Sunday, June 29, 2014

Fargerik og fjong

"Aldri mer!" erklærte jeg etter å ha strkket min første heldress. Så strikket jeg en til. Og enda en. Og her presenteres heldress nummer fire. (Men nå, NÅ er jeg temmelig sikker på at det ikke blir flere.)

1-IMG_2504-001

Oppskriften er den samme, "heil dress i dobbelt 2-tråds garn" fra Strikk til nøstebarn. Nøstebarnboken har forresten vært utsolgt en stund, men kommer i nytt opplag nå til høsten. Veldig grei bok om du liker enkle basisoppskrifter som du alltids kan stæsje opp selv med striper og mønster og alskens pynt.

Denne dressen er litegranne tynnere enn de første tre. I stedet for å strikke med dobbelt totråds (eller tilsvarende) har jeg strikket med enkel tråd av litt tjukkere garn (400 meter/100 gram). Jeg har brukt estisk regnbueull (Aade lõng/Evilla, jeg har handlet i Tallinn men garnet kan også kjøpes i Norge, da under merkenavnet Kauni) og et latvisk garn som er temmelig likt regnbueullen. Ordentlig ullete ull, som lukter av sau og blir sånn passe mykt etter et par vask.

8-2014-06-030

Jeg har trikset og mikset med størrelsene, både fordi jeg strikket med litt tynnere garn og tynnere pinner enn i oppskriften, og fordi dressen blir ganske kort i ermer og bein om man gjør som oppskriften befaler. Jeg endte på størrelse sånn omtrent et år, og satser på at dressen kan brukes fra høsten av.

Drøye to hundre gram garn forsvant ut av lageret, sammen med seks enkle, gule treknapper fra eBay. Garnet er så ullete og rustikt at jeg syns knappene måtte være naturlige og av tre, og så ville jeg plukke opp igjen gulfargen fra nederst på beina. Jeg strikker mye med regnbuegarn og har mange små og store rester liggende, så jeg strikket fra fire forskjellige nøster og plukket litt lilla her og litt rødt der for å få fargene akkurat sånn som jeg ville. Veldig fornøyd, syns dressen ble riktig så fin – sånn i all beskjedenhet.

1-regnbuedress1

Det ble forresten en skikkelig billig sak, dette! Regnbuegarnet er kjøpt i Estland, og det grå i Latvia – garnprisene i Baltikum er. som det meste annet, noget lavere enn her i landet, så totalpris for dressen (inkludert knapper) ligger på rundt femtilappen.

16 comments:

  1. ÅÅÅÅ denne er bare nydelig, tommelen opp for nok ett flott resultat. Striper og regnbuer er virkelig din ting.
    Ha en flott søndag videre.

    ReplyDelete
  2. Flott heldress! Tror jeg må prøve meg på en slik dress i løpet av året! :-)

    ReplyDelete
  3. Den var kjempefin! Nydelig, frå det gule til det mørkelilla!

    ReplyDelete
  4. Fantastisk fin dress! Imponert over tålmodigheten din med disse stripene altså;)

    ReplyDelete
  5. Dressen ble kjempefin!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  6. Så flott dress! Du gir meg alltid lyst å strikke en i regnbuefarger:)

    ReplyDelete
  7. Skikkelig glad-dress! De er en fryd for øyet disse regnbue-stripete plaggene ;) Og du har laget mange av dem -liker! Fine bilder du tar også.

    ReplyDelete
  8. Den var superfin! Noe jeg lurer på: hvordan får du til lik farge på stripene på ermene? Strikker du begge ermene samtidig med magic loop? Holder på med ermene på en sinnasaujakke hvor jeg strikker i striper med Kauni flerfarget garn, og der blir ermene ganske ulike, for å si det sånn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har mye regnbuerester liggende, så jeg har plukket fra fire forskjellige nøster for å få fargene akkurat som jeg ville. :) Strikket begge ermene samtidig, og hentet litt ekstra rødt og lilla for å få full klaff.

      Delete
  9. Den ble kjempefin! Det er morsomt hvor mye uttrykket endrer seg ettersom hvilken farge som kommer i halsen. Det ble veldig fint med lilla, i alle fall! :D

    ReplyDelete
  10. Nice! Knallfine farger. Bladde nettopp i nøstebarnboka, den er god å ha. Kommer oftere tilbake til den enn de fleste andre bøker jeg har.

    ReplyDelete
  11. Elsker regnbufargene! Heldressen dine har inspirert meg, og jeg holder på med en i blåtoner til lillebror i huset. :-)

    ReplyDelete
  12. Åh!
    Du så lekker!!!
    Nå ble jeg fristet til å strikke fra Nøstebarnboka... :D

    Ulla

    ReplyDelete
  13. Den ble fin! Hurra for regnbuestrikk!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)