Wednesday, March 26, 2014

Magevarmer til knøttet

"Babystrik på pinde 3" fra Lene Holme Samsøe er et av de fineste heftene jeg vet om, og i fjor så det ut til at det var obligatorisk for alle strikkebloggere å lage minst én variant av Bella. (Jeg kunne jo ikke være helt utenfor, heller, så her er min!)

Men det er ikke bare Bella som er verd å strikke fra heftet, det er mye som frister (sånn omtrent alt, faktisk), og Priktrøje tror jeg muligens må bli neste prosjekt ut fra akkurat dette heftet. Men nå: Lillies top.

2014-03-26

Jeg brukte Holst supersoft og masketall til størrelse 0-3 måneder, og siden strikkefastheten min med Holst ikke stemmer med oppskriften strikket jeg tunikaen lenger for å få et noenlunde riktig forhold mellom lengde og bredde. Etter en vask i en ikke-veldig-snill maskin var tunikaen tovet akkurat passe mye, og endte på størrelse 4-6 måneder eller deromkring. Fremdeles litt å vokse i for knøttet på 7 uker, men hun spurte pent om å få lov til å vise den fram likevel.

lillies top

Flette- og hullmønsteret ville vist bedre om jeg hadde valgt å strikke i en lysere farge, men jeg syns denne lillafargen fra Holst er så fin, så fin, så da ble det den. Kanskje jeg må strikke en til, muligens i et kabelspunnet garn som får flettedetaljene ekstra godt fram? Kanskje det, ja. Vester og topper og tunikaer er så kjekke i bruk til små (og større) knøtt, en vest varmer akkurat passe  over ullbodyen, og er mye mer praktisk enn kjoler som uansett bare ender i en krøll rundt livet på småttiser som ligger og spreller og kaver.

40 gram Holst supersoft + 3 små lilla perlemorsknapper = supersøt liten tunika/vest/topp.

18 comments:

  1. En flott tunika til ei nydelig lita prinsesse.

    ReplyDelete
  2. Kjempesøt, både jenta og tunikaen! Jeg er også stor tilhenger av dette heftet og har strikket masse fra det:)

    ReplyDelete
  3. Ja, den var supersøt til gullungen! Jeg har strikket mye fra neste heftet som er for litt større barn til mine to!

    ReplyDelete
  4. Av alle bøker og hefter jeg har kjøpt det siste året er og blir det dette hefte som går av med seieren. Utrolig enkle, søte og klassiske strikkeplagg! Lillies topp er veldig søt da !

    ReplyDelete
  5. Så nydelig, både den lille jenta og vesten! Perfekt match! :-)

    ReplyDelete
  6. Så fin! Jeg har faktisk ikke strikket Bella, men denne har jeg også laget, i Holst - den er nydelig :) Og Priktrøje står høyt på listen. Herlig baby, og flott med plagg det kan vokses litt i :)

    ReplyDelete
  7. Så fin vest/tunika og for en herlig liten baby. Kos deg!

    ReplyDelete
  8. Så hyggelig med vest til et lite knøtt - helt enig. Jeg syns det er perfekt til de små + også til de store. Faktisk lurer jeg litt på hvorfor jeg strikker gensere når jeg vet at vest er best :)

    ReplyDelete
  9. Nydelig tunika, nydelig baby:)

    ReplyDelete
  10. Orv... Det er jo min datters top... Min datter er modellen i bogen og toppen er opkaldt efter hende... :-) Den er SÅ lækker!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så morsomt! :D Datteren din er aldeles nydelig.

      Delete
  11. Så søtt:) Elsker heftet jeg også! Blir mer planlegging enn strikking om dagen men:)

    ReplyDelete
  12. Haha e det mulig!! Har nett blitt ferdig med samme vesten i samme garnet og samme fargen, ajaj tilfeldig, min må bare fested tråder, skylles og få knapper. Lille frøknen ble uansett kjempe søt :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Artig, det var jammen litt av et sammentreff :D

      Delete
  13. Kjempesøt med baby inni! Mønsteret vises kanskje ikke så godt på bildene, men lilla er nå lekkert, da! Dette blir en favoritt, tror jeg.

    Ha en strålende torsdag!

    Klem

    ReplyDelete
  14. Lekker! Har strikket den i hvit Fin fra DSA og det ble veldig fint (helt til jeg tovet den litt mye i maskina..). Og veldig enig med deg angående "babystrik på pinde 3", helt fantastisk hefte!

    ReplyDelete
  15. For eit kinderegg av ein topp: Varm, praktisk og lekker!

    Snella

    ReplyDelete
  16. Nydelig strikkevest på utrolig søt baby! Vi er helt enig med deg - strikkehefte er NYDELIG og det er obligatorisk å strikke iallefall en bella... ;)
    God helg til deg!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)