Sunday, March 16, 2014

Kjolen som passer til alt

Her blir vi ikke lei av verken kjoler eller regnbuefarger, og kombinasjonen av de to er ekstra flott, i hvertfall hvis du spør frøkenen på fire som i likhet med sin mor er glad i farger. (Og når mammaen i tillegg syns det er helt greit om klærne ungen går i matcher sånn noenlunde, så er regnbueplagg grådig praktisk – avkommet har ulltrøyer og ullstrømpiker i de fleste farger, og med en regnbuekjole trenger man ikke tenke når resten av dagens antrekk finnes fram, alt passer jo til kjolen. ;o)

IMG_1729

Fireåringen har alltid flere ullkjoler på ønskelisten, og nå som det forhåpentligvis snart begynner å bli vårlig og varmere i været har de tjukkeste kjolene blitt parkert i garderoben. Da trenger man flere tynne, lette kjoler å velge i, såklart!

Jeg liker passformen og stripene på hermegåskjolen jeg strikket i fjor (en skamløs kopi av Tankestreg designet av Bente Geil, derav hermegås), så jeg brukte noenlunde samme taktikk nå. Valgte 1x1-ribb i overdelen denne gangen, det gir mye elastikk og en kjole som forhåpentligvis sitter godt på både nå og om et års tid og kanskje enda lenger. Fjorårets kjole begynner å bli noget kort til fireåringen, men kan leve videre som tunika lenge enda – hvis jeg ikke bestemmer meg for å ta opp kanten nede og strikke kjolen litt lenger. Uansett, plagg med lang brukstid kan vi like!

2014-03-163

Ungen ønsket seg altså som vanlig en kjole med masse farger, så jeg slo meg løs i lageret med ymse tynn totråds ull. Igjen. Kjolen fikk knappeåpning bak, med en lilla blomsterknapp. Totalt veier kjolen 130 gram.

Overdelen og de tynne stripene er i Holst supersoft i en gråfarge jeg har strikket veldig mye med (flannel grey). Har startet på min tredje spole med akkurat denne fargen, hver spole veier fem hundre gram og inneholder nesten tre kilometer garn. For eventuelle spesielt interesserte kan jeg melde at denne siste spolen er ganske mye mørkere på farge enn de to forrige med samme navn, og dessuten ser den ut til å inneholde mye mindre spinneolje mens duften av sau er langt mer intens enn før. Gode nyheter for oss som er skeptiske til spinneoljelukt men liker sau!

18 comments:

  1. Vi blir vel aldri lei av regnbuefarger :)

    ReplyDelete
  2. Jeg fikk en ny spole med supersoft i aubergine for et par uker siden. Den og var litt annerledes i fargen og mye mindre spinneoljeluktende enn sine forgjengere;)

    Nydelig kjole på nydelig frøken!

    ReplyDelete
  3. Jeg fikk en ny spole med supersoft i aubergine for et par uker siden. Den og var litt annerledes i fargen og mye mindre spinneoljeluktende enn sine forgjengere;)

    Nydelig kjole på nydelig frøken!

    ReplyDelete
  4. Jeg synes regnbuefarger er flotte, og i dine kjoler blir det skikkelig lekkert! Så fortsett gjerne med regnbuer :-)

    ReplyDelete
  5. Kjøper du når de e på salg? Er ikke 500 spolene akkurat over tollgrensen ? :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Neida! :D Logg på med norsk adresse, så trekker de fra dansk moms. Og så må du velge betaling i DKK, ikke NOK - da får du prisen 167,20 DKK for 500 gram. Valutakalkulatoren på toll.no sier at det er 185 norske kroner, eller deromkring.

      Delete
    2. (Jeg burde jo vært sponset av Holst, så mye som jeg reklamerer for dem!;o)

      Delete
    3. Ååå så flott :-) takk, ja du er en av dem som virkelig ha åpnet øynene mine for dette garnet, helt frelst, må bare tømme lageret for litt annet garn først :/

      Delete
  6. Så nydelig! Både jenta og kjolen :)

    ReplyDelete
  7. Nok en nydelig kjole fra deg, skjønne prinsessen din! Skulle veldig gjerne hatt mønster, men vet at du kun strikker fra hodet. he, he…. ha en fin ny uke, Happy Knitting!

    ReplyDelete
  8. Kjempe flott som alltid. Du lager så ye lekkert altså. Når jeg ser alle de flotte regnbueplaggene dine blir jeg også inspirert til å lage noe lignende. Må virkelig gjøre alvor av det snart.

    ReplyDelete
  9. Nydelig kjole. Skal si du er flink.
    Klem

    ReplyDelete
  10. Utrolig flott kjole på ei nydelig jente!

    ReplyDelete
  11. Kjempefin! Herlige glade farger og kjolen ser riktig så skjønn ut :))

    ReplyDelete
  12. Jeg er utrolig imponert over strikketempoet ditt! Herlig kjole - regnbuekreasjonene dine er bare så nydelige!

    ReplyDelete
  13. Så fin kjole!
    Hvor mange masker har du på bolen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Godt spørsmål - jeg vet faktisk ikke! Jeg strikket ovenfra og ned, og raglanøkte til kjolen var passe stor. Økte nedover skjørtet også, 4 masker på annenhver "fargestripe". Så eh, ja, jeg burde begynne å ta notater mens jeg strikker. :-/

      Delete
  14. Kjempefin kjole og elsker den praktiske ribbestrikken som gjør at kjolen kan brukes over lengre tid.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)