følger jeg trenden fra tidligere år der alle garnlagerrelaterte nyttårsforsetter gikk åt skogen. ;o)

Planer for mars? Jeg skal strikke genser. Til meg! Rimelig greie sjanser for at den ikke blir ferdig i løpet av mars, men jeg har store planer om å bruke den i påsken. Nå har jeg sagt det høyt, så da MÅ jeg jo bare få den ferdig, sant vel? (Heldigvis kommer påsken seint i år!) Og ellers? Kjolejenten på fire har veldig lyst på enda flere ullkjoler. Da må hun vel nesten få det, da?

15 comments:

  1. Heia garnshopping! Der er en stor del av gleden med strikkehobbyen samt titte på andres blogger/strikkebøker/nettsider osv... Det blir jo nesten alltid brukt til slutt... Iverstefall blir det arv av det, og det er jo også koselig:) Jeg har mye av min farmors garn, mye er bomull og noe stivt noe men... Det er noe koselig over det alikevel:)

    ReplyDelete
  2. Fnis! Du ser at kaken kan se ut som en Pacmankake, også? :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe! Dét ser jeg faktisk. Jeg har tydeligvis en underbevisst Pacmandille?

      Delete
  3. Her var det mykje vakkert heimelaga, på alle måtar! Og fiske-kaka tok verkeleg ...kaka! Stilig!
    Er babyteppet frå boka "Myk start" eller er det ei anna oppskift? Teppet ser like fint på begge sider (altså også på vranga)?, og akkurat dét er eg på jakt etter no!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er bestemorteppet fra Myk start, ja! Og det kan brukes på vrangen også. :)

      Delete
  4. Jisses, jeg skjønner ikke hvordan du har tid til alt, jeg, og det mener jeg!
    Og for en fantastisk flott gravemaskinkake dere hadde i fjor også. Så kreativ du er.

    ReplyDelete
  5. Oi, helledussen, jeg er så svak for babyføtter….. den sommerfugl kjolen er bare helt nydelig, men vet av erfaring at det ikke nytter å spør om mønster… prøvde meg på hjertekjolen din vet du, med mer eller mindre bra resultat…. gratulere med 4 åring og ny baby, ha en fantastisk koselig helg!

    ReplyDelete
  6. Gratulerer med fantastisk februar-produksjon - på alle måter!

    ReplyDelete
  7. Så mye fint i februar også! Til tross for et stort og tidkrevende prosjekt ;)

    ReplyDelete
  8. Flott februar hos deg.
    Skal bli spennende å se hvilken kjole det blir neste gang. 5 åringen min nekter å gå i ull så her blir det ikke så mye kjolestrikking lengre

    ReplyDelete
  9. En virkelig glad måned hos dere! :)

    ReplyDelete
  10. Så mye fint og fargerikt!

    ReplyDelete
  11. Gratulerer så mye!!

    ReplyDelete
  12. Herreligen for noen nydelig små søte tær!!! Smelt. Gratulerer så masse med både med fireåringen og den lille nye! (Og med den flotte kaken kan det godt hende du har et konditorgen du enda ikke har oppdaget). God søndag!

    ReplyDelete
  13. Dette innlegget har ligget oppe i en fane i nettleseren bra lenge! Var så utrolig bestemt på å kommentere her. :D

    Gratulerer så mye med det store februarprosjektet! Nydelige tær, og helt eksakt riktig antall også, ser det ut til! :) Og så må jeg si du er bra flink og dreven som i tillegg til fødsel og baby har rukket å strikke og bake kake og greier også. :) Lykke til videre og så håper jeg du har fått en sovebaby, slik at du får strikket og slappet masse av. :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)