Monday, May 5, 2014

Marius og jeg

Mariusgenser til meg selv har stått på to-do-listen lenge, lenge, men genseren kom på pinnene først nå som alle strikker kofter og driver med hønsestrikk mens mariusbølgen er på retur etter noen år med mariusmønster overalt. Tydeligvis ingen innovatørgener hos meg, jeg er nok ingen trendsetter men en skikkelig rævedilter (som det heter så fint her i Bergen;o)

Avkommet skulle på handletur sammen med pappaen for å kjøpe julegave til meg fra henne, og jeg sendte dem liksågodt i garnbutikken med en detaljert ønskeliste handleliste. Jeg ville ha Smart fra Sandnes garn til mariusen min, mørk grå bunnfarge og hvit mønsterfarge. Et lite spenningsmoment var det: frøkenen på fire fikk fire forskjellige farger å velge blant til halskanten. Ville hun velge petrol? Mørk lilla, kanskje? Mørk grønn? Eller muligens klassisk rød? Stor spenning på julaften, med andre ord.

1-IMG_2148

Se der, ja! Jeg forventet lilla, men den uforutsigbare ungen gikk først for rød, før hun ombestemte seg og konkluderte med at "grønt er kulere".

Jeg ville (såklart) ha marius med rundfelling, monteringsfritt er bra. Oppskriften fins i flere Sandneshefter, og i Mariusstrikkeboken, som man får ganske billig for eksempel hos Platekompaniet.

1-IMG_2146

Jeg la så smått opp til genseren mens jeg var høygravid og overvurderte nok egen postgravid størrelse ganske betraktelig, for etter å ha strikket et greit stykke (4 nøster!) oppover bolen mens jeg ignorerte den lille stemmen i hodet som først hvisket og etterhvert både maste og gnålte og BRØLTE om at genseren kom til å bli altfor diger måtte jeg til slutt innse realitetene og rekke opp og starte på nytt med færre masker. Enten dét, eller begynne på intensiv sjokoladediett (noe som strengt tatt var langt mer fristende). Jeg rekker aldri opp med mindre jeg virkelig MÅ, da finner jeg heller en ny mottager eller et helt nytt bruksområde (!) – se bare på denne "luen". Men mariusgenseren ville jeg ha selv, og fortrinnsvis som nettopp genser, ikke telt.

Jeg ville ikke ha genseren snuppekort og tettsittende (som jeg syns den har tendenser til på bildene i oppskriften), min er litegranne vid selv etter opprekking og omstart, og jeg la til en del på lengden både på bol og ermer. Mulig jeg har lang overkropp og orangutangarmer, men skulle jeg fulgt målene i oppskriften tror jeg passformen hadde blitt litt snål. Jeg ville ha vrangbord i stedet for perlestrikk, ellers har jeg fulgt oppskriften. Jeg syns genseren ble skikkelig fin, og er rett og slett knallfornøyd, denne kommer til å bli mye brukt! Totalt 670 gram garn gikk med.

Og fireåringen, hun er godt nøgd med fargevalget sitt, og ønsker seg en helt lik genser. Vi får se…

14 comments:

  1. Det lønner seg å rekke opp noen ganger selv om det kan være surt i øyeblikket. Se så fin genseren din ble! Originalt med det grønne innslaget, men absolutt veldig brukbart. Tror nok du strikker en til i mindre størrelse.

    God mandag fra Ingunn som vasker huset i dag. Det lønner seg ikke å hoppe over fredagsvasken.

    ReplyDelete
  2. Veldig fin fargekombo, eg føretrekke nesten alt anna enn dei tradisjonelle Mariusfargane. Og godt å høyra at du har lagt til på lengden, for eg har gjort det samme på ein Marius eg strikkar på bestilling.

    ReplyDelete
  3. Nydelig mønsterstrikk! Perfekt hele veien, imponerende.
    Selv om jeg liker mariusgensere, syns jeg det er helt greit at dynetrekkene, hundeklærne og starinlysene forsvinner nå ;)

    ReplyDelete
  4. Herlig vri på valg av siste fargen :-)

    ReplyDelete
  5. Man strikker det man vil når man vil det, tenker jeg. Din Marius var fin! Det er en fargekombinasjon jeg ikke har sett, faktisk.
    Ha en fin uke!

    ReplyDelete
  6. Klart grønt er kulest! (Og penest! Og finest! Og mest kledelig!). :-D

    ReplyDelete
  7. Kjempefin :) Enig med poden din, grønt var veldig fint. Prikken over i`en :D

    ReplyDelete
  8. For en morsom ide å la fireåringen får velge farger! Den ble veldig fin :) Og hele poenget med å lage egne klær er vel at vi får dem akkurat som vi vil ha dem, er det ikke?

    ReplyDelete
  9. Helt enig at grønt ble kult. Du har nok en fireåring som er god på fargedetaljer ;)

    ReplyDelete
  10. Mariusgenseren din ble kjempefin! Flott med den grønne kontrasten!! :-)

    ReplyDelete
  11. Fine farger med fine kontraster. Synes fireåringen har vært ordentlig flink. Og det har mor også, finfin genser!

    ReplyDelete
  12. Kjempe flott marius. Jeg er helt enig med fireåringen din i at det var et flott fargevalg. Likte grønnfargen kjempe godt.

    ReplyDelete
  13. Gøy med grønt på slutten ja :) Får vi se den på, tro? :)

    ReplyDelete
  14. Så fin den ble!
    Drømmen er å kunne strikken en genser selv en dag! Men akkurat nå er jeg fremdeles fast på nivå skjerf.
    Fargene var kjempefine!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)