Sunday, April 6, 2014

Lilla fluff

Når all strikking foregår enten stående med baby sovende i bæretøy på magen eller sittende med baby i fanget, så er det praktisk med strikkeprosjekter som ikke tar særlig stor plass. For tiden er det dessuten utvilsomt en fordel om mønsteret er superenkelt og ikke krever allverdens tankevirksomhet, men der bommet jeg ganske grovt med denne oppskriften, for her må man faktisk følge med på mønsterdiagrammet og telle og tenke. Mønsteret er ikke alltid spesielt logisk eller intuitivt, så oppskriften kan aldri legges vekk.

bilde (92)-001

Dette er utvilsomt den mykeste, luftigste, deiligste halsen jeg har laget. Garnet, Alice fra Juno Fibre Arts, ble kjøpt på Loop i London i fjor, og jeg kjenner jeg angrer veldig på at jeg bare kjøpte en hespe – 70% babyalpakka, og resten silke og kasjmir, muligens det aller mykeste garnet jeg har strikket med. Jeg er egentlig ikke spesielt glad i å strikke med alpakka, syns det blir for uelastisk, men dette var bare deilig. Og mykt, nevnte jeg mykt? Supermykt! Fargen er nydelig lillamelert, og silken gir garnet fin glans.

IMG_1882

Oppskriften heter Dyade, og kan kjøpes på Ravelry. Jeg la til en ekstra mønsterrapport (32 omganger) og strikket halsen ganske mye større (eller, lengre) enn i oppskriften. Den er strikket på forholdsvis tjukke pinner i forhold til garntjukkelse, så den er temmelig luftig og med mye fall og ligger som en (myyyyk!) fluffy lilla sky rundt halsen. Men ikke rundt min hals, dette ble en gave.

IMG_1888

Hele herligheten veier bare rundt 60 gram, lett og luftig. Og myk!

9 comments:

  1. Wow, et lilla praktverk. Syns dette var eit originalt og artig mønster, og med så fine bilder fristar det å kasta seg på oppskrifta og laga ein lik....

    ReplyDelete
  2. Så lekkert :) Tenker mottakeren blir fornøyd!

    ReplyDelete
  3. Dette garnet høres rett og slett nydelig ut.
    Heldig er den som fikk en så flott gave!

    ReplyDelete
  4. Nyyydelig hals! Lekkert mønster :)

    ReplyDelete
  5. Kjempefin hals! Er veldig glad i hullmønsterstrikk, men hadde aldri sett det på en hals før (.. i hvertfall som jeg husker i farta). Når jeg tenker etter er en hals et perfekt prosjekt hvis man ønsker å prøve ut ulike hullmønstre.

    ReplyDelete
  6. Nydelig hals! At den er myk og luftig i tillegg gir den ekstra poeng! Denne går det an å ha både til pynt og for å varme seg.

    Ha en strålende onsdag! Her er det grått på morgenkvisten. Håper det klarner opp.

    Klem

    ReplyDelete
  7. For en utrolig nydelig hals! Og garnet høres jo bare helt fantastisk ut!

    ReplyDelete
  8. Åhhh så lekker :D Det var et nytt garn for meg, men fikk veldig lyst til å teste det ut.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)