Monday, April 21, 2014

Hundreogsyttitusen masker

…hva får man da? Jo, det ultimate resteprosjektet!

Ungene har opptil flere rillestrikkede tepper hver, og jeg må innrømme at jeg har vært en liten smule misunnelig på de luftige, myke pleddene. Regnbueteppet til fireåringen er såpass stort at det fint kan brukes av en voksen, men jeg har fantasert om et enda mye større pledd som man kan pakke seg ordentlig inn i.

IMG_2037-001

Kikket i Arne og Carlos sin fargerike, fine bok "Håndarbeid fra hagen", klarte ikke helt å bla forbi restegarnspleddet, og i et anfall innfall av overdreven restestrikkeiver løp jeg i garnlageret og fant fram garn. Jeg ville ha et lett og luftig og varmt og mykt pledd, så jeg valgte tynn totrådsull (mest Holst supersoft, men også Nøstebarn totråds, New Zealand lammeull, Blackhill højlandsuld og Malsen & mor shetland soft), og forholdsvis tjukke pinner (nr 4). Pleddet skal bo på hytten, som ligger i sjøkanten – så jeg plukket ut farger som gir meg assosiasjoner til fjord og fjære. Blåtoner, turkis og sjøgrønt, grått og naturhvitt, det meste er små og litt større rester, og noe er bomkjøp.

IMG_2053

Jeg la opp 270 271 masker, og strikket fram og tilbake. Og fram og tilbake. Og fram og tilbake. Og… Allerede etter et par centimeter husket jeg hvor kjedelig enorme mengder rillestrikk egentlig er, og begynte å miste troen på at teppet noen gang kom til å bli ferdig. Men, så innså jeg at hvis jeg strikker en rille eller sju om dagen så blir det faktisk et pledd til slutt, og dette var jo ikke noe hasteprosjekt (selv om jeg hadde en vag tanke om at det unektelig ville være kjekt å ha pleddet ferdig til høsten, høres ikke helt feil ut å krype opp i sofaen med strikkepledd og tekopp og fyr i ovnen. Og strikketøy, såklart!).

2014-04-022

Etterhvert som pleddet vokste begynte det, noget overraskende, å bli ganske artig å strikke. Stripestrikk er skikkelig motiverende, og det er kjekt å se hvordan de ulike fargene fungerer sammen. Så da strikket jeg i vei, og plutselig var hele greien ferdig, tre uker tok det. Okei, den siste halvmeteren ble strikket i rekordfart på pur trass, bestemte meg nemlig for å få teppet ferdig i løpet av påsken (fordi jeg ville ta bloggebilder der teppet skal bo, på hytten. Man blir muligens litt preget av denne her bloggingen!).

Jeg lot garnet bestemme hvor brede stripene skulle være, og hadde ingen plan for striper eller fargerekkefølge på forhånd, jeg plukket neste farge ganske tilfeldig fra haugen med garn jeg hadde funnet fram. Ganske. Men ikke helt, jeg sorterte litegranne, må innrømme det (selv om Arne & Carlos mener at teppet blir aller finest om man lar det bli så tilfeldig som mulig). Jeg er ikke særlig god på tilfeldig, jeg.

bilde (97)

Teppet måler sånn circa 1.45 x 1.80 meter, rett fra pinnene og uten strekking og blokking. Mer enn stort nok til å gjemme en fireåring under, for eksempel.

IMG_2063-001

"Bare" rundt seks hundre gram garn gikk med, så teppet er skikkelig luftig og lett – treogenhalv kilometer garn høres straks litt mer heftig ut. Og 271 masker x 315 riller (en rille er to pinner), det blir over 170000 masker, det. Er det komplett galskap å tenke at jeg i grunnen har lyst på et rillepledd hjemme også? ;o)

37 comments:

  1. For et flott pledd, jeg er snart ferdig med mitt og det er kjempegøy å se fargene sammen slik :) klem fra Beth

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Fiiiint ...!

    Blir i grunnen veldig misunnelig på de bildene, kjenner jeg! (På en positiv måte, altså ;)) Og på garnlageret til dere som strikker resterilleteppet, selv om jeg har en del garn har jeg på langt nær nok restegarn til dette. Men det er sikkert like greit siden jeg ikke er like rask på pinnene som deg - jeg er superimponert!!

    ReplyDelete
  4. Helt fantastisk! Nydelig teppe i nydelige omgivelser.
    hilsen fra Berit

    ReplyDelete
  5. Utrolig fint. For en tålmodighet du har!

    ReplyDelete
  6. Så nydelig teppet ditt ble! Perfekt til sjøhytta i de nydelige blåtonene. Flotte bilder som vanlig :)

    ReplyDelete
  7. Fargespillet blir så spennende i pledd som er strikket på denne måten, og ditt ble skikkelig fint! :))

    ReplyDelete
  8. Fantastisk!det ble et skikkelig fint teppe. Kjenner jeg er litt redd for å fristes til å begynne på et slikt prosjekt. Frykter det aldri blir ferdig. Men det hadde vært supert å bli kvitt restegarn

    ReplyDelete
  9. Deilig pledd! Og deilig å få restegarn til noe nyttig som også ser fint ut!

