Saturday, March 29, 2014

Gradvis nedtrapping

Deilig vårvær, og vi trapper visst gradvis ned halsebruken – først fikk fireåringen en luftig tubehals, nå ble det en enda luftigere og lettere variant. En liten hals som ikke blir for tett og varm når temperaturen stiger og solen kikker fram, og som likevel luner litt mot kjølig vårvind.

2014-03-29

Oppskriften på Scallo-pie er gratis, og enkel og grei og kjapt unnagjort, denne strikkes på et par små timer. Jeg brukte under et nøste blålilla Drops merino extra fine til en hals som er litt større enn i originaloppskriften, så dette er et finfint restegarnsprosjekt. Og nei, kanten rundt er ikke heklet (det trodde jeg også), den er strikket – denne videoen viser hvordan.

IMG_1833

Planen er at fireåringen min skal bruke halsen i barnehagen, så jeg valgte å ikke sy i knapp til å lukke med (på grunn av kvelningsfaren hvis barnet blir hengende fast). Det funker helt fint å lukke halsen/skjerfet ved å tre den ene enden inn i et av hullene i blondekanten, det henger overraskende godt på. Spørs bare om frøkenen på fire er helt enig i at dette er en barnehagehals, hun syns nemlig den er så fryktelig fin at hun foreløbig ikke tar sjansen på å ha den med i barnehagen, sånn i tilfelle halsen forsvinner. "Dette kan være kaféhalsen min, mamma! Eg kan bruke 'an når vi pyntar oss litt!"

Super oppskrift, enten du er ute etter siklesmekker eller hals til småttiser eller velger å gjøre som meg og strikker en litt større utgave som hals til eldre barn.

Luen fireåringen har på seg er denne stripeluen – og med en mamma som er litt over gjennomsnittet opptatt av bæredingser er det klart fireåringens bamser og dukker også bæres i ergonomisk riktig bæretøy – dukkeselen fås kjøpt for eksempel hos Bæreglede..;o)

13 comments:

  1. Så fin, er den enkel å gjøre større i størrelsen? Kunne godt tenkt meg en selv...
    Og herlig med bamsebæresele da!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kjempeenkel! Man starter "midt bak i nakken" med bare tre masker, og øker sånn at omgangene blir lengre og lengre. Blonderepetisjonen går over 5 masker, så man må bare passe på at masketallet man ender med passer sånn noenlunde der. :)

      Delete
    2. Takk, da skal jeg strikke denne!

      Delete
  2. Så skjønt sjal! Og så koselig at hun har bamsen foran på magen :)

    ReplyDelete
  3. Denne har jeg strikket flere av også. Kjempefin oppskrift.

    ReplyDelete
  4. Denne har jeg strikket flere av også. Kjempefin oppskrift.

    ReplyDelete
  5. Kjekt vårantrekk! :)

    Scallo Pie er super. Jeg strikket faktisk nylig ett til en tippehøne, hihi. Så de passer til de fleste.

    ReplyDelete
  6. Den strikkede kanten var morsom! Og fireåringen din ser ut som hun er et godt foreldreemne ;)

    ReplyDelete
  7. Så lurt og ikke minst fornuftig fireåring hehe enig me henne at denne var flott :-)

    ReplyDelete
  8. Kjempefint! Klart at dette må bli et kafeskjerf ;)

    ReplyDelete
  9. Veldig fin! Kan skrive under på at dette er et kjapt og enkelt kveldsprosjekt med et flott resultat:)

    ReplyDelete
  10. Fint skjerf, fin farge :) Jeg har også strikket dette, et herlig lite prosjekt :)

    ReplyDelete
  11. Kjempefint skjerf, skjønner godt at hun vil ha det til penskjerf!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)