Tuesday, March 18, 2014

Små barn av regnbuen

Har innsett at jeg nok er i umiddelbar fare for å bli omtalt som "hun der småsprø damen som alltid kler ungene sine i regnbuestrikk", for regnbuefarger strikkes det mye med her i heimen. Veldig mye! Har forresten notert meg at et overveldende flertall av regnbueplaggene har blitt produsert i vinterhalvåret, klart man trenger gladfarger når det er grått og kaldt og trasig ute. Farger er bra, og spesielt på unger – jeg er litt anti-rosa, må innrømme det, og er veldig fornøyd med at frøkenen på fire syns regnbuefarger og alt som er rødt og grønt og lilla og gult og blått er flott!

Jeg har laget en liten regnbuesamling og viser fram noen av plaggene som er i bruk her hos oss for øyeblikket – jeg har strikket mange flere regnbueplagg, men en god del er for smått til fireåringen og ligger på vent til lillesøster vokser inn i dem, så de viser jeg ikke fram nå.

Jeg liker aller best å lage regnbuene mine selv, og helst med tynn totråds ull. Da er det en fordel å ha et rimelig greit utvalg farger på lager av favorittgarntypene (uten at jeg skal påstå at dét er hele forklaringen bak det i overkant innholdsrike garnlageret mitt).

Downloads12-001

Men jeg strikker også en del med estisk regnbueull (Aade lõng/Evilla/Kauni), garnet har lange fargeskift som lager fine striper i plaggene helt aldeles av seg selv.

2013-10-136

Regnbuestrikker du? Legg gjerne igjen link til blogginnlegg eller Ravelry, så kan man komme og kikke. :)

12 comments:

  1. Wow!!! Så mye fint regnbuefarget strikk du har laget! Kjenner jeg blir skikkelig inspirert :))

    ReplyDelete
  2. Wow så mye lekkert. Nyter virkelig det flotte synet av alle de fine regnbueplaggene du har strikket.

    ReplyDelete
  3. Så herlig - fortsett med å bruke regnbuefarger og regnbuegarn!!!!! Jeg er så glad i de fargene!!! Og har vel også en del av dem.. Se her: http://flowermouse.blogspot.no/2014/02/show-your-rainbow.html

    ReplyDelete
  4. Så fine farger. Sånt skal jeg lage også!

    ReplyDelete
  5. Du lager så mye fint i farger!
    Inspirert av deg har jeg gått til innkjøp av et hespe regnbuefarget Kauni. Så får vi se hva det blir av det etterhvert.

    ReplyDelete
  6. Regnbuestrikken din er kjempeinspirerende :D
    Jeg har bare strikket et regnbue-plagg så langt (http://mariastrikker.blogspot.no/2014/02/en-lang-og-tynn-regnbue.html), men det er ikke utenkelig at det blir fler :)

    ReplyDelete
  7. Så oppmuntrene med slike fine sterke farger, nå som det har vært så grått så lenge. Nydelig alt sammen!

    ReplyDelete
  8. Så mange nydelige plagg!
    Jeg regnbuestrikker også, synes det er kjempegøy å strikke med regnbuegarn kombinert med nøytral grunnfarge. Plagget flyr formelig av pinnene og resultatet blir knallfint! Har ambisjoner om å prøve meg på regnbuetoving etterhvert også :)

    ReplyDelete
  9. Fantastisk flott, jeg har strikket en del i Kauni som jeg elsker og har bl.a. litt her http://siddis-in-houston.blogspot.no/2013/12/ull-i-bruk.html velkommen innom bloggen min for en titt om du vil!

    ReplyDelete
  10. Jeg har ikke prøvd meg på regnbuestrikk enda, men det er veldig flott så jeg må nok det snart!!

    ReplyDelete
  11. Du er til stor regnbueinspirasjon!! :) Jeg har strikka litt forskjellig i regnbuestrikk, bl.a. tova votter i totrådsgarn. De ble kjempefine. Men det fineste er nok sauejakka til ungene som du kan se her
    http://marionidetstorehvitehuset.blogspot.no/2013/09/sau-i-regnbue.html
    og her
    http://marionidetstorehvitehuset.blogspot.no/2013/10/villsauene-er-pa-runde-igjen.html
    Nå har jeg veldig lyst til å strikke en av kjolene dine til lillemor.

    Ønsker deg en finfin uke.

    ReplyDelete
  12. Eg har stor sans for regnbogestrikk, men er langt nær så produktiv som deg... No har eg blogga om skjørtet som tok årevis frå det vart påbegynt til det vart tatt i bruk:
    http://fabelblaa.blogspot.no/2014/03/regnbogeskjrtet-ingen-ville-ha.html

    Av alle dine regnbogeplagg trur eg hjertekjolen er min favoritt - nydeleg!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)