Wednesday, March 5, 2014

Restebukse

Jeg hadde hele seks gram Dazzle BFL DK fra the Natural Dye Studio igjen etter å ha strikket omslagsjakke, lue og sokker, og de resterende grammene forsvant i disse stripebuksene.

Dazzle-garnet har rundt 240 meter per hundre gram, og med en strikkefasthet rundt 21 masker/10 cm på pinne 4 er det ikke helt ulikt Drops Karisma. Det vil si, Dazzlegarnet er mye (mye!) mykere, så jeg gjetter at det vil loe og nuppe en del mer enn Karisma gjør, men babyer er uansett ikke akkurat kjent for å rekke å slite voldsomt mye på klærne sine før de vokser ut av dem.

Var litegranne skeptisk til å bruke det lilla garnet i striper siden det farget ganske heftig av både mens jeg strikket med det og i vask. Hadde mest lyst på en lysere bunnfarge, men valgte å safe med grått og krysset fingrene for at en eventuell lilla fargelekkasje dermed ikke ville få så altfor katastrofale konsekvenser.

2014-03-05

Jeg brukte ikke oppskrift, men kikket litt sånn halvveis til både denne gratisoppskriften fra Garnstudio, og til buksen i Babystrik på pinde 3 av Lene Holme Samsøe. Strikket hullrad sånn at jeg kan lage en snor og sette i om det skulle trengs. Buksen fikk lange vrangborder både på beina og i livet, sånn at den forhåpentligvis kan brukes lenge. Tilsammen gikk det med 140 gram garn, fordelt på 6 gram Dazzle BFL DK og resten Karisma. Hadde ca åtte centimeter lilla garn til overs – det kaller man iskald beregning (eller ok, pur flaks)!

Buksen er størrelse seks måneder eller deromkring, og (heldigvis!) for stor til fireukersbabyen foreløbig, men hun stilte velvillig opp som modell likevel.

13 comments:

  1. Veldig fin bukse. Grått passer til alt så det er veldig praktisk.

    ReplyDelete
  2. Så herlig! Lur måte å bruke restene på og en fin måte og piffe opp ullbuksen på :)

    ReplyDelete
  3. Bukser har jeg ikke strikket så mye av, det fikk jeg lyst til nå! Søt bukse, og ikke minst søte tær:)

    ReplyDelete
  4. Så flott bukse du har strikket! Ble litt småimponert over at noen faktisk gidder å bruke opp de siste 6 grammene :p
    Hilsen hun med voksende retegarnhaug

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe! Strengt tatt ikke noe jeg vanligvis driver med, men denne gangen ble det et lite prosjekt å bruke opp absolutt alt og se hva man kunne få ut av de to hespene jeg hadde. ;o)

      Delete
  5. Må tidlig krøkes i huset ditt, skjønner jeg ;) Men når man får så mye fin og varm ull til gjengjeld er jeg sikker på at jentene dine synes det er helt ok :)
    Fine striper - det skal av og til så lite til å gå fra kjedelig til fin.

    ReplyDelete
  6. Så utrolig fin, og for noen deilige små tær :)

    ReplyDelete
  7. Det skal ikke mye til for å pynte opp et plagg, og jeg er veldig ivrig på å bruke restegarn, så dette er helt i min ånd!
    Fin fasong på buksa, så denne kommer nok til å bli brukt.

    Klem

    ReplyDelete
  8. Så fin bukse! Kjekt å få brukt opp restegarn:)

    ReplyDelete
  9. Fine bukse og søte fottene :-)

    ReplyDelete
  10. Smart restegarnsbruk, denne likte jeg :) og for noen små og søte babyføtter! *sukk*

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)