Monday, March 10, 2014

Nummer sytten

Jeg holder egentlig på med en genser til fireåringen, en genser som jeg strikker på gefühlen med massemasse mønster og ørten farger, men dét prosjektet funker heller dårlig å putle med mens jeg har baby på fanget eller mens jeg bysser og bærer nevnte baby (og spesielt når det bysses og bæres sånn i tre-firetiden på natten). Og jada, jeg strikker mens jeg bærer. Så da måtte jeg finne noe lite og enkelt og kjapt som man kan strikke nærmest i blinde og uten at noe særlig hjernekapasitet kreves: lue, såklart.

Datteren fikk finne seg en farge i lageret mitt av Drops merino extra fine (som er det eneste luegarnet den ferske fireåringen godkjenner, hun er skikkelig ullpyse fra halsen og opp og syns absolutt alt annet enn superdupermyk merino kløøøør!), og ungen valgte som forventet lilla. Det vil si, egentlig ønsket hun seg en gul lue, men gul merino fantes ikke i lageret mitt. Tenkte jeg det ikke, jeg har for lite garn!

2014-03-09

Helgen bød på skikkelig ruskevær med kuling og regn, men hestehoven prøver iherdig å overbevise oss om at det er VÅR (hurra!).

Luen er en helt enkel stripevariant, toppet med en i-cord som har slått knute på seg. Mistenkelig lik polkagrisluen jeg strikket i fjor, en velbrukt favoritt. Garnregnskapet sier minus femtiåtte gram Drops merino extra fine, og luebeholdningen til frøkenen på fire er oppe i 17 stykker.

9 comments:

  1. Jeg er superimponert over at du kan strikke mens du bærer. Wow. Og et garnlager kan vel aldri bli for stort ... kremt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, neida, det er jo ikke noe imponerende - hun sitter trygt og godt i sjal på magen min og sover, mens jeg har begge armene fri til å strikke - eller rydde, eller spise sjokolade, eller henge opp klesvask eller... og da er vel i grunnen strikking å foretrekke ;D

      Delete
  2. Superfin lue til Vesla! Hun kler den kjempegodt! Du imponerer med den strikkinga di med baby på magen!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  3. Bra multitasket! ;) Flott lue!

    ReplyDelete
  4. Denne jenten fryser nok ikke på ørene med det samme ;) Garnlageret ditt trenger nok litt gult, en ting er mye garn men enda verre med lite :)

    ReplyDelete
  5. Er imponert! Dette var ikke i mine tanker for mange år siden da jeg gikk oppe om nettene med mine unger. Kunne fått strikka ganske mye :-)
    Flott lue, og hun har jo litt å velge mellom

    ReplyDelete
  6. Så fin blogg du har! Eg kom over den no nettopp, og fekk umiddelbart lyst til å sette meg ned å strikke med ein gong. Takk for inspirasjon! (Og så lurt det var å strikke ståande med den vesle i bæresjal! Note to self om det blir fleire barn!)

    ReplyDelete
  7. Kjekk lue, og 17 stykker er da akkurat passe.

    For lite garn er ikke bra, du må nok ut på shopping. Masse gult og litt til. ;)

    ReplyDelete
  8. Ja, tenk at du mangler gul merino, en skam ;) men lilla passet jo grådig fint til den flotte (gule!) regnjakka hennes :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)