Saturday, April 5, 2014

5 om dagen

Eplelue har vært på lyst-å-strikke – listen min lenge, og nå fikk jeg et spark bak av et babyluebilde jeg så på Pinterest. Bildet linket til denne oppskriften, fryktelig søt men i nyfødtstørrelse og i mye tjukkere garn enn det jeg ville bruke.

IMG_1873-002

Så jeg mekket min egen oppskrift – denne gangen har jeg faktisk ganske god kontroll på hva jeg gjorde, så hvis noen der ute skulle føle trang til å strikke eplelue med blad og stilk, rop ut (eller, det er sikkert mer effektivt om du legger igjen en kommentar) så kan det hende oppskriften dukker opp på bloggen etterhvert.

2014-04-05

I alle fall: jeg strikket en enkel, rød lue i Drops baby merino. Mykt og behagelig, og passe tjukt garn til en vårlue. Samme grunnoppskrift som jeg bruker til stripeluene, blant annet. Til bladet brukte jeg Cascade 220, litt fordi garnet har den aller fineste grønnfargen, forsiktig fargevariasjon gjør at bladet virker mer "levende". Og litt fordi dette var det garnet som lå nærmest, hespene med grønn Cascade er på luftetur fra garnlageret siden jeg lurer på å strikke meg en genser i denne grønnfargen. Og til slutt, en liten i-cord-stilk. Brunt garn er mangelvare i lageret mitt, det er jammen ikke ofte jeg strikker med brunt, men jeg hadde en hespe brun Bugga liggende. Håndfarget, fancy eplestilk!

Enkel og grei og kjapp å strikke, men en ganske artig lue som frøkenen på fire syns var "dødskul, mamma!". Men hun er i grunnen et veldig takknemlig offer for sin mors mange strikkeinnfall. ;o)

10 comments:

  1. Juhu! Jeg etterspør oppskrift med én gang!

    ReplyDelete
  2. Stilig lue, og artig idé!

    ReplyDelete
  3. Jeg stemmer i at den er kul! Fin effekt med fellingene i toppen også, jeg liker den spirallooken.

    ReplyDelete
  4. Sååååå kul!

    [rop ut (eller, det er sikkert mer effektivt om du legger igjen en kommentar)] - hahaha, herved gjort!

    ReplyDelete
  5. Så utrolig søt. Skjønner godt at fireåringen er taknemlig for dine strikkeinnfall, jeg, de er jo stort sett særdeles vellykkede,

    ReplyDelete
  6. En oppskrift på denne fiiin luen hadde vært kjekt - kjenner at jeg fikk veldig lyst til å strikke en Granny Smith-lue en smurfeplutt

    ReplyDelete
  7. En oppskrift på denne fiiine lua hadde vært veldig kjekt - kjenner at jeg fikk veldig lyst til å strikke en syrlig Granny Smith-lue til en smurfeplutt;)

    ReplyDelete
  8. Ups, dette kan vel kanskje karaktiseres som roping!? Trodde det første innlegget ble slettet, men nå skjønner du ihvertfall at jeg veldig gjerne kunne tenke meg en oppskrift når du får tid og anledning;)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)