Sunday, June 22, 2014

Magda den tredje

Før høsten trengs det påfyll og fornyelser i tunikabunken til hun på fire, for selv om hun er en skikkelig kjolejente som helst vil pynte seg hver dag, fortrinnsvis med kjoler man kan snurre og danse i, så hender det faktisk rett som det er at hun blir sendt i barnehagen iført bukser, tenk det. Og da hører ulltrøye og ulltunika med.

1-IMG_2497

Oppskriften heter Magda, designet av Tora Frøseth, den kan kjøpes på Ravelry på både norsk og engelsk. Den grå Magdaen fra i fjor har vært en stor favoritt, den passer til sånn omtrent alle ulltrøyene ungen har, og det fine strukturmønsteret gjør at Magda ikke blir kjedelig, selv i nøytrale farger. En grønn Magda har vi også, men nå synger både den grønne og den grå på siste verset, fireåringen vokser kjapt og det meste av ullgarderoben fra i fjor må byttes ut.

Magda den tredje er strikket i Holst supersoft, akkurat som den grå. Fargen er litt sånn ubestemmelig grålillablå, og veldig fin, syns jeg. Jeg strikker vanligvis størrelse sånn circa seks år til fireåringen min nå (lang, ja!), men her glemte jeg en vesentlig detalj: Magda (som opprinnelig er en kjole og ikke en tunika) er vid. Jeg vil til og med si veldig vid – det burde jeg jo husket, det aller første forsøket mitt på Magda ble bare nesten fullført, siden tunikaen ser ut til å muligens kunne passe til fireåringen sånn rundt konfirmasjonsalder en gang. Jeg har ikke orket å rekke opp enda, så den ligger fremdeles til spott og spe i ufo-kurven. Jepp, burde husket at Magda er vid.

5-2014-06-023

Å velge størrelse seks år til min slanke fireåring var med andre ord ikke spesielt glupt. Innså ganske raskt at tunikaen kom til å bli altfor stor, men rekke opp? Neida, sånt driver vi ikke med – jeg strikket ferdig, og puttet plagget i vaskemaskinen på et ikke-veldig-snilt program, for at den forhåpentligvis skulle tove til noenlunde akseptabel størrelse. Fin ting med å strikke til unger, å strikke for stort er greit, plagget vil uansett passe en eller annen gang. Ekstra bonus å ha en unge til på lur, passer ikke plagget til den første så kan det muligens brukes av nummer to!

Flaks denne gangen, etter en toverunde ble Magdaen aldeles finfin, og veldig myk og deilig! Fireåringen fikk velge knapper selv, og gikk for en rød ugle. Garnforbruk: 110 gram.

1-magdadentredje

8 comments:

  1. Magdaen er så fin. Jeg har hatt lyst til å strikke den helt siden du la ut den grønne. Men først må jeg få ferdig en ting eller to til fra UFO-kurven. Har avsluttet et tre år gammelt teppe i dag, så jeg er på glid. Takk for all inspirasjon!

    ReplyDelete
  2. Så fin den var, den ligger nå i mine favoritter,
    Takk for tips :)

    ReplyDelete
  3. Nydelig kjole/tunika! Fin farge til den vakre jenta! Så koselig det må være å ha ei jente som vil pynte seg og snurre rundt!

    Ha en fortsatt fin søndag!

    Klem

    ReplyDelete
  4. Søt tunika og nydelig farge til jenta! :-)

    ReplyDelete
  5. Å så nydelig! :) FArgen var jo vakker! :)
    Jeg har ikke strikka med Holstgarn før, men skjønner jeg har gått glipp av noe. Så nå skal jeg inn å bestille mine første nøster :)
    Håper du har en koselig kveld :)

    ReplyDelete
  6. Veldig fin topp og ikke minst likte jeg godt fargen.

    ReplyDelete
  7. Nydelig tunika på ei herlig lita frøken. Så fint når man finner et mønster man er så fornøyd med!

    ReplyDelete
  8. Lekker tunika! Og fargen er nydelig til frøkna di :)
    God helg!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)