Saturday, June 7, 2014

Fargeeksplosjon

Dukkene og bamsene har fått seng, innkjøpt på gjenbruksbutikk for den nette sum av femogtjue kroner. Under står det "Egil 1994" og "Til Heidi fra pappa", så hvis Egil mot formodning leser dette så kan han vite at dukkesengen han snekret for tjue år siden har fått et par strøk rødmaling og nytt liv her hos oss!

1-IMG_2384

Mormoren har sydd sengetøy med røde epler på, og mitt bidrag ble et ullpledd som dukkemammaen kan pakke babyene sine godt inn i.

2-IMG_2387

Jeg forsvant inn i dypet av garnlageret (eller boden, om du vil) med en plan om å sjekke den bortgjemte, halvglemte kassen med superwashull og finne en to-tre farger til et stripeteppe – men kom ut igjen med en hel regnbue. Selvfølgelig gjorde jeg det.

Teppet er strikket i ymse ull, alt er superwashbehandlet og forholdsvis tjukt (rundt 100 meter per femti gram, f.eks Smart, Rubin og lignende garn). Jeg syns pledd strikket i tynnere garn er best i bruk til helt ordentlige babyer, men jeg regner med at dukkene og bamsene ikke protesterer så altfor høylytt.

dukketeppe

Jeg har brukt oppskriften til På veg helseteppe, den får du gratis hos Pickles. Teppet måler sånn omtrent 70 x 70 centimeter (rett fra pinnene, uten strekking), og det gikk med 190 gram garn (inkludert ganske nøyaktig to nøster hvitt).

1-IMG_2377

9 comments:

  1. For en glede for barna det der må være. Veldig sjarmerende seng så der gjorde dere et kupp vil jeg si. Teppet du har laget var også veldig fint og et kjempe godt tips. Burde laget et slikt til småjentene som jeg er bonustante til. Flott sengesett med epler også.

    ReplyDelete
  2. Å for ett herlig teppe! :) Å sengen var jo helt nusselig...
    Heldig hun som har fått dette, kan tenke meg hun koser seg :)
    Håper du har en herlig Pinse :)

    ReplyDelete
  3. Å så lurt å bruke rester av slikt garn på et teppe, hadde bare tante jentene min lekt med dukker hehe kanskje poden her blir en dukkeleker, for det teppet ble kjempe fint! :)

    ReplyDelete
  4. Så herlig, alt sammen! Ja, selvfølgelig hadde du en hel regnbue i boden - hadde ikke ventet annet! :)

    ReplyDelete
  5. Så utrolig fint! Sånt teppe skulle jeg ønske jeg hadde til mine dukker da jeg var liten :)

    ReplyDelete
  6. Kjempefint utstyr til den flotte dokke-senga! Her ligger det an til gode stunder med baby-dokka! Lekkert teppe med fine farger!


    Ha en strålende dag! Litt grått her foreløpig, men....

    Klem

    ReplyDelete
  7. Jeg er så misunnelig på garnlageret ditt! Tenk at du har alle regnbuens farger i så mange forskjellige garntyper!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)