Tuesday, June 3, 2014

Danskegenser

Ingen hemmelighet at jeg muligens er litt over gjennomsnittet glad i prikker, og kanskje spesielt rød-hvite.

8-IMG_2365

Frøkenen på fire er arvelig belastet, og syns (heldigvis) også at det er flott med polkadott, så når mammaen foreslo prikkegenser var avkommet fullstendig enig i at dét hadde hun bruk for. Strengt tatt blir ungen superglad for alt av strikkeplagg, men jublet litt ekstra over genser som var både RØD og prikkete på en gang! (Tidligere har både dukken og jenten fått prikkekjole, opptil flere prikkeluer har hun også, se bare her og her.)

9-2014-06-003

Jeg tok, som mange ganger før, utgangspunkt i rullegenseren fra Strikk til nøstebarn, men gjør såpass mange endringer at det vel i grunnen ikke ligner så voldsomt på en rullegenser lenger. Modifiserer som følger: Rullekantene er borte, og erstattet med ribb, eller eventuelt rillekant (her brukte jeg 3x3 ribb). Jeg legger til ganske mye på lengden på både bol og ermer, siden originalen blir en temmelig kort og brei genser. Tilpasser masketallet til mønsteret jeg strikker – her gikk mønsterrapporten over åtte masker, dermed kunne jeg bruke det originale masketallet til størrelse seks år siden det er delelig med åtte. Beholder knappeåpning i ene siden, men endrer måten den lages på: jeg plukker opp masker på begge sider, og strikker helt vanlige knappestolper. Kniper også litt inn på maskene i ermene, siden jeg syns de blir nokså vide om man følger oppskriften.

1-IMG_2298

Prikkegenseren er heldansk både i farge- og garnvalg, den er strikket i Holst supersoft (rød) og New Zealand lammeuld (hvit). Det gikk med 150 gram, inkludert tjuefem gram hvitt. Størrelse seks år med en del ekstra lengde, jeg har en lang fireåring som vokser kjapt, så forhåpentligvis vil prikkegenseren passe finfint til barnehagebruk til høsten og vinteren.

2-IMG_2319

Trengte ikke lete lenge her i heimen for å finne saker og ting som matchet strikketøyet – babyer, for eksempel.

1-prikkebaby

9 comments:

  1. Ikke rart hun er glad for den fine genseren :) Herlig matche-bilde også!

    ReplyDelete
  2. Den er super fin, kan godt forstå hun er glad for den.

    ReplyDelete
  3. Veldig fin, og god passform ser den ut til å ha også!

    ReplyDelete
  4. Denne genseren blir perfekt til barnehage-bruk! Riktig fin, og så var den så kledelig til frøkena! Prikker gjør seg, så absolutt.

    Fortsatt god onsdag!

    Klem

    ReplyDelete
  5. Nydelige bilder, klær og skjønne barn! :-)

    ReplyDelete
  6. Så fin den er til din lille pige. Jeg er så imponeret over de norske børn som ikke klager over uld der kradser. Mine døtre skulle aldrig ville have ren ny uld, jeg må bruge merino eller andet glad og blødt.
    Men smuk er den!! Både trøjen og pigen :-)

    ReplyDelete
  7. Du strikker så utrolig mye fint:)
    Hvilket diagram bruker du på prikkene?
    Mvh, Mari

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diagrammet har jeg i grunnen bare i hodet (men det fins helt sikkert et prikkediagram der ute et sted!) - mønsterrapport over 8 masker, hver prikk går over 4 omganger. To masker nederst - så to omganger med 4 masker - to masker på toppen. :)

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)