    ReplyDelete
  10. Veldig, veldig flott. Fargene var kjempe fine og det ser slettes ikke ut som et resteprosjekt. Så utrolig deilig med et stort og fint pledd å tulle seg inn i.

    ReplyDelete
  11. Jeg vet ikke om det er galskap, akkurat. Men er ikke så sikker på at det er så langt unna, heller ;) Neida, det er forståelig. Pleddet ble jo kjempefint!

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Oisann, for et arbeid, men verdt det når du ser resultatet! La meg vite om du er intr. i de eggeglassene du ser hos meg, det er slike jeg har duplikater av….. ha en fin uke hos deg!

    ReplyDelete
  14. Så fint! Jeg ser så mange fine rilletepper at jeg lurer på å strikke et selv. Men jeg vegrer meg, alle disse rillene.
    Så fine farger du har satt sammen. Nydelig ble teppet, og sikkert deilig på hytta. Impressed.

    ReplyDelete
  15. Wow for en jobb! Skulle gjerne sett strikketempoet ditt på video, må være helt rått... Hvor blokker man et så digert teppe? På terrassen?
    Har tenkt tanken på å strikke et slikt teppe selv, jepp. Og det kommer jeg sikkert til å fortsette å tenke, haha. Men det er utrolig lette og varme tepper.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe! Vet ikke om jeg strikker så voldsomt fort, men har en del strikketid nå om dagene, med liten baby som helst vil være PÅ meg. ;o)

      Jeg konkluderte med at teppet var mer enn stort nok, så jeg lot det bare tørke flatt uten å strekke noe særlig i det - og ganske riktig, på terrassen! La det ut i solen, så var det tørt på null tid. :)

      Delete
  16. Nå ble jeg så inspirert at jeg fant frem en hel balje med bare blått garn :)))))

    ReplyDelete
  17. Nydelig fargekombinasjon, og for et flott teppe! Og vakre bilder :D

    ReplyDelete
  18. i'm envious, it's fantastic, so utterly useful! well done! very beautiful scenery too :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! :) It's at our cabin - I chose mostly bluish/seagreen colours for my blanket, to match the scenery. :)

      Delete
  19. WOW, jeg er kjempeimponert! Både over hvor fort du strikket dette teppet, og over at du har SÅ mye totrådsgarn at du kan strikke et så svært teppe i fargetema fra lageret!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, jeg har ...litt! totrådsgarn, ja. Strikker klart mest med den garntypen, så det har blitt en del rester i løpet av årene. Men teppet veier jo bare rundt 600 gram, da.

      Delete
  20. Bøyer meg i hatten for dette prosjektet, det var helt nydelig, og jeg sitter allerede og tenker ut hvilken garntype jeg skal bruke på mitt restagarnsteppe :) (som mest sannsynlig aldri blir ferdig)
    Nydelige farger du har valgt også, helt "mine" :)

    ReplyDelete
  21. Flott teppe! Mitt er bare usle 40 cm langt, så jeg mangler sånn ca 160 cm ;) kjekt prosjekt. Fine farger til ei hytte ved sjøen var det også!

    ReplyDelete
  22. Flott teppe! Mitt er bare usle 40 cm langt, så jeg mangler sånn ca 160 cm ;) kjekt prosjekt. Fine farger til ei hytte ved sjøen var det også!

    ReplyDelete
  23. Åh så nydelig! Misunnelig på det tynnull lageret ditt!! Jobber me å tømme litt her så jeg kan fylle opp me nytt garn :-)

    ReplyDelete
  24. Å, så nydelige farger! Og herlige bilder, nå fikk jeg skikkelig sommerstemning! :)
    Ble veldig inspirert til å lage meg et slikt teppe selv, men spørs om jeg klarer det på like kort tid som deg!

    ReplyDelete
  25. Hva mer er det å si? Inspirerende, rett og slett! Nesten utrolig at du fikk fargene til å bli så harmoniske. Tror ikke jeg hadde klart det. Helt perfekt for ei hytte ved sjøen. Godt jobba! Lykke til med "hjemme-pleddet"!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  26. For et nydelige teppe:-) ulltepper er gull verdt:-)

    ReplyDelete
  27. Jeg blir så imponert av strikketempoet ditt! Skikkelig effektiv er du! Kjempefint teppe! Det ser da ikke ut som et restegarnprosjekt når fargene går så fint sammen i ulike nyanser:)

    ReplyDelete
  28. Komplett galskap i alle retninger, men du verden så nydelig det ble!! I et ørlite øyeblikk ble jeg inspirert, men så tok fornuften meg ;) jeg nøyer meg med å like bildet, tror jeg!!

    ReplyDelete
  29. Nydelig teppe, holder på med et selv også inspirert av Arne og Carlos. Ser at ditt er så fin og rett i kantene, hvordan gjør du det med alle de hundre trådene som skal festes ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skal vi se, jeg tror ikke jeg gjorde noe spesielt, egentlig. :) Bytter alltid tråd på samme side, så alle trådene er festet i den ene siden av teppet. Passer på å absolutt ikke stramme trådene, det er litt viktig.

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)