Sunday, May 4, 2014

Kul i gult

Det er jammen ikke ofte jeg strikker på bestilling (strengt tatt gjør jeg det aldri), men når det er fireåringen som bestiller får man vel gjøre unntak! Avkommet syns gult er fryktelig kult, og har mast lenge om en gul genser (jeg hadde visst fortrengt nøyaktig hvor lenge det er siden hun la inn bestilling på genser i gult, men så leste jeg dette og fikk et aldri så lite spark bak).

5-Kollasjer9

Nå var genserskuffen temmelig slunken, ungen har vokst fra det meste, så litt påfyll trengs.

Jeg spurte etter oppskriftforslag til Den Gule Genseren, både på forum og her på bloggen, og fikk massevis med gode tips (se bare i kommentarfeltet her). Mulig jeg må strikke flere gule gensre? Denne gangen bestemte en noget tvilsom internettforbindelse at jeg måtte velge en oppskrift jeg hadde tilgjengelig – så dermed: Bella!

1-IMG_2099-001

Oppskriften på Bella i størrelser fra to til åtte år fins i heftet Børnestrik på pinde 3 1/2 – 4, av Lene Holme Samsøe. Jeg har strikket en sukkersøt babyutgave av Bella tidligere, men i gult ble Bella straks litt tøffere, syns jeg. Ønsket var en tynn, lett genser, så jeg valgte som vanlig Holst supersoft og brukte masketallet til størrelse åtte år, mens lengde på bol og ermer ble strikket etter jenten min sine mål. Endte på størrelse seks år, sånn omtrent, og brukte ganske nøyaktig hundre gram garn.

Fornøyd fireåring som kan nyte våren i gul, kul genser!

5-2014-05-041

18 comments:

  1. Nå var jeg heldig og ble den første til å kommentere. For en lekker genser! Ikke rart prinsessa er fornøyd med hvitveis i håret og all ting! Har ikke prøvd det garnet du strikker av, men nå ble jeg interessert.

    Fortsatt god søndag fra Ingunn

    ReplyDelete
  2. Oi, jeg fikk skikkelig sommerfølelse av de bildene! (Jupp, er Nordlending...) Utrolig hvor forskjellig uttrykk et plagg kan få bare ved å skifte farge. Gul Bella sneik seg øyeblikkelig opp på toppen av fine Bellaer jeg har sett!

    ReplyDelete
  3. Knallfin! Og nydelig til jenta di - det fikk virkelig frem hennes lyse, vakre hår. Herlige bilder :) Jeg synes hun gjorde et godt fargevalg for seg selv, gult er fantastisk til barn!

    ReplyDelete
  4. Veldig flott Bella. Jeg har hadde et anstrengt forhold til gult i lang tid, men det siste året har gult plutselig blitt veldig kutl. Digger genseren du har strikket og skjønner godt at datteren din ville ha en gul genser.

    ReplyDelete
  5. Nydelig Bella. Ser at jeg kommenterte at jeg strikket påskeblues Bella! Moro.

    ReplyDelete
  6. Bella er bare helt nydelig, og i gult er intet unntak! Tipper datteren ble fornøyd :)

    ReplyDelete
  7. Bella er bra! Veldig fin i frisk gul!

    ReplyDelete
  8. Den ble fin i gult, litt tøffere:) Hvor mye holst gikk med til str (4?)? Har bare 50g og 25g nøster liggende, må vel handle inn litt til (dessverre) for å få nok til noe vettu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takker! Jeg trikset og mikset litt, siden garnet er tynnere enn det som egentlig brukes i oppskriften - masketall til den største størrelsen (8 år?), og så lengdene etter mål. Den er rundt str 6 år, tenker jeg (jenten min er lang!). Brukte rett over 100 gram. :)

      Høres ut som om du må strikke stripeprosjekter! ;D

      Delete
  9. Nydelig genser! Så fint den kler jenta di - og så fin ho er på bildene med hvitveiskrans i håret! :-)

    ReplyDelete
  10. Bella ble jammen fin i gult også! Og for noen nydelige bilder av fireåringen din, herlig vårstemning☺

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Så herlig! Både jenta og genseren :)

    ReplyDelete
  13. En herlig genser til en herlig jente :-) Bella ble ordentlig kul i gul :-)

    ReplyDelete
  14. Kjempefin jakke! Flott at hun fikk gehør for fargevalg, selv om mor kanskje ikke er blodfan, for hun kler den!

    ReplyDelete
  15. Min sjuåring har nettopp lagt inn bestilling på okergul cardigan/genser, og så Bellaoppskriften og ble helt i taket... kjapp titt på Ravelry, -og hvem andre enn StrikkeHelten selv har strikket gul Bella? Så takk for det, her var det jo rett og slett en visualisering av hva vi er på jakt etter... jeg har hatt Askeladden 2tråds-merino liggende til formålet i evigheter... men brukte du enkel eller dobbel tråd Holst? Skal man følge oppskriften bør vel kanskje dobbel tråd være løsningen, men det er så deilig med litt tynnere gensere....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, takker og bukker! Gult er veldig fint for tiden! Jeg brukte enkel tråd, og strikkefastheten min stemte nok ikke med oppskriften - jeg brukte derfor masketall til str 8 år (var ute etter str 6 år ca), og strikket lengde på bol og ermer etter ungens mål... den strikkes jo ovenfra og ned, så det funker fint å prøve på underveis og evt legge inn noen ekstra masker her og der.

      Delete
  16. herlig! det var det jeg håpet. har en sånn lang-og-smal-ting selv, så det var et ledd i planen å prøve den fremgangsmåten. takk takk!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)