Sunday, June 1, 2014

Lilladilla

Syrinene blomstrer for fullt, og vi plukket med oss inn en lilla syrinkvist til å pynte stuebordet med – og dét er grunnen til at fireåringen plutselig fikk ny, lilla kjole. For lilla er jo en fin farge, veldig fin, og jeg hadde faktisk ikke noe lilla (men derimot veldig mye annet!) på pinnene, selvfølgelig måtte det rettes opp i umiddelbart! Etter en kjapp tur i garnlageret var en ny Bella på gang, nå i kjole/tunikaversjon.

1-IMG_2223

Jeg har strikket to Bellaer før, en babyjakke og en genser. Oppskrift på Bellajakke, tunika, topp og genser i størrelse to til åtte år fins i heftet Børnestrik på pinde 3 1/2 – 4 av danske Lene Holme Samsøe, mens du finner babyutgaven i Babystrik på pinde 3.

1-syrin-001

Bella den tredje er strikket i Blackhill højlandsuld, tynn totrådsull ikke helt ulik Holst supersoft, Malsen og mor shetland soft og lignende garn. Jeg brukte enkel tråd, og siden strikkefastheten ikke stemte med oppskriften gikk jeg opp i masketall (til størrelse 8 år). Vi ville ha en ganske kjolete tunika, så jeg strikket i vei til vi syns den ble passe lang.

3-IMG_2271-002

Ungen slipper faktisk stort sett unna mammas ullstrikk om sommeren, men gikk glad og fornøyd med på å iføre seg ullkjole i deilig sommervarme – etter løfter om at moren skulle være kjapp med kamera, og at det skulle serveres is etter utført oppdrag. "Selv om det ikkje e' lørdag, mamma?" Jepp, is selv om det ikke er lørdag!

4-IMG_2233

16 comments:

  1. Jeg har en rosa babyversjon på pinnene nå. Morsom strikk:) Den ble veldig fin i lilla :)

    ReplyDelete
  2. Så søt den ble. Jeg har ikke strikket den enda jeg. Spørs om jeg må overtale 5 åringen til å gå i ull igjen

    ReplyDelete
  3. Fin den ble. Strikker du den i enkel tråd? :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det lurer jeg også på =)

      Delete
    2. Enkel tråd, ja! Har oppdatert innlegget nå, med mer info. :)

      Delete
  4. Utrolig søt :) Både kjolen og jenta! Lilla er bare en aldeles nydelig farge :)

    ReplyDelete
  5. Denne var kjempefin (som alt annet du lager). Ser mange flotte "Bellaer", tror jeg må få kjøpt meg det heftet.

    ReplyDelete
  6. Jeg strikker en i Visjö nå, så göy

    ReplyDelete
  7. Nydelig! :) Er så vakkert det mønsteret :)
    Jeg skammer meg litt for å si det, men jeg har ikke strikka den ennå.... MEN jeg har kjøpt rosa babymerino som ligger klart!! :)

    Håper du får en herlig uke :)

    ReplyDelete
  8. Hva gjør man ikke for litt god-is? Lekker kjole i nydelig farge!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  9. Nydelig rett og slett. Alt var flott med denne både fargen og mønsteret. Jenta di kledde den veldig godt.

    ReplyDelete
  10. Nydelig kjole i en herlig farge.
    Super skjønn modell også :)

    ReplyDelete
  11. Knallfin, og smelter litt av den skjønne modellen :-) Veldig fin lillafarge!

    ReplyDelete
  12. Nydelig! Hilsen fra ei som har biiiiittelitt lilladilla ;)

    ReplyDelete
  13. Klart ho må ha en lilla også! Den ble kjempe fin!!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)