Sunday, April 13, 2014

Påskevotter

Vottesesongen er heldigvis snart over, men fireåringen trenger alltid påfyll i votteskuffen, for votter er visst forbruksvare her i huset. Egentlig burde jeg vel strikket en haug helt like votter, så hadde det ikke vært så nøye om én blir borte, og så hadde man ikke behøvd å lete for å finne to som hører sammen.

Et nytt par bølgevotter (ganske lik disse), i en fargekombinasjon mottageren har plukket ut helt selv. Hun valgte seg mørk blå med lillaskjær, og så gul tupp – gult er fargen over alle farger for tiden, og fireåringen har bestilt ønsket seg en gul ullgenser. Litt skeptisk, kjenner jeg, så jeg tar mer enn gjerne imot tips om oppskrift (tynt garn, typ Holst supersoft eller Nøstebarn totråds, ca pinne 3) på genser størrelse 5-6 år som kan bli fin i helgult (forslaget mitt om striper ble nemlig nedstemt). Strukturmønster, muligens?

IMG_1895

Vottegarnet er Holst supersoft, holdt dobbelt, og det gikk med 35 gram. Vottene er strikket på gefühlen, men denne gangen har jeg faktisk skrevet ned alle detaljene, så oppskrift på bølgevotter til både liten og stor kommer på bloggen etterhvert. Kanskje til og med i år. ;o)

Vi ønsker alle som er innom en finfin påske, med den knalltøffe kyllingen som frøkenen på fire laget i barnehagen. (De som følger med på instagram eller på to vrange sin side på facebook har sett den før, men den er så stilig at den tåler å vises fram igjen, sant vel?) Digger sånne kreasjoner der man ser at ungen virkelig har fått utfolde seg helt selv, uten masse "hjelp". Denne her har hun nok jobbet lenge med, ikke få fjær som gikk med. ;o)

kylling

12 comments:

  1. Gul genser må da bli bra ;) Bella og hjerte mønsteret til samsøe kan jeg se for meg i gult, helgetun sin førskole genser kanskje? Hvis ikke du får striper så vil nok struktur "dempe" gulfargen litt :)

    ReplyDelete
  2. Så fint bølgemønsteret er. Må prøve meg på det...jeg har akkurat strikket en bella i knall gult. Kommer snart på bloggen. Den ganske fin i gult....

    ReplyDelete
  3. Koselige votter! Vottesesongen er ikke over, i alle fall ikke her.

    God påskeklem fra Ingunn

    ReplyDelete
  4. Flotte votter, gleder meg til mønster, her går intet på 'gefühlen vet du….! Jeg har plan om å strikke noen eggeluer slik at du kan se om der er noen eggeglass jeg har som du mangler.. følg med i bloggen min! Ha en flott påske hos dere!

    ReplyDelete
  5. Tenåringen min hadde også en gul fase, og den varte i maange år. Men selv om gul var favorittfargen, ble drt ikke så mye gule klær på han, for jeg var ikke på strikkekjøret da...
    Jeg har evig mange fine gensre i køen/blant favorittene på ravelry og en god del på pinterest, kan sende linker til noen flere i morgen. To jeg har siklet på som jeg husker navnet på er Little Anemone og Bloomsbury Kids (ravelry) - fine, men de er strikket i worsted garn , så litt regning må evt til, husker ikke hvor langt opp i str de går. (Voksenversjon fins også.)

    ReplyDelete
  6. For noen søte votter! Passer jo bra at fireåringen er så glad i gult nå i påska da:)
    Og for en herlig påskeylling! God påske!

    ReplyDelete
  7. Bedårende søt påskekylling. Og flotte votter! Må prøve dette Holstgarnet forstår jeg. :) riktig god påske til dere også!

    ReplyDelete
  8. Jeg holder med Stine om at Bella + hjertemønsteret kan bli fint i gult.

    ReplyDelete
  9. Kule votter, synes det var et godt fargevalg! Gleder meg til oppskrift :)
    God påske!

    ReplyDelete
  10. Så fine votter og en utrolig sjarmerende påskekylling!

    ReplyDelete
  11. hadde det ikke vært kult med gul Alfred genser? Den har jo flott struktur og passer i de fleste farger :)
    Husker ikke helt hva slags garn og pinnestr den skal strikkes i jeg, men det klarer nok du å finne ut :)

    ReplyDelete
  12. Jeg ser for meg at kosekurvjakka til Pickles hadde vært fin i gul merino tweed :) Ser ut som du har fått flere mulige tips. Lykke til med valget ;)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)